zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlandse bedrijven kritisch op betalingsgedrag klant

28 april 2010 - Uit de Betalingsbarometer van Atradius blijkt dat Europese bedrijven in de eerste maanden van 2010 gemiddeld zes dagen eerder hun rekening voldoen dan vorig jaar. De reden hiervoor ziet Atradius mede in de economische crisis. Bedrijven zijn afgelopen jaar scherper gaan sturen op de snelheid waarmee rekeningen voldaan worden.

Nederlandse bedrijven hanteren tegenwoordig een striktere betalingstermijn dan vorig jaar; zij hebben hun gemiddelde betalingstermijn voor binnen- en buitenlandse klanten teruggebracht van 33 naar 30 dagen. Binnenlandse klanten betalen doorgaans zes dagen na de gestelde betalingstermijn de rekening (36 dagen), terwijl buitenlandse klanten gemiddeld langer wachten met betaling (40 dagen). 



Grote verschillen
In de zevende editie van de Betalingsbarometer doet Atradius onderzoek naar de betalingsmoraal van 1.500 ondernemingen in acht Europese landen: Nederland, Duitsland, België, Frankrijk, Groot-Brittannië, Denemarken, Zweden en Italië. De verschillen zijn groot: in Duitsland bijvoorbeeld is de gemiddelde betalingstermijn voor klanten negentien dagen, terwijl bedrijven in Italië hun afnemers gerust gemiddeld 60 dagen gunnen voordat ze hun rekening mogen voldoen. Het Europese gemiddelde ligt op 34 dagen. Het binnenlandse betaalgedrag van ondernemingen in Zweden en Denemarken neemt begin 2010 af, terwijl na twee slechte jaren het betaalgedrag van Franse en Engelse ondernemingen verbetert. 

Leverancierskrediet niet vanzelfsprekend

In Nederland zeggen minder bedrijven dan vorig jaar last te hebben van afnemers die vertraagd betalen. "We zien ook bij Atradius dat bedrijven zich steeds meer bewust zijn van het belang van gedegen credit- en risicomanagement. Als een bedrijf transparant is in het verstrekken van financiële informatie en binnen een redelijke termijn zijn rekeningen betaalt, is het makkelijker om bank- en leverancierskrediet te krijgen," aldus Bert Bruning, algemeen directeur van Atradius Nederland. 

Belangrijkste criteria

Op de vraag wat voor Nederlandse bedrijven de belangrijkste criteria zijn om goederen of diensten op krediet aan klanten te leveren geven de meeste Nederlandse bedrijven aan dat zij dat doen op basis van de staat van dienst van het bedrijf (track record), door het laten uitvoeren van een kredietwaardigheidcheck (credit check) en bekendheid met de businesspartner (familiarity). Intuïtie wordt als minst belangrijk criterium genoemd. 

Overheid slechte betaler

In deze Atradius Betalingsbarometer is gevraagd in welke sectoren men de slechtste betaalervaringen heeft. De publieke sector scoorde op die vraag het hoogste in België, Frankrijk en Nederland. Het percentage van Nederlandse bedrijven dat zegt slechte ervaring met de overheid te hebben is het allerhoogste in vergelijking met de andere Europese landen. Tegelijkertijd scoort de overheid ook hoog op de lijst van beste betalers. De verklaring is dat de overheid weliswaar een langzame betaler, maar ook een zekere betaler is.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Betaalgedrag bedrijven verbetert
 Kredietcrisis legt betalingsverkeer plat
 Op tijd betalen is niet meer normaal
 Nederlandse bedrijven gaan komende jaar slechter betalen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10