zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Manager is steeds meer overtuigd van mogelijkheden sociale media

24 augustus 2010 - Bijna de helft van de Nederlandse managers (46 procent) ziet niet veel voordelen met betrekking tot het inzetten van sociale netwerken bij medewerkers en klanten. Dat blijkt uit wereldwijd onderzoek van Avanade.

Toch geeft 23 procent aan dat ze sociale netwerken wel in willen zetten om niet achter te blijven op de concurrentie, en dan met name op het gebied van het aantrekken van hoog opgeleid personeel. Verder denkt twaalf procent dat sociale netwerken alleen geschikt zijn voor jongeren en privégebruik. Hiermee lopen Nederlandse managers achter ten opzichte van de rest van de wereld. 



Betere samenwerking

Toch zien CIO’s en CFO’s ook voordelen in de inzet van samenwerkingstools en sociale netwerken. Ze geven aan dat er door middel van video conferencing en telefonische vergaderingen betere samenwerking is tussen de afdelingen. Bij deze organisaties mogen LinkedIn en Instant Messaging gebruikt worden door medewerkers, omdat deze netwerken worden gezien als handige samenwerkingstools. Daarentegen geeft 46 procent van de ondervraagden aan nooit Twitter of Yammer te gebruiken. 

Voordelen meten

In Nederland heeft 46 procent van de organisaties geen instrument om de voordelen van communicatie- en samenwerkingstools te meten. 23 procent geeft aan dat de voordelen van de tools overduidelijk zijn en dat deze dus niet gemeten hoeven te worden. Daarnaast zegt 31 procent van de respondenten dat kostenbesparing gemeten moet worden om de voordelen van deze tools aan te tonen. Onder de organisaties die kostenbesparing meten geeft 65 procent aan dat ze besparen op reiskosten. Slechts tien procent zegt dat ze dankzij deze tools extra business hebben binnengehaald. 

Inzet

Belangrijkste redenen voor het inzetten van communicatie- en samenwerkingstools in Nederland:
• Verhogen van de productiviteit (65 procent)
• Kostenbesparing (65 procent)
• Tijdsbesparing (46 procent)
• Minder reistijd (42 procent)
• Medewerkers verwachten het van de organisatie (met 35 procent het hoogste percentage ter wereld)
• Klanten verwachten het (19 procent) 

Struikelblokken

Grootste struikelblokken als het gaat om communicatie- en samenwerkingstools:
• Moeilijk om de waarde voor de business te meten (42 procent)
• Mist menselijk aspect (38 procent)
• Beveiligingsproblemen (35 procent)
• Kosten (27 procent)
• Medewerkers verspillen veel tijd (met 23 procent het hoogste percentage ter wereld) 

Samenwerkingstools

"Samenwerkingstechnologieën veranderen de bedrijfscultuur," zegt Aram Smith, CTO bij Avanade Nederland. "Zakelijk succes hangt binnen bedrijven steeds vaker af van goede samenwerkingstools die het voor medewerkers mogelijk maken om real-time informatie te delen. Avanade ziet collaboration-software en -diensten als essentieel onderdeel van de toekomstige werkplek. De tools maken het voor organisaties mogelijk om op nieuwe manieren met medewerkers, partners en klanten in contact te komen en zo de bedrijfsprestaties te verhogen."

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Bent u wel te vinden op sociale media?
 Executives staan ambigu tegenover sociale netwerken
 Vijf mogelijke rollen die u kunt vervullen binnen sociale media
 Manager blijft sceptisch over sociale media
 
 
reacties
 
Janus Kizuna  |   | 
24-08-2010
 | 
08:18 uur
Sociale media is nog nauwelijks ontdekt door een groot gedeelte van de managers. Dat is jammer, want het heeft veel mogelijkheden en is eenvoudig in te zetten (als je weet waar je over praat).
Legatio organiseert en Syntens faciliteert binnenkort een leuke workshop over o.a. sociale media en je kunt online inschrijven.




drs.V.J.W.M.Cleiren  |   | 
25-08-2010
 | 
09:35 uur
Mijn ervaring is dat social media alleen een toegevoegde waarde heeft voor de samenwerking als het management toestaat dat er zoiets als een niet-gecontroleerde/beheerste informatie en communicatiestroom ontstaat in een organisatie. Kortom: de samenwerking en de samenwerkingsbereidheid moet om te beginnen al aanwezig zijn in de bedrijfscultuur. Social media op zich verandert die cultuur niet.
P&O adviseur, LUMC.
Rick van Nieukerk  |   | 
8-03-2011
 | 
12:17 uur
Weet iemand om het mogeljk is om in bezig te komen van dit onderzoek. Ik ben namelijk er benieuwd waarop het deel ''gebruiksredenen binnen Nederland'' gebaseerd is.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10