zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Collega’s en uitdaging belangrijkste drijfveren Generatie Y

16 juli 2010 - Werkzoekenden uit de Generatie Y worden vooral gedreven door prettige relaties met collega’s en geestelijke uitdaging. Dat bleek uit het onderzoek ‘De waarden van de Generatie Y’ van sociaal psycholoog Marissa van der Sluis van Studelta,

In dit onderzoek werd onderzocht welke drijfveren in een werkomgeving het meest belangrijk zijn voor de generatie geboren vanaf 1985. Om hier achter te komen werden 200 interviews met werkzoekende studenten en starters op de arbeidsmarkt uit de Generatie Y geanalyseerd. 



Relaties met collega's
Uit de analyse bleek dat de meest genoemde werkwaarden vallen onder de categorie Relaties met collega’s en derden (27 procent). De werkwaarde Geestelijke uitdaging besloeg een kwart van alle genoemde werkwaarden van de Generatie Y. Andere belangrijke drijfveren van de Generatie Y bleken Afwisseling (negen procent) en Prestatie (acht procent). De werkwaarden Zekerheid (nul procent), Aanzien (nul procent) en Financiële beloning (een procent) werden echter aanzienlijk weinig genoemd. 

Sfeer
Binnen de categorie Relaties met collega’s en derden werd vooral de sfeer op het werk erg belangrijk gevonden. Binnen de categorie Geestelijke uitdaging werd vooral persoonlijke en professionele ontwikkeling genoemd als belangrijke drijfveer. Het is voor organisaties dus goed om te weten dat de Generatie Y meer waarde hecht aan onder andere een goede werksfeer en ontwikkelingsmogelijkheden dan aan een hoog salaris. 

Generatie Y

Werkzoekenden uit de Generatie Y zijn opvolgers van de Pragmatische Generatie en de kinderen van de Babyboomers. Ze zijn geboren tussen circa 1985 en 1990 en opgegroeid in een tijd van technologische vooruitgang en economische voorspoed. De jonge talenten vallende onder Generatie Y worden ook wel Millennials, Netwerkgeneratie, Generatie Einstein of Internetgeneratie genoemd. Er wordt vaak over ze gezegd dat ze nooit zorgen gehad hebben over geld of werk (zoals de Babyboomers). 

Andere kijk

De generatie van (hoogopgeleide) jonge talenten die na 1985 geboren zijn en nu hun eerste stappen op de arbeidsmarkt zetten, heeft een totaal andere kijk op werk en organisaties. Voor organisaties is het dan ook belangrijk rekening te houden met de behoeften en waarden van deze nieuwe generatie, zeker gezien de aanstaande pensionering van de meeste Babyboomers en de schaarste op de arbeidsmarkt.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Big Data en kunstmatige intelligentie blijven belangrijkste trends in financiële sector
 Overheid biedt steeds vaker financiering voor om- en bijscholing
 Grootste uitdaging HR is het aantrekken en behouden van werknemers uit verschillende generaties
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Veeleisende generatie Y brengt frisse blik
 Generatie Y is niet te paaien met mooie woorden
 Generatie Y voelt zich ver verheven boven de rest
 Respectvolle manager bindt iedere generatie
 
 
reacties
 
Eefje Jacques  |   | 
28-07-2010
 | 
16:42 uur
Uit het artikel blijkt niet dat de onderzoekster dit onderzoeksmateriaal heeft vergeleken met overeenkomstig onderzoek onder Babyboomers en Generatie X. Kortom hoe weten we zeker dat deze uitkomst uniek is voor deze generatie en niet gewoon innarent is aan de leeftijdskenmerken van de ondervraagden. Is Generatie Y wel zo uniek als wij denken ?
Esther  |   | 
11-10-2010
 | 
20:24 uur
En weet je wat....?
Ik merk binnen mijn generatie (ik ben van '67) hetzelfde, ook al moet je soms eerst wat laagjes afpellen voordat je uitkomt bij samen en zelfontplooiing. Fundamentele menselijke waarden, en dus altijd aanwezig als behoefte. Zelfs al verstop je ze een tijdje onder de drive naar geld of status.
Zou het niet gewoon de tijdsgeest zijn die daardoor ''aangeboren'' is voor de nieuwe generatie, maar hopelijk ook weer een hoop anderen (terug) leidt naar deze basisbehoeften?
Ik hoop het!
We gaan het zien. Binnen de Gemeente Groningen krijgt het in ieder geval steeds meer de aandacht en ruimte die het verdient.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
eBook: de kracht van reviews en e-mail marketing
In dit eBook gaan Spotler en de Feedback Company in op het belang van review marketing en e-mail marketing. Want door deze twee te combineren, ontstaat er een krachtige combinatie die veel voordelen biedt voor je klanten en voor je eigen organisatie. Benieuwd? 
Download het eBook
Lees verder
Nanocoating als nieuwe technologie voor het onderhouden van gepoedercoat materiaal
reacties
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (1) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
Uitgebreide werkkostenregeling verlengd: meer ruimte voor kerstpakketten (1) 
Nederlandse werknemers wereldwijd het minst gestrest (1) 
Lynk&Co 01 (1) 
top10
Overweeg je een management buy out? Drie tips
Hybride werken: veel bedrijven in de Randstad zijn om
Acht op de tien technische bedrijven kampt komende vijf jaar met personeelstekort
Gebrek aan controles en zichtbaarheid in wat gebruikers doen in app zorgt voor onnodig bedrijfsrisico
Overheid biedt steeds vaker financiering voor om- en bijscholing
Pandemie zorgt voor toename van fraude en oplichting
'Innovatief leiderschap vraagt moed en non-conformistisch handelen'
Digitale monitoring van werknemers schaadt vertrouwen en vergroot personeelsverloop
Big Data en kunstmatige intelligentie blijven belangrijkste trends in financiële sector
Grootste uitdaging HR is het aantrekken en behouden van werknemers uit verschillende generaties
meer top 10