zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zes aanknopingspunten voor aansluiting met Generatie Ne(x)t

31 mei 2011 - Bedrijven en organisaties moeten hun HR- en arbeidsvoorwaardenbeleid aanpassen aan de wensen en behoeftes van Generatie Ne(x)t, de nieuwe generatie werknemers die ook wel wordt aangeduid als generatie Y. Dit blijkt uit recent onderzoek van het Leefritme Kenniscentrum en een daaruit ontwikkelde aanbeveling voor een Employer Value Proposition 2.0.

Uit eerder onderzoek blijkt dat ruim de meerderheid van Nederlandse werkgevers niet openstaat voor nieuwe manieren van werken, terwijl de Generatie Ne(x)t die juist vanzelfsprekend vindt. Generatie Ne(x)t, mensen die geboren zijn tussen 1980 en 1995, is ten opzichte van voorgaande generaties opgegroeid in een tijd van technologische innovatie, economische voorspoed en luxe. Hierdoor kijkt deze generatie wezenlijk anders tegen het arbeidsproces aan. Als werkgevers deze nieuwe generatie werknemers willen werven en behouden, dienen ze nu actie te ondernemen. 



Aanbeveling voor de Employer Value Proposition 2.0

Op basis van een kwalitatief onderzoek naar Generatie Ne(x)t organiseerde het Leefritme Kenniscentrum een Fishbowl-sessie op de Nyenrode Business Universiteit. Deelnemers aan deze sessie waren onder anderen Paul Smits, HR-directeur Vodafone Nederland, René Herremans, Employer Brand Manager Ahold, Marc Schonagen, HR-directeur Heineken Internationaal, en Anthon van der Horst, regiodirecteur west GITP. Samen met vertegenwoordigers van Generatie Ne(x)t ontwikkelden ze tijdens de sessie een aantal aanbevelingen voor een Employer Value Proposition 2.0. Deze propositie biedt bedrijven in het algemeen, en HR-management in het bijzonder, aanknopingspunten voor beleid gericht op het werven en behouden van Generatie Ne(x)t op de werkvloer.

1. Start vanuit vertrouwen
Generatie Ne(x)t, die opgegroeid is met positieve ervaringen met online producten en diensten waarvan de afzender quasianoniem is en de betrouwbaarheid voorwaardelijk, geeft en verwacht vertrouwen tot het tegendeel bewezen is. Ook van de werkgever.

2. Nieuwe vormen van leiderschap en stimulans zijn nodig
Faciliterend leiderschap, uitgaande van het belang van de medewerker die geleid wordt, is hip en effectief. Persoonlijke ontwikkeling is de sterkste motivator.

3. ICT on demand
Generatie Ne(x)t is gericht op zelfmanagement op vele vlakken. Daarbij horen zelfsturende teams, zelfroosteren en ook de vrijheid in de keuze van de eigen ICT-ondersteuning.

4. Mobiel werken is de standaard
Generatie Ne(x)t wil werken waar en wanneer ze wil, tenzij de aard van het werk het niet toelaat. Het kantoor vervult daarbij een belangrijke rol om elkaar te ontmoeten en te netwerken.

5. Fulltime werken betekent niet 24/7 en is niet exclusief
Een moderne werkgever ziet de meerwaarde in multiple career tracks van zijn medewerkers.

6. Waarde en geld
Marktconforme arbeidsvoorwaarden zijn de basis, waardetoevoeging aan het individu maken het verschil in de strijd om jong talent. Persoonlijke ontwikkeling en congruentie van de bedrijfswaarden met het persoonlijke waardesysteem zijn daarbij de sleutel.

7. De zingevende organisatie
Om voor Generatie Ne(x)t aantrekkelijk te zijn, dienen de maatschappelijke verantwoordelijkheid, de betekenis en het doel van de organisatie helder, duidelijk en relevant te zijn en direct merkbaar in de dagelijkse werkzaamheden.

Kenmerken van Generatie Ne(x)t
Generatie Ne(x)t stroomt momenteel in steeds grotere aantallen de arbeidsmarkt op. Deze ontwikkeling vormde de aanleiding voor het Leefritme Kenniscentrum om een uitgebreid onderzoek te doen naar de kernmerken van deze nieuwe generatie. Uit het onderzoek "Inzicht in de Ne(x)t Generatie in Nederland" blijkt dat deze generatie ten opzichte van voorgaande generaties is opgegroeid in een tijd van technologische innovatie (internet, mobieltjes), economische voorspoed en luxe. Voor vertegenwoordigers van deze generatie was de steun van hun ouders onvoorwaardelijk. Het gevolg is een zelfverzekerde, optimistische generatie die gewend is haar zin te krijgen. Ze wil tijd en aandacht besteden aan hogere levensbehoeften zoals waardering, erkenning en zelfontplooiing. Ze kent weinig faalangst en wil alle kansen benutten. Wel is Generatie Ne(x)t zich bewust van haar bevoorrechte positie ten opzichte van vorige generaties; ze weet dat niemand anders de schuld kan krijgen als iets niet lukt. Daarom houdt Generatie Ne(x)t haar opties zoveel mogelijk open om keuzes te hebben en te houden. Ze neemt graag het heft in eigen handen, ook op maatschappelijk vlak. Vooral jonge ondernemers geven aan dat zij niet alleen voor eigen winst willen ondernemen, maar ook iets aan een duurzame maatschappij willen bijdragen. 

Generatie Ne(x)t op de werkvloer
Deze generatie bestormt momenteel de arbeidsmarkt met een levens- en werkstijl van virtueel samenwerken, communiceren, netwerken en kennis delen. Deze kenmerken zullen onmisbaar worden op de werkvloer en consequenties hebben voor de manier waarop bedrijven deze nieuwe werknemers werven en behouden. Generatie Ne(x)t is minder statusgevoelig en vindt hiërarchie niet per definitie vanzelfsprekend. Als vertegenwoordigers van deze generatie hun baan niet meer leuk vinden, stappen ze op en gaan ze iets anders doen. Deze generatie ziet een arbeidsovereenkomst het liefst als een psychologisch contract dat ze voor een beperkte periode sluit en waar ze veel van verwacht. Mensen uit Generatie Ne(x)t investeren in het bedrijf, maar daar willen ze wel iets voor terug. Niet per se voor wat betreft salaris, maar wel qua groeimogelijkheden. De organisatie moet hen verder helpen, ze moeten zich er kunnen ontwikkelen, hun eigen aspiraties terugzien en zich lekker voelen. Ze hebben de ambitie te doen wat ze persoonlijk belangrijk vinden, niet wat een bedrijf van hen verwacht.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Vier voordelen van AI voor de HR-afdeling
  Drastische veranderingen noodzakelijk om jong talent niet mis te lopen
 Vijf manieren waarop digitalisering M&A transformeert
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Grote verschillen in drijfveren binnen generatie Y
 Tips om leiding te geven aan generatie Y
 Generatie Y werkt liever niet fulltime
 Collega’s en uitdaging belangrijkste drijfveren Generatie Y
 
 
reacties
 
Hans  |   | 
31-05-2011
 | 
09:30 uur
Interessant artikel, maar ... de verschillende recente berichtgevingen & onderzoeksuitslagen m.b.t. de wensen c.q. verwachtingen van deze generatie spreken elkaar wel regelmatig tegen.

Zo wijken een aantal van de genoemde 'werkomgevingseisen' in bovenstaand artikel sterk af van de uitkomsten van dit onderzoek: (Klik hier)

Een behoefte die echter wel keer op keer tijdloos blijkt (en nu zelfs gaat toenemen)is, zo staat ook weer in dit artikel te lezen, de (diepts menselijke) behoefte aan waardering en erkenning. Niets levert dan ook meer effect op bij het 'binden en boeien' van mensen dan waarderingsmanagement.
R Berg  |   | 
31-05-2011
 | 
13:22 uur
Bovenstaande is weer een onomstotelijk bewijs dat de huidige managers totaal niet van plan zijn om de oudere werknemers, werknemers die zeer veel ervaring en kennis bezitten, in dienst te nemen.
Bah, misselijk gedrag.
Robbert Peeters  |   | 
2-06-2011
 | 
00:47 uur
Wel degelijk een interessant stukje tekst, waarin alle punten relatief kort worden geformuleerd. Enkel ben ik uitermate nieuwschierig in hoeverre de lijn van deze generatie zich door trekt naar andere landen. Ben nu momenteel zelf actief in de retail in Belgie en moet erkennen dat het op dit moment er toch heel anders aan toe gaat! Zal dit een kwestie van tijd zijn? Zijn de belgen hier wel klaar voor? Zo niet, hebben ze wel een keus?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Aangeklaagd door cliënt wegens een beroepsfout: wat nu?
Alles wat je als een zelfstandige ondernemer moet regelen
reacties
Nederlandse werknemers wereldwijd het minst gestrest (1) 
Lynk&Co 01 (1) 
Werknemers hoeven niet altijd bereikbaar te zijn (1) 
Werknemer vindt dat werkgever verantwoordelijk is voor werkgeluk (1) 
Foute kersttrui populair, maar niet op op de werkvloer (1) 
Kantoren en werkvormen veranderen radicaal (4) 
Wat mannelijke leiders moeten weten over het vrouwenbrein (1) 
top10
Terugkeer naar kantoor zou geen stap terug moeten betekenen voor transformatie
Bedrijven in de vitale sector moeten mensen centraal stellen in hun beveiligingsstrategie
Global Wealth Report 2021 van Allianz: Sparen van thuis
Het werk van de toekomst: welke van deze vijf banen heb jij in 2030?
De uitdagingen van de nieuwe werkwereld
Hybride werken maakt een einde aan wachtwoorden
Vier voordelen van AI voor de HR-afdeling
Nederlandse werknemers wereldwijd het minst gestrest
Drastische veranderingen noodzakelijk om jong talent niet mis te lopen
Oganisaties doen er twee werkdagen over om op beveiligingsincidenten te reageren
meer top 10