zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Social media spelen nauwelijks een rol bij banenjacht

30 november 2010 - De ontwikkelingen op het gebied van social media hebben nauwelijks effect op het oriëntatiegedrag van werkzoekenden. Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA), gepubliceerd in november, toont aan dat 52 procent van de beroepsbevolking zich oriënteert op een nieuwe baan via loopbaan- en vacaturesites. Slechts zeven procent oriënteert zich via social media.


Het onderzoek onder ruim 21.750 werknemers maakt inzichtelijk dat de uitdrukkelijke voorkeur in oriëntatiekanalen uitgaat naar loopbaan- en vacaturesites. Van de Nederlandse beroepsbevolking oriënteert 52 procent zich op een nieuwe baan via loopbaan- en vacaturesites. Op MBO+ opleidingsniveau oriënteert 59 procent zich via vacaturesites (negen procent via sociale media). Voor hoogopgeleiden is het percentage dat zich oriënteert via loopbaan- en vacaturesites maar liefst 68 procent (veertien procent via sociale media). 



Eigen site
Na vacaturesites staan websites van werkgevers op de tweede plaats als internet oriëntatiekanaal. Dit geeft aan dat het voor werkgevers van belang is, naast de inzet van vacaturesites, te investeren in, en traffic te genereren naar, de eigen website. Als derde Internet oriëntatiekanaal in belang volgt het plaatsen van een CV op een vacaturesite. Quintin Schevernels, COO van VNU Media: "Het NOA toont aan dat internet voor carrière oriëntatie het vertrekpunt is geworden. Dit geldt voor Nederlanders in vrijwel alle leeftijden, beroepsgroepen, regio's en opleidingsniveaus. Vacaturesites zijn hierdoor een onmisbaar onderdeel geworden van het recruitmentproces". 

Internet
De zeer beperkte rol die social media speelt in het oriëntatiegedrag verbaast Schevernels niet. "Ondanks alle media-aandacht rond social media verbazen deze cijfers mij niet. Social media zijn hot en iedereen praat er graag over mee. Dat is gebruikelijk bij nieuwe ontwikkelingen. De werkelijkheid is echter dat de rol van social media voor wat betreft de oriëntatie op de arbeidsmarkt nog zeer beperkt is. Juist daarom is het van belang dat onderzoeken als het NOA inzichtelijk maken hoe het nou echt zit zodat bedrijven goed onderbouwd kunnen bepalen welke kanalen ze inzetten in hun recruitment strategie". Het onderzoek toont een duidelijke trend over de afgelopen jaren; het belang van internet neemt verder toe in het oriëntatiegedrag.

 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Social media niet gebruikt bij banenjacht
 Social media en rekrutering: een mythe doorprikt?
 Van werving- en selectiebureau tot internet marketing bureau
 Rol werving- & selectiebureaus is veranderd door social media
 
 
reacties
 
Marcel van Unen (WerkZaak)  |   | 
30-11-2010
 | 
09:51 uur
Natuurlijk worden de social media kanalen nog niet volledig benut. Onbekend maakt onbemind. Maar het zorgt er wel voor dat de werkzoekenden die hier wel gebruik van maken zich beter kunnen profileren. Een goed profiel (duidelijk zijn over wie je bent en wat je wilt vinden) levert heel veel op. Een onderzoek naar de resultaten (kwaliteit) zou nog uitgevoerd moeten worden. Tot dan kunnen wij werkzoekenden helpen hun profiel te verbeteren. Maakt de match een stuk eenvoudiger!
Mitchell Cap  |   | 
30-11-2010
 | 
18:27 uur
Voor de 'job hunt' is het inderdaad zo dat er door mensen weinig beroep wordt gedaan op sociale media. Vacaturesites bieden immers een groter en toegankelijker alternatief (zoekfuncties, ...). Misschien wordt het tijd om de discussie eens langs een andere kant te gaan bekijken. Als bedrijf is het één ding om een facebook pagina e.d. aan te maken maar ligt het niet veel meer voor de hand om als bedrijf op deze 'sociale' netwerken ook werkelijk op een 'sociale' manier naar buiten te komen? Reik zelf de hand naar potentiële kandidaten en breng de vacante posities bij je bedrijf naar de mensen toe! Het inzetten van de netwerken van eigen medewerkers is daarbij een goed beginpunt maar mag zeker geen eindpunt zijn.
Mark Boessenkool  |   | 
1-12-2010
 | 
11:35 uur
De statement dat Social media weinig gebruikt wordt bij een banenjacht heb ik vaker gezien. In mijn mening wordt er vergeten dat genoeg mensen ook niet de mogelijkheid hebben om Social Media te gebruiken.

Tuurlijk pas je je hyves, facebook, enz even aan zodat een HRM'er of recruiter niet een slecht beeld maar het liefst een goed beeld van je krijgt. Maar ik heb bijvoorbeeld niet de mogelijkheid om op m'n Sociale Media te roepen dat ik op zoek ben naar een nieuwe baan. De reden is heel simpel, mijn (directe) collega's, teamleider en/of chef heb ik daar als vriendje staan.

Ik ga er vanuit dat met mij er genoeg zijn die geen behoefte hebben om mijn sollicitatiedrang zo op het internet te roepen. Dat ik een nieuwe baan aan het zoeken ben betekend nog niet dat ik ook binnen een maand een nieuwe baan heb, en ik wil de omgang op de werkvloer niet vervreemden.

En met het schrijven van deze opmerking bedenk ik me dat er natuurlijk ook de mogelijkheid is om een apart account te maken voor dit doel. Dit is een mogelijke oplossing maar, ik hou het liefst op 1 account per Social Media.

Als laatste staan er natuurlijk ook vacatures op Social Media, alleen ben ik van mening dat als ze daar staan ze ook wel op de grotere vacaturesites staan.
mariella  |   | 
2-12-2010
 | 
10:47 uur
om de verwarring dan maar compleet te maken

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10