zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Helft bedrijven gebruikt geen social media voor marketing

14 juli 2011 - E-mailmarketing is nog altijd de belangrijkste online marketing tool voor de meerderheid van de Europese bedrijven (bijna 60 procent), gevolgd door display (48 procent) en social media (44 procent). Spanje en het Verenigd Koninkrijk lopen voorop in het gebruik van social media voor bedrijfscommunicatie. Nederlandse bedrijven staan op de derde plek met 47 procent van de marketeers die aangeven dat ze nieuwe digitale kanalen hebben geïntegreerd in hun online marketingmix.

Dat blijkt uit Europees onderzoek van eCircle naar sociale media en e-mailmarketing. Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met Mediacom Science in Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Italië en Spanje. 



Interessant en informatief
"De resultaten van ons onderzoek tonen aan dat Nederlandse bedrijven perfect in de pas lopen met de internationale trends," zegt Stefan Kroon, Head of Business Development voor eCircle in Nederland. "Ook wordt duidelijk hoe marketeers op dit moment social media inzetten binnen hun marketing- en communicatiestrategie. De meest voorkomende vorm van adverteren in social media is nog altijd 'geregistreerde' reclame (display), maar dit wordt niet hoog gewaardeerd door de gebruikersgemeenschap. Het is goed om te zien dat 60 procent van de marketingmanagers die gebruik maakt van social media ook fanpagina's en merkprofielen implementeren. Deze krijgen van de gebruikers een hogere waardering. Ze bestempelen deze als interessant, informatief en prettig in gebruik." 

Doelstellingen lopen sterk uiteen
De doelstellingen die bedrijven willen behalen met social media marketing lopen sterk uiteen. Voor de helft van de marketeers zijn de belangrijkste doelstellingen het promoten van nieuwe producten, vergroten van de merkbekendheid en de klantloyaliteit en het genereren van leads. Hiermee wordt de effectiviteit van deze nieuwe digitale communicatiekanalen bevestigd. Geheel in lijn met de internationale trends, is Facebook voor Nederlandse marketeers het belangrijkste sociale netwerk (79 procent), gevolgd door Twitter (77 procent) en LinkedIn (47 procent). Lokale sociale netwerken krijgen minder aandacht dan hun internationale concurrenten. 

Nieuwsbrieven onverminderd populair
Het versturen van nieuwsbrieven per e-mail naar bestaande adressen is nog altijd de meest gebruikte digitale marketingtool door Europese marketeers (75 procent). Van deze groep kiest ruim de helft voor deze tool voor de introductie van nieuwe producten, het vergroten van de merkbekendheid en de klantloyaliteit. 

Intergratie e-mailmarketing en social media
Tenslotte geven Europese organisaties hun feedback over hoe zij denken over de integratie tussen e-mailmarketing en social media. Driekwart van de marketeers en besluitvormers erkennen dat ze bekend zijn met sociale e-mailmarketing. Echter, op de vraag welke soorten sociale e-mailmarketing ze kennen, kan maar iets meer dan de helft van de respondenten bepaalde vormen noemen. De populairste daarvan zijn social sharing in e-mails, het genereren van nieuwsbriefabonnees door middel van merkprofielen in sociale netwerken, nieuwsbrieven in sociale netwerken – gericht aan fans, vrienden en volgers van het merkprofiel – en links in de nieuwsbrief naar het eigen merkprofiel in sociale netwerken. Deze worden door slechts 30 procent van de ondervraagde bedrijven gebruikt.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Meer dan de helft van de Nederlanders voelt zich uitgeblust na werkdag
 Kwart Nederlanders wil sociale media verwijderen
 Nederland op twaalfde plaats als voorkeursland om in te wonen en te werken
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Authenticiteit verslaat social media als marketingtopic
 Medewerker mag twitteren tijdens werktijd
 Vrouwelijke manager kan niet meer zonder sociale media
 Bedrijven in Europa en VS gebruiken social media heel verschillend
 
 
reacties
 
Bedrijvegids Nederland  |   | 
23-08-2011
 | 
12:56 uur
Ik ben hier ook erg mee bezig social media voor de web marketing en nu ook met het nieuwe +1 van Google.

Social media links op de websites, verwerkt in de mails, nieuwsbrieven en ook op forums.

Dit werkt naar mijn gevoel goed mee. In de toekomst geloof ik ook dat dit sterk mee zal gaan werken.

Wat wil je ermee bereiken?
Bij mijn bedrijf is het gewoon om meer bezoekers te krijgen (logisch) en deze gewoon op andere manieren te bereiken.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Houten wandpanelen voor een warme en huiselijke sfeer
reacties
Bijna de helft van de Nederlanders zet vakantiegeld op spaarrekening (2) 
Hoe zorg je ervoor dat werknemers cybersecurity serieus nemen? (1) 
Een beter salaris trekt Nederlander over de streep om een carrièreswitch naar de zorg te maken (1) 
Nederland is koploper flexibel werken (1) 
Zes competenties bij veerkracht (1) 
Stijgende energieprijzen en inflatie leiden tot ernstige problemen met onbetaalde energiefacturen (1) 
Bestaan er geen talent-gerichte leiders en organisaties meer? (6) 
top10
Hoe krijg je jouw collega’s terug naar kantoor?
Helft bedrijven door krappe arbeidsmarkt eerder bereid mbo’ers aan te nemen
Een op zes Nederlanders heeft financiële geheimen voor partner
Het belang van technologievaardigheid in de C-suite
Dit is waarom je de meeste vormen van MFA beter niet kunt gebruiken
Noodgedwongen een oppas van de zaak als secundaire arbeidsvoorwaarde
Timemanagement is eigenlijk grote onzin!
Eén op de vijf kan eerste werkdag nauwelijks werken door niet-werkende digitale middelen
Weg met de werkdip: vijf tips voor meer plezier in je werk
93 procent van alle organisaties met OT-omgevingen kreeg te maken met hackers
meer top 10