zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Meeste rekeningen worden vlak voor het weekend betaald

25 juli 2011 - Rekeningen worden weer sneller betaald in Nederland. Hadden bedrijven vorig jaar nog gemiddeld 58 dagen nodig om een factuur betaald te krijgen, in 2011 worden facturen al naar 55 dagen overgemaakt. Dat organisaties sneller hun geld ontvangen, heeft direct een positief effect op het werkkapitaal. De meeste rekeningen worden vlak voor het weekend overgemaakt.

Dit blijkt uit de elfde Credit Management Trendmeter van OnGuard, een onafhankelijk periodiek onderzoek onder 113 credit managers in Nederland.


Inzicht in het betaalgedrag van klanten maakt het mogelijk om hierop in te spelen en zo het betaalgedrag enorm te stimuleren. Het is dus nuttig om te weten wanneer uw klanten hun betalingstransacties uitvoeren. Uit het Credit Management Trendmeter onderzoek blijkt dat vlak voor het weekend, op donderdag en vrijdag, maar liefst 55 procent (waarvan 29 procent op de vrijdag) van de rekeningen wordt overgemaakt. Op dat moment worden veelal meerdere facturen in één keer betaald. Door aan het begin van de week contact op te nemen met uw klant met het verzoek de betalingen nog voor het weekend over te maken kunt u dus direct resultaat boeken. 

Niet achterover zitten

Het gaat weer beter met de betalingsmoraal in Nederland. Een ruime meerderheid (74 procent)van de credit managers spreekt over een goed tot redelijk betalingsmoraal. Veel credit managers (40 procent) hebben dan ook het aantal dagen dat een factuur open staat, zien dalen. Slechts drie op de tien klanten betaalt niet binnen de betalingstermijn.
"Hoewel de betalingsmoraal in Nederland aan het verbeteren is, is het nog te vroeg om achterover te zitten," zegt Edwin Merk, Commercieel Directeur van OnGuard. In de zomermaanden blijven rekeningen traditioneel langer liggen. In de zomermaanden hebben de wanbetalers er een gouden smoes bij ‘de baas is met vakantie, de rekening is niet geaccordeerd, we onderzoeken het als hij terugkomt’. "Deze extra vertraging van betalingen in de zomermaanden zorgt voor een nadelige effect op de cashflow," aldus Merk. ‘Bedrijven doen er goed aan om het betaalgedrag van de klanten beter in de gaten te houden. Juist in de zomermaanden kan men hier goed op inspelen. Bijvoorbeeld door de facturen vooraf te sturen, of door een betalingskorting in te voeren als men nog voor augustus betaalt. 

Versterken relatie klant

"De zomer is ook een geschikte periode om de relatie met de klant te versterken," zegt Merk. Credit management is al lang geen ondergeschoven kindje meer van de afdeling Financiën. Juist de afdeling Debiteurenbeheer heeft dagelijks contact met de klant; of omdat facturen niet op tijd betaald worden, of omdat er een klacht wordt gesignaleerd. Een derde van de credit managers geeft ook aan dat credit management geen onderdeel moet uitmaken van de afdeling Financiën. "Of dit gaat gebeuren, kan ik niet voorspellen, wel verwacht ik dat in de nabije toekomst credit management steeds meer een rechtstreekse lijn krijgt met de directie. Werkkapitaal en klachtenmanagement worden immers steeds meer een strategisch onderdeel van organisaties"

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Van smart tv tot speelgoedpop: deze apparaten in huis bespioneren u
 Nederlandse hackers nemen laptops over door ernstige kwetsbaarheden in Zoom
 Corona-versoepelingen in aantocht, maar bordspellen onverminderd populair
 

Gerelateerde nieuwsitems

 BKR brengt betalingsgedrag in kaart
 Nederlander betaalt beter, mits hij het niet vergeet
 Bedrijfsleven staat positief tegenover verplichte betalingstermijnen
 Nederlandse bedrijven kritisch op betalingsgedrag klant
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Plan van Aanpak: 3 stappen voor meer e-mail marketingsucces
In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist.
Download het Plan van Aanpak
Lees verder
Customer experience verbeteren met digitalisatie supplychain
reacties
Tips om online de perfecte werknemer te vinden (1) 
'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
Subsidie voor ondernemende uitvinders (1) 
Optimisme technische bedrijven overstijgt coronacrisis (1) 
Een vijfde keurt tattoos op kantoor af (1) 
Marketeer mist kennis van online marketing (1) 
Nederlander werkt na corona liever niet meer tegelijk met partner vanuit huis (1) 
top10
Van smart tv tot speelgoedpop: deze apparaten in huis bespioneren u
Nederlandse hackers nemen laptops over door ernstige kwetsbaarheden in Zoom
De belangrijkste trends in mobile voor de zakelijke markt
Logisch dat we zo vaak onlogisch denken
Pandemie inspireert Nederlanders tot gerichte om- en bijscholing naar banen van toekomst
Nederlandse sollicitant omschrijft zichzelf het vaakst als ‘teamplayer’, ‘gemotiveerd’ en ‘ambitieus’
Nederlandse werknemer wil nieuwe digitale vaardigheden
De toekomst van IT innovaties in vijf opvallende steden
Een op de vijf managers let op etniciteit bij aannemen medewerkers
Bijna 900 procent meer aanvallen met fileless malware
meer top 10