2 maart 2012 -
Groothandels in Nederland gaan zich komend jaar nadrukkelijker onderscheiden, om meer klanten te trekken. Dat blijkt uit de Benchmark Groothandels 2012, die onlangs is gehouden onder ongeveer 70 managers van groothandels. De standaard leveren is niet meer voldoende, zo verwacht de sector. Het portfolio zal moeten worden aangepast en diensten moeten worden uitgebreid.
Daarnaast willen groothandels zich gaan onderscheiden door bijvoorbeeld het assortiment beter aan te passen op klantwensen en de efficiency te vergroten. ICT zal in die veranderingen een belangrijke rol spelen.
Moeilijke tijden
Groothandels hebben het momenteel moeilijk. De marges staan onder druk, de keten wordt steeds complexer, klanteisen nemen toe. Productlevenscycli worden korter en concurrentie wordt (ook vanuit internationale hoek) groter. De Benchmark Groothandels 2012 toont hoe de branche het eigen onderscheidend vermogen inschat. Hoe denkt men over de concurrentiepositie en de manier van marktbewerking? Er wordt in het onderzoek ook ingezoomd op drie deelonderwerpen: voorraadbeheer, ketenintegratie en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Dit zijn immers bij uitstek thema’s
waarbinnen groothandels zich kunnen onderscheiden van hun concurrenten.
Afstemming van processen
Een meerderheid van de ondervraagden uit de branche verwacht veel van het beter op elkaar afstemmen van de processen. Automatiseringssystemen als klantinformatie (CRM) en managementinformatie (BI) staan bovenaan de ICT-agenda, omdat men verwacht zich met behulp van die systemen beter te kunnen onderscheiden. Veel managers beschikken nu nog niet altijd over de juiste, actuele informatie die juist zo nodig is om als groothandel in te kunnen spelen op actuele behoeften en de concurrentie voor te zijn. Goed voorraadbeheer is van essentieel belang om de klanten tevreden te stellen en kosten te beheersen. Te lange levertijden moeten worden vermeden en ‘nee’ verkopen is al helemaal uit den boze.
Goed voorraadbeheer
Tegelijkertijd kunnen met goed voorraadbeheer de kosten worden gedrukt. Een slim beheerssysteem, waarbij voorraad kan worden afgestemd op de marktbehoefte in de tijd, zorgt immers voor minder overbodige voorraden. Ketenintegratie staat op een derde plaats in de lijst van trends die van invloed zijn op de groothandels in 2012. Van alle respondenten erkent 29 procent dat men klantgerichter kan werken, door meer interactie binnen de keten. Samenwerking binnen de keten biedt kansen op kostenverlaging en een grotere klanttevredenheid. Maar, erkennen de ondervraagden, er zijn ook gevaren. Zo kunnen partners binnen een keten tegengestelde belangen hebben.