zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Collega’s en uitdaging belangrijkste drijfveren Generatie Y

16 juli 2010 - Werkzoekenden uit de Generatie Y worden vooral gedreven door prettige relaties met collega’s en geestelijke uitdaging. Dat bleek uit het onderzoek ‘De waarden van de Generatie Y’ van sociaal psycholoog Marissa van der Sluis van Studelta,

In dit onderzoek werd onderzocht welke drijfveren in een werkomgeving het meest belangrijk zijn voor de generatie geboren vanaf 1985. Om hier achter te komen werden 200 interviews met werkzoekende studenten en starters op de arbeidsmarkt uit de Generatie Y geanalyseerd. 



Relaties met collega's
Uit de analyse bleek dat de meest genoemde werkwaarden vallen onder de categorie Relaties met collega’s en derden (27 procent). De werkwaarde Geestelijke uitdaging besloeg een kwart van alle genoemde werkwaarden van de Generatie Y. Andere belangrijke drijfveren van de Generatie Y bleken Afwisseling (negen procent) en Prestatie (acht procent). De werkwaarden Zekerheid (nul procent), Aanzien (nul procent) en Financiële beloning (een procent) werden echter aanzienlijk weinig genoemd. 

Sfeer
Binnen de categorie Relaties met collega’s en derden werd vooral de sfeer op het werk erg belangrijk gevonden. Binnen de categorie Geestelijke uitdaging werd vooral persoonlijke en professionele ontwikkeling genoemd als belangrijke drijfveer. Het is voor organisaties dus goed om te weten dat de Generatie Y meer waarde hecht aan onder andere een goede werksfeer en ontwikkelingsmogelijkheden dan aan een hoog salaris. 

Generatie Y

Werkzoekenden uit de Generatie Y zijn opvolgers van de Pragmatische Generatie en de kinderen van de Babyboomers. Ze zijn geboren tussen circa 1985 en 1990 en opgegroeid in een tijd van technologische vooruitgang en economische voorspoed. De jonge talenten vallende onder Generatie Y worden ook wel Millennials, Netwerkgeneratie, Generatie Einstein of Internetgeneratie genoemd. Er wordt vaak over ze gezegd dat ze nooit zorgen gehad hebben over geld of werk (zoals de Babyboomers). 

Andere kijk

De generatie van (hoogopgeleide) jonge talenten die na 1985 geboren zijn en nu hun eerste stappen op de arbeidsmarkt zetten, heeft een totaal andere kijk op werk en organisaties. Voor organisaties is het dan ook belangrijk rekening te houden met de behoeften en waarden van deze nieuwe generatie, zeker gezien de aanstaande pensionering van de meeste Babyboomers en de schaarste op de arbeidsmarkt.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Drie manieren om ‘bad hires’ te voorkomen
 De top tien meest schaarse beroepen in Europa
 De twintig populairste steden deze zomervakantie het populairste
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Veeleisende generatie Y brengt frisse blik
 Generatie Y is niet te paaien met mooie woorden
 Generatie Y voelt zich ver verheven boven de rest
 Respectvolle manager bindt iedere generatie
 
 
reacties
 
Eefje Jacques  |   | 
28-07-2010
 | 
16:42 uur
Uit het artikel blijkt niet dat de onderzoekster dit onderzoeksmateriaal heeft vergeleken met overeenkomstig onderzoek onder Babyboomers en Generatie X. Kortom hoe weten we zeker dat deze uitkomst uniek is voor deze generatie en niet gewoon innarent is aan de leeftijdskenmerken van de ondervraagden. Is Generatie Y wel zo uniek als wij denken ?
Esther  |   | 
11-10-2010
 | 
20:24 uur
En weet je wat....?
Ik merk binnen mijn generatie (ik ben van '67) hetzelfde, ook al moet je soms eerst wat laagjes afpellen voordat je uitkomt bij samen en zelfontplooiing. Fundamentele menselijke waarden, en dus altijd aanwezig als behoefte. Zelfs al verstop je ze een tijdje onder de drive naar geld of status.
Zou het niet gewoon de tijdsgeest zijn die daardoor ''aangeboren'' is voor de nieuwe generatie, maar hopelijk ook weer een hoop anderen (terug) leidt naar deze basisbehoeften?
Ik hoop het!
We gaan het zien. Binnen de Gemeente Groningen krijgt het in ieder geval steeds meer de aandacht en ruimte die het verdient.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
'Sneltraining' Spreken in het openbaar
Een unieke sneltraining, anders dan andere en met stip de beste op dit gebied in Nederland. De methode Mind Tuning van Pieter Frijters is vernieuwend en staat garant voor succes. Bel voor meer informatie 0182 631 232 of surf naar www.spreek.nl.
Lees verder
Een zakelijke lening afsluiten bij de bank? Bereid u goed voor
Last van ongedierte in en rondom het bedrijfspand? Deze maatregelen kun je treffen!
reacties
Wat leert Maarten van der Weijden ons over doelen stellen? (1) 
Tien excuses bij het aanhoren van klachten (2) 
Hoog tijd om aan de slag te gaan met het Klimaatakkoord (1) 
Vijf tips om customer feedback van vijfsterrenkwaliteit te krijgen (1) 
De kracht van stilte (1) 
Kan IT de populariteit van Virtual Reality bijhouden?  (2) 
Hostingbranche ziet public cloud niet als bedreiging (1) 
top10
De klant is koning, ook als u op vakantie gaat
Werkgever speelt belangrijke rol in gezondheid medewerkers
Ontwikkeling authentiek leiderschap gebaat bij mindfulness
Een op de vijf leidinggevenden start liefst morgen bij nieuwe werkgever
Angst voor baanverlies in financiële dienstverlening groeit met ruim 500 procent
Hoeveel tijd kost toezichthouden echt?
Bedrijven vertrouwen te veel op cloud-providers voor security
Zomervakantie van start: goed voorbereid op autovakantie
Persoonsgegevens in gevaar: kwart zorgverleners maakt zich zorgen om privacy cliënten
Negen van de tien Nederlanders heeft geen idee hoe om te gaan met digitale munten
meer top 10