zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Kosten vermogensbeheer moeilijk te achterhalen

20 september 2010 - De kosten voor vermogensbeheer die door beleggers worden gemaakt zijn niet altijd gemakkelijk te achterhalen. Beleggers Belangen heeft daarom in hun special over vermogensbeheer een overzicht opgenomen dat de diverse onderdelen van de totale vergoeding voor vermogensbeheer in kaart brengt.

Een voorbeeld van een moeilijk te achterhalen kostenpost is de distributievergoeding. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om fondsaanbieders die vermogensbeheerders en banken een vergoeding aanbieden om hun fondsen in het assortiment op te nemen. De klant betaalt dus, zonder dat hij het weet, mee aan de marketing van het product dat hij zelf afneemt.



Omstreden distributievergoedingen
De distributievergoedingen zijn omstreden omdat vermogensbeheerders erdoor worden geprikkeld met banken en beleggingsfondsen te werken waarmee ze een hoge vergoeding hebben afgesproken. Hier kan mogelijk sprake zijn van belangenverstrengeling.
Beleggers Belangen raadt beleggers aan om met hun vermogensbeheerder af te spreken dat de distributievergoedingen in mindering gebracht worden op de beheerfee. In ieder geval moeten deze vergoedingen aan de belegger bekend gemaakt worden door de vermogensbeheerder.

Inhoud special
In de special van Beleggers Belangen over vermogensbeheer staat ook een overzicht van de kosten en mogelijkheden van een twintigtal Nederlandse vermogensbeheerders. Het onafhankelijke weekblad voor de actieve belegger biedt de belegger daarnaast een tien stappenplan om de juiste vermogensbeheerder te vinden.

Online onderzoek
Ook is de uitslag van een online onderzoek over de tevredenheid van beleggers over hun vermogensbeheerders in de special opgenomen. Daaruit blijkt dat vermogensbeheerklanten hun vermogenshuizen gemiddeld een onvoldoende geven. Verder is het opvallend dat een kwart van de beleggers niet weet of hun vermogensbeheerder maatwerk levert of dat ze in een modelportefeuille zijn ingedeeld.

Risicoprofielen
De special wordt afgesloten met een interview met twee vertegenwoordigers van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Daaruit blijkt dat de AFM momenteel werkt aan een richtlijn voor de risicoprofielen die vermogensbeheerders van hun klanten moeten opstellen. De AFM wil met de 'Leidraad Risicoprofielen' bereiken, dat beleggingsondernemingen meer gestructureerd gaan nadenken over de risico's van vermogensbeheer voor de beleggers.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Pensioenfondsen vaak te afhankelijk van één adviseur
 Aantal banen in financiële sector slinkt drastisch
 Beleggers betalen bijna 500 euro per jaar teveel
 Beleggers betalen vaak te veel
 
 
reacties
 
Sam  |   | 
16-07-2021
 | 
11:10 uur
Belachelijk dat de persoon die het product afneemt ook moet betalen voor de markting van dat product. Veel particuliere beleggers zijn hier waarschijnlijk het schip in gegaan en hebben hierdoor rendement ingeleverd. Hopelijk stoppen deze praktijken snel, maar reken er maar niet op.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10