zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

BKR brengt betalingsgedrag in kaart

15 juli 2011 - Bureau Krediet Registratie uit Tiel introduceert deze maand de BKR Kredietbarometer. Dit meetinstrument laat trends en ontwikkelingen zien in het betalingsgedrag van Nederlandse kredietnemers. Zo blijkt dat in het eerste halfjaar van 2011 7,2 procent van de 9,1 miljoen kredietnemers niet kon voldoen aan hun betalingsafspraken.

De BKR Kredietbarometer verschijnt twee keer per jaar - aan het begin en op de helft van het jaar - en geeft trends en ontwikkelingen weer in het betalingsgedrag van Nederlandse kredietnemers. Het periodiek communiceren van deze gegevens past in de missie van BKR, vindt directeur Peter van den Bosch: "Als BKR willen we krediet- en betalingsrisico’s voor consumenten beperken en overkreditering en andere problematische schuldsituaties helpen voorkomen. Inzicht in de ontwikkeling van betalingsproblemen helpt de maatschappij daarbij." 



Flinke stijging
De BKR Kredietbarometer laat over het eerste halfjaar van 2011 een flinke stijging zien, terwijl het percentage in 2010 juist stabiliseerde na een aanzienlijke groei in de jaren daarvoor. Het percentage consumenten dat moeite heeft om te voldoen aan betalingsafspraken steeg met 0,6 procent, van 6,6 procent eind 2010 tot 7,2 procent eind juni 2011. "Geheel onverwacht is de stijging niet," zegt Van den Bosch. "Er is een aanzienlijke toename in de vraag naar schuldhulpverlening en ook de incassobranche signaleert een forse groei in het aantal wanbetalers. Nu zien we dat deze trend zich dus ook in de kredietsector voordoet." 

Integrale schuldenregistratie
BKR is en blijft een warm voorstander van integrale schuldenregistratie. "We moeten voorkomen dat mensen in de schulden belanden. Dat kan door meer typen betalingsachterstanden te registreren. Bijvoorbeeld die van huur, energie en sociale diensten. Natuurlijk is niet iedereen even gecharmeerd van registratie, maar het dient een hoger doel. Zo bespaart het tientallen miljoenen euro’s aan schuldhulpverlening. Bovenal kan het veel individueel leed voorkomen. Problematische schulden leiden vaak tot sociale uitsluiting en dat wens je niemand toe," aldus Van den Bosch. 

Landelijk systeem
De politiek overweegt al enkele jaren de invoering van een Landelijk Informatiesysteem Schulden (LIS). Hierin worden serieuze betalingsachterstanden bij huur, energie en sociale diensten ondergebracht. Daar komen alleen de echte probleemgevallen in. Berekeningen geven aan dat er zo’n 300.000 mensen in het systeem zouden worden opgenomen, nog geen twee procent van alle Nederlanders. Politieke besluitvorming is echter noodzakelijk om LIS van een wettelijke basis te voorzien om daarmee de toenemende schuldenproblematiek een halt toe te roepen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 'Werknemer verantwoordelijk voor eigen ontwikkeling'
 De drie meest voorkomende koopfouten bij SSD’s
 Digitale leiders zien digitalisering van infrastructuur als grootste prioriteit
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlander steekt zich in de schulden voor fiscus
 Plekje in telefoonboek zorgt voor afbetaling schulden
 Werkgever van schuldenaar nu binnen enkele dagen bekend.
 Werknemers met schulden bezorgen werkgevers steeds meer kopzorgen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Stappenplan voor automatische e-mail campagnes
Door termen als triggers, leadscoring, notificaties, koppelingen, vullingsgraad zie je door de bomen het bos niet meer op het gebied van e-mail marketing automation. In dit white paper legt Spotler al die termen en de voordelen ervan uit. Inclusief handige woordenlijst.
Download het white paper
Lees verder
Hoe verzamel je met gewijzigd cookie beleid de juiste data?
reacties
Vakantiegeld is dit jaar bonus in plaats van vakantiebudget (2) 
Van 1001 wachtwoorden naar nul? (1) 
Nissan NV200 (1) 
Vertrouwen van managers in medewerkers tijdens thuiswerken is groot (1) 
Koffie halen kan bron van conflict zijn (1) 
Aandelen weer in de gunst  (1) 
Jongeren willen weer zeeman worden (1) 
top10
Intelligente Automatisering nieuwste trend, maar finance professional heeft geen idee wat het is
Vakantiegeld is dit jaar bonus in plaats van vakantiebudget
Covid, cyber, compliance en ESG zijn de grootste risico's voor de financiële dienstensector
Nederlanders in door corona getroffen sectoren hebben weinig interesse in omscholing naar techniek
40 procent van de jonge werknemers staat al met één been buiten
Van 1001 wachtwoorden naar nul?
Zo erkent u gemaakte fouten!
De cyberdreiging van vaccinaties
Consumenten recyclen wachtwoorden
COVID-19 debet aan stijging politieke risico’s in thuislanden Nederlandse handelspartners
meer top 10