zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vermogensbeheerders moeten zich richten op klantbehoefte en risicomanagement

16 februari 2012 - De markt voor vermogensbeheer staat aan de vooravond van een structurele hervorming. Zwaardere concurrentie, veeleisende klanten en beperkte groei in de Europese en Amerikaanse markten dwingen vermogensbeheerders ertoe om een nieuwe koers te kiezen, willen ze winstgevend blijven. Alleen de aanbieders die zich focussen op hun kerncompetenties en een flexibele kostenbasis garanderen, zullen het redden in deze markt.

Dit blijkt uit onderzoek van Roland Berger Strategy Consultants. In het licht van de recente onrust op de vermogensmarkt wordt ook de rol van de risicomanager steeds belangrijker, zo concludeert het strategisch adviesbureau. 



Nauwelijks groei
Na de eerste financiële crisis in 2008, toen investeerders aanzienlijke verliezen leden en grote bedragen terugtrokken, steeg in 2010 het vermogen in beheer wereldwijd weer tot 76 biljoen dollar. De markt in de Verenigde Staten vertoonde echter een neerwaartse trend met een krimp van een procent per jaar en in Europa is er nauwelijks groei geweest. Met respectievelijk zeven en tien procent zit de meeste groei in de opkomende markten in Azië en het Midden-Oosten. Door de beperkte groei van de mondiale markt komen de marges onder druk te staan. "Om in te spelen op deze margedruk is het zaak dat vermogensbeheerders keuzes maken en zich richten op waar ze goed in zijn. Hiervoor zijn flexibele bedrijfsmodellen nodig," aldus Mark de Jonge, partner van Roland Berger in Nederland. 

Flexibele bedrijfsmodellen

Flexibele bedrijfsmodellen worden gekenmerkt door een toenemende mate van specialisatie binnen de waardeketen. Marktcycli worden immers steeds korter en de markt zal voorlopig nog onstabiel blijven. "Als de storm in de vermogensmarkt niet gaat liggen, zullen sommige aanbieders in grote problemen komen," waarschuwt De Jonge. Middelgrote vermogensbeheerders zullen het moeilijk krijgen als zij honderden fondsen aanbieden en zichzelf niet alleen als aanbieder van traditionele beleggingen willen positioneren, maar ook als expert in alternatieven zoals private equity, hedge funds of onroerend goed. De Jonge: "Er is een trend naar niche aanbieders op een specifiek terrein van vermogen. In de toekomst zullen aanbieders zich ook meer moeten richten op hun kerncompetenties en zich compleet terugtrekken uit sommige categorieën vermogen. Daarbij dienen deze partijen zich te richten op de activiteiten in de waardeketen die zij echt beter kunnen uitvoeren dan een andere partij" 

Grote vraag naar risicomanagement

Om de sterke concurrentie te overleven, moeten vermogensbeheerders zich nog meer richten op de individuele behoeften van hun klanten. De Jonge: "Klanten zijn tegenwoordig veel beter geïnformeerd over beleggingsmogelijkheden. Ze treden zelf professioneler op en zijn zich ook veel bewuster van de risico's dan een aantal jaar geleden. Sinds de kredietcrisis hebben beleggers een sterke afkeer van risico's gekregen. Het gaat niet alleen om rendement, maar steeds meer ook om behoud van kapitaal. Dat betekent dat de rol van risicomanagers steeds belangrijker wordt. Zij zijn degenen die moeten zorgen voor veilige standaarden voor beleggingsproducten en moeten helpen het vertrouwen weer op te bouwen tussen vermogensbeheerders en klanten."

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 De tien beste Europese steden voor een workation
 Helft supportprofessionals heeft invloed op besluiten die manager neemt
 Gelijkheid, diversiteit en inclusie: goed voor de medewerkers, maar ook goed voor het bedrijf?
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Persoonlijk advies houdt geld in Nederland
 Vermogensbeheerders onder de loep
 Kosten vermogensbeheer moeilijk te achterhalen
 Aantal banen in financiële sector slinkt drastisch
 
 
reacties
 
Sam  |   | 
16-07-2021
 | 
11:20 uur
Begrijpelijk dat de markt voor vermogensbeheer zich meer moet gaan richt op klantbehoefte. De consumenten van vandaag zijn nou eenmaal mondiger dan enkele jaren geleden en ze verwachten ook steeds meer service. De vermogensbeheerders die aan deze vraag kunnen voldoen, zullen beter en sterker uit deze crisis komen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
E-learning laten ontwikkelen? Let op deze tips!
reacties
Dat coachen is ook niet alles.  (2) 
India minder aantrekkelijk door krappe arbeidsmarkt (1) 
Vijf actiepunten voor een geavanceerde data-analytics-strategie voor de toekomst (1) 
Zo toegankelijk zijn websites waar je belangrijke zaken regelt (1) 
Young Professionals ervaren steeds meer stress (1) 
Twee na grootste stijging werkgelegenheid ooit  (1) 
Nederlanders meest gierig: consumenten betalen steeds minder voor verzending (1) 
top10
Wat mannelijke leiders moeten weten over het vrouwenbrein
Vier op tien jonge Nederlanders overwegen emigratie door woningtekort
Netto maandsalaris van Nederlander met modaal inkomen stijgt met 7,75 euro
Premie WA beperkt casco-verzekering stijgt ondanks daling schadelasten
Nederlander verwacht weer vaker de weg op te gaan voor werk
Drie op de vijf Nederlanders willen werken bij bedrijf dat diversiteit als kernwaarde heeft
Werving stijgt weer op prioriteitenlijstje Europese bedrijven
AFAS Software en Viisi Hypotheken beste Europese werkgevers
Werknemers richten zich tijdens pandemie op zelfsturend leren
Afwezig leiderschap: de sluipmoordenaars binnen een organisatie
meer top 10