zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Manager wil traditioneel CV van sollicitant

18 maart 2011 - Ondanks het enorme succes van sociale en professionele netwerksites, verkiest 86 procent van de Nederlandse managers nog steeds een CV of motivatiebrief boven een online profiel op Facebook, Twitter of LinkedIn. Wel bevestigt 61 procent van de Nederlandse managers dat hun zakelijke keuzes (soms) beïnvloed worden door informatie en commentaren die op sociale netwerksites staan.

Dit blijkt uit het arbeidsmarktonderzoek 'Q4 2010’, een internationale studie van OfficeTeam. Het onafhankelijke onderzoeksbureau Heliview ondervroeg meer dan 2.800 HR en Finance Managers in dertien landen: België, Brazilië, Dubai, Duitsland, Frankrijk, Ierland, Italië, Luxemburg, Oostenrijk, Spanje, Nederland, Tsjechië en Zwitserland. Sociale en professionele netwerksites zijn enorm populair. LinkedIn telt ondertussen meer dan 90 miljoen professionele geregistreerden in 200 landen. Facebook heeft wereldwijd meer dan 500 miljoen actieve gebruikers. Maar de sites zijn nog niet veelgebruikte recruitment kanalen voor bedrijven. 



Hype rond werving via sociale netwerksites
Voor werkzoekenden is het goed om te weten dat de meerderheid van de ondervraagde leidinggevenden in Nederland nog steeds de voorkeur geeft aan het ontvangen van een curriculum vitae en/of motivatiebrief in plaats van een link naar een profiel op een professionele netwerksite. Bovendien heeft in ons land nog steeds tien procent van de ondervraagde managers zelf geen profiel op een sociale netwerksite.
Werving wel online, maar weinig via netwerksites
Sociale netwerksites worden ook nog nauwelijks gebruikt om nieuwe medewerkers te werven. Slechts dertien procent van de managers maakt er gebruik van. De meest gebruikte middelen om te werven zijn de website van het eigen bedrijf (61 procent) of advertenties op online vacaturesites (56 procent). Interne promoties worden door 49 procent van de ondervraagden genoemd en 47 procent maakt gebruik van externe wervingsbureaus. 

Toegevoegde waarde van sociale media
Sociale netwerksites zullen op termijn naar verwachting wel een belangrijke ondersteuning worden in zowel het wervingsproces (45 procent) als het beoordelen van potentiële werknemers (30 procent). De belangrijkste voordelen die bedrijven daarnaast zien in het gebruik van externe sociale en professionele netwerksites zijn het stimuleren van samenwerking en communicatie tussen collega’s (25 procent) en het verbeteren van de merknaam (vijftien procent). "Persoonlijk vind ik dat Hyves of LinkedIn profielen net wat meer van de persoon zelf laten zien dan een CV, er staan foto’s op,informele krabbels en blogs en je kunt zien waar een kandidaat lid van is. Aangezien een match altijd een combinatie is van de juiste ervaring en de persoon erachter, is een social media profiel in ieder geval een mooie aanvulling op een CV," aldus Anita Hijmenberg, Manager Temporary Services van OfficeTeam. 

Selectie op harde skills
"In de markt van de tijdelijke opdrachten blijft kennis en kunde toch het allerbelangrijkste. Iemand moet vanaf dag één in staat zijn takenpakket uit te kunnen voeren. Deze selectie op harde skills kun je duidelijker in een CV dan in een social media profiel maken, omdat al die persoonsgebonden zaken de aandacht afleiden van de harde skills. Daarnaast moet wel gezegd worden dat een CV ook wel degelijk iets over de persoon erachter kan zeggen. Het formaat, de opbouw, spelfouten, lettertype etc. kunnen veelzeggend zijn," besluit Anita Hijmenberg van OfficeTeam.

 
 Doorsturen   6 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vier tips voor een persoonlijke sollicitatiebrief
 Acht tips voor een CV dat scoort
 Vijf dingen die recruiters nu van u willen
 Social media profiel sollicitant vaak niet bekeken
 
 
reacties
 
NumoQuest  |   | 
18-03-2011
 | 
09:58 uur
Op zich een heel zinnig en leerzaam artikel waar we graag welk enkele kanttekeningen bij plaatsen. Het is niet meer dan normaal dat de doorsnee manager graag een cv voor zich heeft liggen ter oriëntatie.

We gaan zeker niet voorbij aan de skills van de individuele manager maar willen graag wel even stil staan bij enkele aspecten die hier worden aangehaald.

Management en HR
Voor dat de betreffende manager een cv op zijn bureaublad heeft liggen, heeft dat cv al een aanzienlijk traject afgelegd. En dat traject kun je vergelijken met 'het woud der incompetentie'. Het is vaak volstrekt onduidelijk op welke wijze een betreffend CV tot de betreffende manager is gekomen.

Het CV
Verschillende onderzoeken wijzen uit dat tientallen procenten van de CV's worden 'toegeschreven' op een bepaalde vacature waarmee hier wordt gesteld dat het maar zeer de vraag is of dat betreffende CV de lading soms nog wel eens dekt. In enkele procenten is er namelijk regelrecht sprake van valsheid in geschrifte, iets waarvan je niet hoeft te verwachten dat elk manager dat doorziet.

Het lettertype
Natuurlijk, in de volkomen ideale en perfecte wereld kun je iets roepen over het gebruikte lettertype. Ook hier mag niet worden verwacht dat elk aangeschreven manager 'Het Handboek Der Gebruikte Lettertype In Een CV En Analyse' op diens bureau heeft liggen laat staan dat deze zich daarmee bezig zou houden. Een doorsnee recruiter of HR medewerker houd zich daar al helemaal niet mee bezig.

In tweede in deze is dat zeker niet meer dan 15% tot 20% zich bewust is van het gebruik van een bepaald lettertype, en dus vaak een standaard lettertype hanteert. Sommigen zullen ongetwijfeld wel een stapje verder gaan maar daar kan verder weinig tot niets aan worden ontleent.

Takenpakket en inzet
Dat men graag ziet dat een nieuwe kracht vanaf dag één volledig inzetbaar zou moeten zijn is een Gotspe. Er zijn teveel factoren die een grote rol spelen waarbij men dit zou mogen verwachten.

Social Media
We geven u, uit eigen ondervinding maar ook onderzoek hier even weer wat daarvan te verwachten.

Linkedin
Een zakelijke website waar een aantal aardige zaken aan zijn gekoppeld zoals groepen. Er is geen enkele garantie dat de informatie daar te extraheren ook werkelijk de lading zou kunnen dekken. Er zijn vele 'sleeping profiles' waar weinig mee gebeurd. Wat kan men daar aan ontlenen. Niet bijhouden is 'te lui' of zou het kunnen zijn dat de betreffende misschien eens gekeken heeft maar meent dat dat niet voor haar/hem is maar het profiel niet heeft verwijderd?

Afwezigheid van het profiel? Wat heeft die te verbergen????

Facebook/Hyves e.d.
Veel mensen begeven zich uit een soort van kuddegedrag op een netwerksite. Sommigen kijken er eens naar en doen er voorts weinig mee. Sommige delen zelfs alles wat zij doen met anderen, soms nog net niet roepend dat zij 'even aan het toiletteren zijn'.

Twitter
Kijken we even naar twitter dan moet men concluderen dat er niets vluchtiger bestaat dan dit. Een regel van maximaal 140 tekens waarin ej summier iets kunt roepen.

Als social media om mensen te werven? Wij hebben daar eens naar gekeken en komen niet verder dat het spammen is maar waarvan het nog maar zeer de vraag zal zijn of er werkelijk respons op zal komen.

Uiteraard zullen de meeste spammende recruiters en HR medewerkers roepen dat dat wel zo is edoch......

Het CV
Het CV is een momentopname, een cummiulatie van opgedane ervaringen. Het geeft geen enkele garantie zelfs dat dat wat er in het CV staat de lading ook daadwerkelijk dekken zal. Een recruiter is vaak niet voldoende in staat een juiste beoordeling te doen gebaseerd op een cv.

Daarnaast is er een opmerkelijke trend waarbij opdrachtgevers meerdere disciplines in één positie schuiven waarvan het maar helemaal de vraag is of een dergelijk persoon met zoveel ervaringen, vaak volkomen tegengesteld aan elkaar, wel zou bestaan.

Een oplossing
Daar waar men gebruik maakt van allerlei tools om het best passende CV te kunnen extraheren, lees hier een zoekmachine op zoek naar genoeg keer een bepaalde 'term' in het cv, om dan vervolgens tot 'een conclusie' te komen dat als een bepaal woord niet vaak genoeg voor komt, de persoon in kwestie niet geschikt zou zijn?

Dat zijn bijzonder ernstige zaken die zeker niet bijdragen tot een geloofwaardigheid waar we van op aan zouden moeten kunnen. De reden hiervoor is duidelijk. Zolang er recruiters zijn en HR medewerkers die geen methode hebben de betreffende manager werkelijk van dienst te kunnen zijn, dan is er een onevenredig groot risico dat er de verkeerde mensen op de verkeerde plek komen.

Dat laatste is dan wel de strop voor de betreffende manager, los van de goede intentie van een ieder in dat betreffende proces.

De betreffende manager is veel meer gebaat bij de inzicht in de latente hard en soft skills van de betreffende kandidaat. Kan de recruiter of HR dat niet ondubbelzinnig verschaffen, rest de manager weinig anders dan een cv op diens bureau maar dan nog met een hele grote slag om de arm.

Het kan natuurlijk ook altijd anders.

S.  |   | 
18-03-2011
 | 
10:06 uur
Ik ben het niet helemaal eens met Anita Hijmenberg. Als een profiel op LinkedIn goed is ingevuld, dan kun je daar dezelfde informatie uithalen, en meer, als uit een traditioneel CV.
Er zijn echter veel gebruikers die een profiel aanmaken, maar vervolgens niet alle informatie invullen, terwijl je profiel dan pas echt voor je kan gaan werken.
t.  |   | 
18-03-2011
 | 
13:23 uur
Ook in dit soort media profileert men zichzelf en/of zijn/haar bedrijf, dus:

@s. Misschien een cursus Nederlands?

@Numoquest. Wellicht tijd voor een spellingscontrole en een cursus Nederlands?
Edwin  |   | 
19-03-2011
 | 
06:56 uur
Logisch, het zijn beide, managers en traditionele CV's, fenomenen uit het industriële tijdperk. Olifanten doen het met olifanten.
Errol  |   | 
19-03-2011
 | 
12:49 uur
Volgens mij wil de meerderheid van managers een traditioneel CV, omdat dat een overzicht is van alle professionele activiteiten van een persoon. Als je nu ziet wat voor profielen op LinkedIn de revue passeren, kan ik me voorstellen dat het voor managers te weinig informatie geeft om te kunnen beslissen.

Een goede oplossing zou zijn om naast het LinkedIn profiel een CV te uploaden (is mogelijk, velen doen het niet), maar dan alleen voor mensen die een baan of een opdracht zoeken.
Kerstgeschenken  |   | 
30-08-2011
 | 
11:16 uur
Het is helaas zo dat social media invloed heeft. Soms is dat goed, om een duidelijk beeld te krijgen van de persoon achter het CV, maar het kan inderdaad de aandacht afleiden.

Het getuige overigens wel van een bepaald niveau van intelligentie dat de sollicitant zijn profielen heeft afgeschermd en LinkedIn netjes op orde. Professionaliteit komt hierin duidelijk naar voren.

En ja, op Linkedin kun je een CV bijvoegen, maar hoeveel mensen dat doen?

@t. Geef je les? Besteed je tijd aan de echte analfabeten.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10