zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
auteurs
 

Frank van Marwijk

Frank van Marwijk is Nederlands bekendste lichaamstaalexpert (lichaamstaal.nl). Zijn kennis van sociaal-psychologische inzichten combineert hij met scherpe observaties uit de praktijk. Van Marwijk is auteur van onder meer de bestsellers Manipuleren kun je leren, en Het Groot Complimentenboek (samen met Hans Poortvliet). In 2017 schreef hij het standaardwerk op het gebied van non-verbale communicatie: Lichaamstaal, alles wat je moet weten om mensen te begrijpen en te beïnvloeden.
Frank van Marwijkinfo@lichaamstaal.nl
 
 
 

Artikelen van Frank van Marwijk:

 

De zwijgers aan het woord

Door: Frank van Marwijk , 15 juli 2007
In een vergadering is niet altijd iedereen evenredig aan het woord. Vaak zijn er mensen die zodanig de boventoon voeren, dat er lastig tussen te komen is. Anderen doen hun mond niet open en stellen zich ‘t liefst zo onzichtbaar mogelijk op. Moet u ze als manager stimuleren toch het woord te nemen? Lang niet altijd, stelt Frank van Marwijk. Zwijgers zwijgen immers niet voor niets!
  Lees verder...
 

Het zakelijk duel: een tweegevecht aan de vergadertafel

Door: Frank van Marwijk , 18 juni 2007
Tijdens een vergadering komt het vaak voor dat twee deelnemers openlijk de strijd met elkaar aanbinden. De onderliggende belangen van de strijdende collega’s hebben soms weinig te maken met het agendapunt, maar eerder met een al bestaande onderlinge vete tussen die twee personen. Wat kunt u doen om deze situatie te keren?
  Lees verder...
 

Speel wie u bent – wees wie u speelt

Door: Frank van Marwijk , 03 juni 2007
In uiteenlopende situaties met verschillende mensen dient u steeds andere rollen te spelen. De rollen die u speelt kunnen met elkaar conflicteren. Daar kunt u aardig in verstrikt raken. Dit kan stress geven, zeker als u zich vereenzelvigt met de rollen die u speelt. Ervan bewust zijn dat u een rol speelt, kan u helpen dingen te relativeren. Speel wie u bent en wees wie u speelt, betoogt Frank van Marwijk.
  Lees verder...
 

Tien managementlessen van The Secret

Door: Frank van Marwijk , 20 mei 2007
Nederlandse managers staan met twee benen op de grond. Dat zou je denken, tenminste. Niks is minder waar, als je de reacties op The Secret leest op deze site. Blijkbaar is er in managementkringen grote belangstelling voor het raadselachtige en ongrijpbare. Of zou u 'het geheim' liever ook praktisch willen toepassen? Dat kan! Frank van Marwijk trekt tien nuttige managementlessen uit dit veelbesproken boek.
  Lees verder...
 

Geheimen delen aan de vergadertafel

Door: Frank van Marwijk , 22 april 2007
Iedereen heeft wel eens gedachten die hij vanwege de omstandigheden liever niet hardop uitspreekt, maar die hij wel wil delen met een bepaalde aanwezige. Fluisteren met zachte stem van achter je hand is erg opzichtig en in een dergelijke situatie niet altijd mogelijk. Het alternatief is: fluisteren met lichaamstaal. Frank van Marwijk legt uit hoe u dat doet.
  Lees verder...
 

Richtlijnen voor goede communicatie met e-mail

Door: Frank van Marwijk , 09 april 2007
Een e-mailtje is snel gestuurd; soms te snel. Vaak worden e-mails naar te veel of naar de verkeerde mensen gestuurd. Soms hebben ze een te emotionele lading. En in steeds meer gevallen wordt e-mail gebruikt, waar een persoonlijk contact beter op zijn plek zou zijn geweest. In dit artikel vindt u richtlijnen om beter met behulp van e-mail te communiceren.
  Lees verder...
 

Zo voert u een goed telefoongesprek

Door: Frank van Marwijk , 25 maart 2007
Speelt lichaamstaal een rol als u een telefoongesprek voert. Ja, wel degelijk, stelt Frank van Marwijk. Telefoneren doet u natuurlijk vooral met uw stem. Toch blijft lichaamstaal zelfs tijdens een telefoongesprek een nuttig communicatiemedium.
  Lees verder...
 

Hoe neemt u een compliment in ontvangst?

Door: Frank van Marwijk , 25 februari 2007
Een compliment is een onmisbare vorm van waardering. De meeste managers zijn het er over eens dat deze vorm van positieve aandacht van onschatbare waarde is. Toch blijken we er niet altijd even goed in. Maar behalve op een goede manier complimentjes te geven, weten we ook niet altijd even goed hoe we zelf een compliment in ontvangst zouden moeten nemen. Donderdag 1 maart is het weer Nationale Complimentendag. Wees gereed voor de complimentenstorm en leer hier hoe u het beste een schouderklopje in ontvangst neemt.
  Lees verder...
 

Van trucjes tot authenticiteit

Door: Frank van Marwijk , 18 februari 2007
In deze tijd wordt het steeds belangrijker gevonden dat u authentiek en transparant bent. Uw aanpak moet passen bij wie u bent. Als u dat niet doet en klakkeloos afgaat op wat anderen vinden dat goed is, is de kans groot dat u \'onechtheid\' wordt verweten. Wat u zegt verschilt dan met wat u doet. U bedient zich dan alleen van trucjes om te bereiken wat u wilt. Om oprecht over te komen moet u zichzelf zijn is de gedachte. Kunt u zich daarin trainen? Jazeker!
  Lees verder...
 

Vertel eens iets over uzelf!

Door: Frank van Marwijk , 07 januari 2007
Een gesprek is niet alleen een manier om feitelijke informatie uit te wisselen. Het heeft ook tot doel uw gesprekspartner beter te leren kennen. Tussen de regels door voorziet u uw gesprekspartner van feedback en onthult ook iets over uzelf. Door te laten weten wie u bent, wat u vindt en wat u voelt, groeit de onderlinge betrokkenheid en waardering. Maar zelfonthulling is nog niet zo gemakkelijk.
  Lees verder...
 

Bent u een naprater?

Door: Frank van Marwijk , 26 december 2006
Over alles is al gescheven en alles is al eens gezegd. Wat u te vertellen heeft hoeft niet altijd zelfbedacht te zijn. Een oude boodschap kan nieuw zijn voor een andere luisteraar. Sprekers maken daarom graag dankbaar gebruik van andermans woorden door die te herhalen of te citeren, al dan niet met bronvermelding. Herhalen wat een ander heeft gezegd is weinig origineel. Toch heeft papegaaien in veel gevallen een positief effect op de relatievorming en de communicatie.
  Lees verder...
 

Moderne democratie voor managers

Door: Frank van Marwijk , 27 november 2006
Of een inhoudelijke boodschap aandacht trekt, wordt steeds meer bepaald door de verpakking. De manier waarop de inhoud gepresenteerd wordt, krijgt daarom steeds meer belangstelling. Persoonlijke uitstraling is in deze tijd belangrijk. U bent in toenemende mate ook zelf een communicatie-instrument. Iedereen heeft inspraak in alles. De manier waarop u leiding geeft, zegt iets over hoe u uzelf ziet in relatie tot anderen. Maar ook leiderschapsstijlen zijn aan de mode onderhevig.
  Lees verder...
 

Wat bedoelt u eigenlijk?

Door: Frank van Marwijk , 12 november 2006
Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig. Helaas denken slechte verstaanders ook vaak dat ze het met een half woord wel afkunnen. Zonder eerst goed te luisteren, gaan ze ervan uit dat ze wel weten wat de ander bedoelt. Deze mensen interrumperen anderen voortdurend en reageren vanuit veronderstellingen en verwachtingen.
  Lees verder...
 

Zo maakt u er een einde aan

Door: Frank van Marwijk , 29 oktober 2006
Elk gesprek heeft drie fases. In de eerste fase wordt gewerkt aan contactopbouw en sfeerbepaling. In de tweede fase vindt de kern van de bespreking plaats. En in de derde fase zou plaats moeten zijn voor een gedegen afronding. In deze fase kunnen essentiële zaken worden samengevat en dienen er vervolgafspraken gemaakt te worden. Vaak wordt vergeten hier voldoende tijd voor in te ruimen.
  Lees verder...
 
< vorige 21 22 23 24 30 volgende >
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10