zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Jobhoppen staat niet garant voor beter salaris

16 november 2010 - Afgelopen zaterdag publiceerde VKbanen de uitkomsten van een grootscheeps onderzoek onder werknemers over trends en tevredenheid op het gebied van salaris. De grote salarisenquête is uitgevoerd in samenwerking met Berenschot en verscheen in de VKbanen special ‘Weet Wat Je Waard Bent’ bij de Volkskrant.


Bijna de helft (48 procent) van de werknemers verwacht dat hun loon het komende jaar gelijk blijft, terwijl vier procent op een loondaling rekent. Deze verwachtingen verschillen wel per sector. In het onderwijs zijn de verwachtingen het minst rooskleurig; slechts 36 procent verwacht dit jaar meer te gaan verdienen. Dit in tegenstelling tot de juridische dienstverlening, waarin bijna 70 procent een salarisstijging verwacht. 



Academici verdienen het meest
Het maakt nog steeds uit of je een hbo- of wo-diploma op zak hebt. Academici verdienen gemiddeld 500 euro meer dan hbo’ers. In de geneeskunde is het verschil in loon het grootst (1.396 euro), terwijl het salarisverschil onder werknemers met een geschiedenisdiploma het kleinst is (68 euro). 

Kunstsector betaalt het slechtst
De kunstsector is voor zowel hbo’ers als wo’ers de slechtst betalende sector. Daarentegen wordt door hbo’ers het meest verdiend in de transport en logistiek en strijken wo’ers het meeste geld op in de industrie. 

Jobhoppen
Drie van de vier werknemers zegt binnen een jaar op zoek te gaan naar een andere baan, waarbij het loon een belangrijke rol speelt. De grote salarisenquête laat echter zien dat jobhoppen niet garant staat voor een beter salaris. Ook leidt jobhoppen ertoe dat men kritischer wordt ten opzichte van het salaris én werkt het gevoelens van onrust en ontevredenheid in de hand.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collega’s
 Tevredenheid over thuiswerken neemt toe
 Nederlandse bedrijven roepen op tot minder zakelijk reizen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlandse manager blijft zitten waar hij zit
 Administratief personeel verwacht salarisverhoging, maar vraagt er niet om
 Negen tips voor een post-recessie salarisverhoging
 Werknemer wil hoger salaris in 2010
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Zo geef je het kantoor een nieuwe look
reacties
Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collega’s  (1) 
Uurtarief freelancers gestegen (1) 
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
top10
Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
Werkend Nederland minder productief door het thuiswerken, maar meer tevreden
Kort door de bocht coaching?
Zes lessen voor jonge leiders tijdens de coronacrisis
Driekwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten
Voor driekwart van de finance professionals is datagedreven bedrijfsvoering een meerjarenplan
Cyberrisico’s voor Nederlandse thuiswerkers honderd keer zo groot tijdens coronacrisis
C-suite is zwakke schakel in Mobile Device Security
Adverteerders besteden in 2019 2,2 miljard euro aan digital advertising
meer top 10