zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
auteurs
 

Frank van Marwijk

Frank van Marwijk is Nederlands bekendste lichaamstaalexpert (lichaamstaal.nl). Zijn kennis van sociaal-psychologische inzichten combineert hij met scherpe observaties uit de praktijk. Van Marwijk is auteur van onder meer de bestsellers Manipuleren kun je leren, en Het Groot Complimentenboek (samen met Hans Poortvliet). In 2017 schreef hij het standaardwerk op het gebied van non-verbale communicatie: Lichaamstaal, alles wat je moet weten om mensen te begrijpen en te beïnvloeden.
Frank van Marwijkinfo@lichaamstaal.nl
 
 
 

Artikelen van Frank van Marwijk:

 

Wat doet u op secretaressedag?

Door: Frank van Marwijk , 05 april 2009
Op 16 april is het Secretaressedag. Sommige mensen hebben moeite met zo’n speciale dag. Zij vragen zich af waarom men per se een dergelijke dag nodig heeft om stil te staan bij iemands prestaties en hem daarvoor bijzonder te waarderen. Toch zijn er goede redenen om uw secretaresse in het zonnetje te zetten, stelt Frank van Marwijk.
  Lees verder...
 

Wat leert u van Obama en Wilders?

Door: Frank van Marwijk , 22 maart 2009
Manipuleren -het beïnvloeden van uzelf en uw omgeving  via onbewuste kanalen- is een kwaliteit die managers zouden moeten bezitten. Goede leermeesters zijn de Amerikaanse president Barack Obama en PVV-leider Geert Wilders, stelt Frank van Marwijk.
  Lees verder...
 

Manipuleren met schouderklopjes

Door: Frank van Marwijk , 22 februari 2009
Het schouderklopje is een waardevol managementinstrument. Een compliment is immers een enorme motivator. Met het schouderklopje kunt u op een positieve manier manipuleren: namelijk om zaken voor elkaar te krijgen.
  Lees verder...
 

Vijftien functies en effecten van... uw pen!

Door: Frank van Marwijk , 18 januari 2009
De pen is machtiger dan het zwaard en dat is niet alleen omdat ermee geschreven kan worden. Vooral tijdens vergaderingen kunnen we uiteenlopende toepassingen van de pen waarnemen. We krassen, peuteren, schroeven en timmeren ermee of kauwen erop. Hoe dan ook: het gebruik van de pen verraadt veel over de persoonlijkheid van de eigenaar. Waarvoor gebruikt u uw pen zoal?
  Lees verder...
 

Hoe sfeerbepalend bent u?

Door: Frank van Marwijk , 28 december 2008
Uw stemming wordt voor een groot deel bepaald door de sfeer om u heen. In de dagen voor Kerst kwam menigeen in 'kerststemming' dankzij de sfeer van koud weer, kerstliedjes, versierde huizen en winkels et cetera. U heeft zelf ook invloed op de sfeer, bijvoorbeeld op uw werk. Frank van Marwijk beschrijft hoe dat werkt. Oftewel: hoe sfeerbepalend bent u?
  Lees verder...
 

Kredietcrisis en emotie

Door: Frank van Marwijk , 14 december 2008
De effecten van de kredietcrisis beginnen langzaam maar zeker tot ons door te dringen. Orders worden geannuleerd, krediet wordt verminderd, investeringen worden uitgesteld. Is dat allemaal terecht? Frank van Marwijk denkt van niet. In crisissituaties reageren mensen zeer basaal. We laten ons dan eerder leiden door onze emoties dan door onze ratio.
  Lees verder...
 

Wat moet dat moet - of niet?

Door: Frank van Marwijk , 03 november 2008
Welke klussen moet u nog doen? Moet u ze doen, of wilt u ze doen? Frank van Marwijk duikt in de wereld van moeten en niet-moeten. Hij moest dit artikel het afgelopen weekend schrijven. Maar waarom moest hij dat? Of van wie?
  Lees verder...
 

De tegenstellingen in uw organisatie

Door: Frank van Marwijk , 19 oktober 2008
Met welke tegenstellingen heeft u te maken in uw organisatie? Zijn dit harde tegenstellingen of kunt u er enige nuance in aanbrengen? Hoe gaat u om met contrasten en waarop legt u de focus? Als u de nadruk legt op verschillen, dan worden die verschillen alleen maar groter. Richt u zich op de overeenkomsten – die er ook altijd zijn – dan vergroot u de samenhang, gelijkheid, teamgeest en onderlinge afstemming.
  Lees verder...
 

Wie krijgt de schuld?

Door: Frank van Marwijk , 07 september 2008
In elke organisatie kunnen dingen verkeerd gaan. Het is dan belangrijk om te kijken waardoor de fouten zijn veroorzaakt en te streven naar verbetering. In de praktijk blijkt er echter vaak nog wat anders te gebeuren. De betrokken medewerkers – en misschien u ook – houden zich dan bezig met de schuldvraag. De vraag die centraal staat is dan niet: ‘Hoe heeft dit kunnen gebeuren en hoe kunnen we dat verbeteren?’ maar ‘Wie heeft dit gedaan, en hoe zullen we hem daarop aanspreken?’
  Lees verder...
 

Vraag duidelijk wat u wilt

Door: Frank van Marwijk , 24 augustus 2008
Sommige mensen vragen zich af waarom ze nooit iets voor elkaar krijgen bij anderen. Het antwoord daarop is vaak dat ze er simpelweg niet om vragen. Zo zijn er verkopers erg hun best doen, maar die klant uiteindelijk niet vragen of hij het product ook wil kopen. En zo zijn er meer voorbeelden. Frank van Marwijk beschrijft vier redenen waarom we nalaten de belangrijkste vragen te stellen.
  Lees verder...
 

Feiten en fabels over lichaamstaal

Door: Frank van Marwijk , 21 juni 2008
Over de betekenis van lichaamstaal bestaan veel clichématige vooroordelen. Wat u en anderen non-verbaal communiceren, wordt vaak beoordeeld vanuit het stereotype idee dat mensen daarover hebben. Soms kloppen de interpretaties, maar vaak ook zijn ze onjuist. Frank van Marwijk beschrijft de feiten en fabels over lichaamstaal.
  Lees verder...
 

Meer verbintenis door gelijkenis

Door: Frank van Marwijk , 19 mei 2008
Mensen die qua ideeën met elkaar op één lijn zitten, nemen vaak dezelfde lichaamshouding aan. Ze bedienen zich van dezelfde gebaren en gebruiken dezelfde soort woorden. Elkaars gedrag kopiëren, als we het met elkaar eens zijn, is iets dat we onbewust en van nature doen. Dit gegeven kunt u nuttig gebruiken als u contact maakt met anderen. Als u hen bewust nadoet, heeft dat namelijk ook een positieve uitwerking.
  Lees verder...
 

De kracht van een verzorgd uiterlijk

Door: Frank van Marwijk , 12 mei 2008
U heeft maar één kans om een eerste indruk te maken. Een verzorgd uiterlijk wordt gezien als een goede eigenschap. Onbewust veronderstellen we dan dat de persoon die er verzorgd uitziet ook andere goede eigenschappen bezit zoals intelligentie, betrouwbaarheid, kracht en respect. Maar een goed voorkomen draait om meer. Handige tips van Frank van Marwijk.
  Lees verder...
 

Hier heeft u mijn visitekaartje...

Door: Frank van Marwijk , 05 mei 2008
Een visitekaartje is een waardevol document in creditcard formaat. Het aanreiken van zo’n kaartje is meer dan simpelweg het verstrekken van uw naam en contactgegevens. Het houdt ook een persoonlijke uitnodiging in. Visitekaartjes zijn er in verschillende soorten en maten. Ze worden soms te pas en te onpas verstrekt. Hoe kunnen ze er het beste uitzien? Wanneer, aan wie en hoe geeft u ze? Hoe neemt u ze in ontvangst? Hoe kunnen ze u het meest van nut zijn? Frank van Marwijk vertelt u er alles over.
  Lees verder...
 
< vorige 19 20 21 22 30 volgende >
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10