zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bent u wel te vinden op sociale media?

2 augustus 2010 - Meer en meer bedrijven zijn aanwezigheid op social media in de vorm van een Facebook fanpagina, Twitter handle, YouTube kanaal, LinkedIn profiel. Maar ze vergeten nogal eens dit zichtbaar te maken en dus missen ze een gigantische kans om met kun klanten te connecteren.

Uit de tussentijdse resultaten van onderzoek van Mic Adam, general manager van Vanguard Leadership, blijkt dat tweederde van de bedrijven geen social media links op hun website vermeld. 



Twittertest
Uit een recent onderzoek bleek dat een groot deel van de marketeers wel aan social media monitoring doen. Adam toetste dit aan de realiteit en deed een test via Twitter. Hij kwam met twee belangrijke bevindingen:
• Het is soms moeilijk om de Twitter naam van het bedrijf te vinden (redenen zijn legio – iemand anders heeft de naam al ingepikt bijvoorbeeld)
• De respons was laag. Minder dan 50 procent van de bedrijven reageerde op de initiële Tweet. De meeste die dat wel deden, deden dit binnen het uur. 

Vijf aanbevelingen

De conclusies en aanbevelingen zijn dus:
• Kies de social media die passen binnen uw bedrijfscontext
• Maak enkel de profielen aan die u kunt beheren
• Gebruik goed vindbare namen voor de profielen
• Plaats social media links op uw website
• Sta open voor interactie en dialoog

 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Bedrijven niet klaar voor consumententechnologieën op de werkvloer
 Het gevaar van social media voor het bedrijfsleven
 Heeft u behoefte aan een social media officer?
 Merendeel marketeers zet social media in
 
 
reacties
 
Civile  |   | 
2-08-2010
 | 
08:23 uur
Social Media. Prachtig fenomeen, ietwat overtrokken. In verschillende artikels lees ik regelmatig flinke tegenstrijdigheden waar het het gebruik en of visie betreft van lidmaatschap dan wel gebruik van 'social media'. Even voor de goede orde, zo 'Social' zijn die media doorgaans niet helemaal zo, zoals u dat wellicht graag zou zien.

Sinds jaar en dag ben ik met het fenomeen bezig en geef graag een paar voorbeelden.

Linkedin/Plaxo. Van het eerste ben ik al vrij vroeg lid en het verschaft mij een heel aardig zakelijk doorzicht van al die mensen die ik onderweg ben tegen gekomen, zakelijk iets mee heb gedaan, en soms ook wel volg in hun carrière.

Ik zie niet in waarom ik dit zou moeten vermengen met prive personen want ik vind nog steeds dat prive dan vooral ook zo moet blijven.

Hyves. Leuk geval maar weet je, ik kom daar mensen tegen die een bepaalde instelling in het leven hebben die niet helemaal de mijne is. Nu is het leven dynamisch, hyves dus ook, maar klaarblijkelijk begrijp ik dit medium niet zo. Ik heb er wel een account maar doe er sinds jaar en dag niets mee.

Facebook. Heel grappig maar dan vooral omdat ik daar miljonair mee kan worden met een spelletje. Het is een vrij open medium en je kunt de duvel en diens ouwe moer aan je 'vriendenkring' toevoegen. Dat doe je dan ook omdat veel vrienden je soms, met een bepaald gekoppeld spelletje, je meer en beter vooruit kan helpen.

Wat ik vervolgens individueel kan? Ik heb er eens naar gekeken en verder dan af en toe iets 'ludieks' plaatsen kom ik eigenlijk niet. Ik kom in ieder geval niet zover met al die 300+ 'vrienden' werkelijk iets op te bouwen. Uiteraard wel met mijn eigen partner maar dat even ter zijde.

Tagged. Een heel grappig medium. Een van mijn grootste hobby is portret fotografie. Ik krijg het soms wel eens voor elkaar een leuk fotootje te kunnen scoren. Op Tagged kom je dan ook een beetje aan je trekken. Ik verzamel er daar een schare vriendinnen die, vanuit mijn optiek dan, wel 'IETS' hebben op de foto's die zij van zichzelf hebben geplaatst. Ja mijn partner kent mij, vertrouwd mij, kijkt zelfs graag mee. Sommige van die vriendinnen hebben zich door mij laten vereeuwigen in heerlijke gewaagde en 'Suggestieve' pose. Dus???

Verder heb je wat dat betreft op Tagged wel eens de grappige opmerkingen en kwinkslagen naar elkaar toe en ja, soms heel erg speels van karakter maar voorts?

Dan het laatste van het rijtje 'Twitter'. Ik twitter graag, ben sarcastisch, besmijt mezelf graag met modder en zoals ik ben, ik neem veel met een pak zout. Ik twitter niet alleen op twitter maar ook op Facebook.

Het maakt mij niet echt uit of ik Job Cohen een tikje oubollig en idioot vind met zijn gekrakeel over dat er moet worden gekeken naar een 'Oranje' kabinet nadat hij eerdere pogingen heeft gesaboteerd en nu aan de zijlijn staat.

Datzelfde geld ook voor Pechthold en Halsema. Zo politiek geëngageerd ben ik helemaal niet maar wel een dankbaar twitter onderwerp. :O)

Nu kan ik zo nu en dan ook grappig zijn, vind ik. Soms mag je een beetje overdrijven. Een paar twitters zo van mezelf op Facebook of Twitter?

''How to beat severe depressions? Eat a chocolat bar, jump back to bed and ...... aren't I not forgetting anything? Silly. silly silly me.''

@AlGore''This is not a treath bud wouldn't it be better you realize how inconvenient your inconvenient truth is? Not so Democratics would say, can someone please hang him?''


''I know I know, many call me arrogant but I prefer to say,''Hey, I'm just different. It doesn't hurt any one. Just when you anoy yourself.'':O)

''Ahhhh Sunday. What an excuisit day. I need a little gnome to do the household. Where oh where are'th thou when you need one?''

Gewoon maar even wat tweets uit mijn heerlijk vrije geest, soms als reflectie of reactie ergens op.

Al eerder heb ik aangegeven, op artikelen die mij willen aanzetten tot het overgaan tot 'correct gebruik der Socale Media', dat ik dus bepaalde zaken zou moeten kuisen want het zou zomaar kunnen dat een opdrachtgever mij na zou gaan op....... en wat dat allemaal niet voor consequenties zou hebben voor ...... etc.

Wel mijn beste criticaster/lezer. Ik breek hier de tent even en graag af. We leven in een vrij land en hebben onze vrijheden in onze grondwet verankerd. Als er aan die vrijheden 'informeel/stiekem' word getornd door werkgevers/opdrachtgevers, die zich een bepaald beeld of mening vormen over ondergetekende in het bovenstaande? Be my guest.

Ik ben een vrije geest, sluit weinig uit en ga zelden op de eerste blikken af. Waarom? Omdat ik uit ervaring weet dat datgene wat ik zie, vaak niet hetgeen zal zijn wat er is. Toch kom ik hele volksstammen tegen die mij, zakelijk, vertellen wat ik wel of niet zou moeten doen om die 'eerste blik' te verbeteren.

Ik ben een vrije geest, heb weinig te verbergen en laat on line, voor iedereen zichtbaar, zien wie ik ben en wat ik soms zoal doe. Ik heb niet te verbergen en laat u daarom gewoon zien dat een Manager, goed in de processen van de IT ingevoerd, u laat zien dat er vanaf dag 1 dat er internet was, ik gewoon besta. Op het net. Open en benaderbaar want als u googled op Rene Civile ...... Oh My God! Daar is hij, in the flesh, zelfs zijn nummer!!!!.

Ik ben in de gelukkige omstandigheid 'echte' mensen tegen te komen in mijn zakelijke en prive leven. Mensen met wie de contacten verder gaan als alleen maar dat ene visitekaartje of dat ene verkoop mailtje. Echte contacten die begrijpen dat je het soms druk hebt waardoor je aan je contacten onderhouden even niet toe komt.

Mensen die werkelijk mij kennen kennen mij al meer dan 15 tot 20 jaar. Jawel, ook zakelijk. Ik kan hen recht in de ogen aankijken en waarom? Omdat zij weten wie ik ben, mezelf, daar geen moeite mee hebben omdat ik geen moeite heb met hen. Soort zoekt soort? Ik kan u vertellen gezegend te zijn met een aanzienlijke groep vrienden en kennissen die heerlijk verschillend van karakter zijn.

Social Media? Een prachtig fenomeen maar ook hier geld, er zijn verschillende soorten van dit medium. Heel leuk, heel goed. Houd zakelijk zakelijk, en prive prive. Gun mensen ook hun prive.

Als rectuiters/werkgevers/opdrachtgevers potentiële kandidaten hier gaat controleren en denken daar iets wijzer van te worden omdat die of gene mensen deelgenoot heeft gemaakt van een 'minder moment'? Dan heb ik daar zo mijn gedachten over. Dom, erg dom. Want iemand die heerlijk uit de band springt in het weekend kan een bijzonder welkome aanvulling zijn voor een organisatie.

Sociale Media. Prachtig fenomeen maar laten we zaken wel helder en in perspectief houden. De manier om gevonden te worden? Ook zakelijk?
De oude methode. Vind een manier om 'Het Woord/Merk' te verspreiden. Geef het een 'gezicht' die mensen begrijpen en het is als een olievlek. Vergeet niet dat zakelijk zich makkelijk kan vermengen met prive, en dat dat een heel natuurlijk ding is.

Ook hier geld de wet,'' Gij zult mij niet stalken!'' Want in veel opzichten doen mensen hier ook wat ze in het echte leven zouden doen maar dan wat makkelijker. Ze houden u buiten de deur.
Mohamed Abdallaoui  |   | 
2-08-2010
 | 
13:33 uur
Naar mijn mening kunnen bedrijven nog veel meer uit sociale media halen dan dat zij nu al doen. Zo kunnen bedrijven bijvoorbeeld op eenvoudige wijze hun klanten adviseren zonder dat zij direct hier naar vragen.
TraceBuzz heeft met trinicom een handige tool ontworpen voor bedrijven om hierop in te spelen.
(Klik hier)
Maurice Zondag  |   | 
2-08-2010
 | 
15:30 uur
@civile: uw monoloog benadrukt vooral de kern van Social Media, het is een persoonlijke interpretatie van de sociologische online omgeving van een individu. Of bedrijf. Of merk. Of vul zelf maar aan. En in de moderne marketing tijden gelden (gelukkig) nog steeds de oude marketing regels. De welbekende P van Promotie heeft er een nieuw kanaal (als je Social Media even samenvat als communicatiekanaal) om zich lekker op los te laten.

En laat dat nou voor elke persoon, bedrijf, merk etc uniek zijn, zoals dat voor alle communicatie vormen geldt. Toch?
Civile  |   | 
2-08-2010
 | 
18:08 uur
Ehmmm mijn beste Maurice, Mocht je denken dat het monoloog een persoonlijke interpretatie zou zijn mag ik je teleurstellen. Ik benadruk twee zaken.

Laat prive prive, we zien het aan de VS, voorloper van dit soort ontwikkelingen. Men wordt daar al helemaal gescreend en gedrild betreffende het gebruik van de social media. Men is daar al ene heel stuk verder door on line doopcelen te lichten van potentiële kandidaten.

Daarbij kan het erg ver gaan maar dat is even niet mijn betoog. Ik hecht er aan dat mensen mij allereerst beoordelen op wie ik ben, wat mijn talenten zijn en welke toegevoegde zakelijke waarde ik vertegenwoordig.

Ik heb weinig op dat er mensen een oordeel/screen/shift uit voeren voor ze iemand op gesprek laten komen. verschillende onderzoeken wijzen namelijk al uit dat dit op grotere schaal gebeurd dan men doorgaans toe geeft.

Ik wil je even meegeven dat ik een begenadigd amateur fotograaf ben, als voorbeeld, en weet dat ik altijd op zoek ben naar die ene foto, die de persoon laat zien, in een bepaalde setting. De gedachte dat een geslaagde foto, geplaatst op ene persoonlijke site, van iemand die daar erg trots op is, kan leiden dat zo iemand niet zou worden uitgenodigd in een sollicitatie procedure.

Dar gebeurd, as we speak. Men maakt er publicitair steeds meer werk van dat de sociale media 'een must' zou moeten zijn voor de moderne sollicitant. Ik vind dat een onzinnige ontwikkeling.

Zolang HR, recruiters en uitzenders nog steeds niet eens weten hoe men achter de werkelijke talenten en ervaringen kunnen komen, omdat met tooling en ervaring mist, moet men de stap niet eens zetten te gaan kijken op een persoonlijke pagina van een potentiële kandida[a]t[e] juist omdat men niet de kennis en kunde heeft een goede afweging te kunnen maken.

Laat even onverlet of de presentatie van die of gene wel De realiteit is of EEN realiteit van het individu. Zie eveneens hier mijn voorgaande punt.

Als we dus moeten concluderen dat een volkomen vrij medium, op dit soort zaken zal gaan worden bekeken op de manier zoals het artikel voor staat, dan weten we nu al dat niemand morgen meer een baan zal hebben. Toch? Ik durf elke discussie op dit terrein aan want als er twee terreinen zijn die je nooit zou moeten koppelen, dan zijn het HR/recruitment en zoiets dynamisch en vrij als het internet.

Internet, een prachtig medium maar met ontzettend veel beperkingen. Het is geen monoloog maar een duidelijk waarschuwing dat mijn betoog een aantal kernpunten heeft. Als we even gaan kijken naar de cijfers van onze voorganger, de VS. Daar is al lang onderzoek gedaan wat de gevolgen zijn van het gebruik van de social media door werkgevers of opdrachtgevers.

Ik vind dit soort artikelen daarom veel te vrijblijvend en eenzijdig daar nergens wordt gerept over de keerzijden van de stelling, die een veel grotere impact heeft dan men zich realiseert.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10