zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
auteurs
 

Frank van Marwijk

Frank van Marwijk is Nederlands bekendste lichaamstaalexpert (lichaamstaal.nl). Zijn kennis van sociaal-psychologische inzichten combineert hij met scherpe observaties uit de praktijk. Van Marwijk is auteur van onder meer de bestsellers Manipuleren kun je leren, en Het Groot Complimentenboek (samen met Hans Poortvliet). In 2017 schreef hij het standaardwerk op het gebied van non-verbale communicatie: Lichaamstaal, alles wat je moet weten om mensen te begrijpen en te beïnvloeden.
Frank van Marwijkinfo@lichaamstaal.nl
 
 
 

Artikelen van Frank van Marwijk:

 

Zeven kleine bedankjes, groot resultaat

Door: Frank van Marwijk , 25 april 2010
Evenals een compliment, werkt een bedankje motiverend. U laat ermee zien dat u belangstelling hebt in de ander en u geeft er erkenning mee. Dat versterkt de sociale banden. Met een bedankje voor simpele dingen kunt u veel bereiken. Toch vergeten we nog wel eens te bedanken. Frank van Marwijk beschrijft waarom een klein bedankje groot resultaat kan hebben.
  Lees verder...
 

Van stilstand naar dynamiek

Door: Frank van Marwijk , 28 maart 2010
We leven nog steeds in de ban van de kredietcrisis. Hoewel deze crisis officieel voorbij is, wordt het handelen van veel bedrijven gekenmerkt door gebrek aan durf. In veel organisaties geldt een vacaturestop; het personeelsbestand wordt bevroren. Er wordt weinig geïnvesteerd. In de beleidsvoering staat bezuinigen centraal. De economie staat stil; de voortgang stagneert. Er is geen beweging in te krijgen. Hoe maakt u uw bedrijf weer dynamisch?
  Lees verder...
 

U of jij?

Door: Frank van Marwijk , 14 maart 2010
Wat zijn de regels met betrekking tot het tutoyeren of vousvoyeren in het zakelijk verkeer? Op deze vraag is steeds lastiger antwoord te geven omdat daar geen eenduidige regels (meer) voor blijken te bestaan. Frank van Marwijk doet toch een poging.
  Lees verder...
 

Twaalf geloofwaardige complimenten

Door: Frank van Marwijk , 28 februari 2010
Als u een compliment geeft, is het belangrijk dat het geloofwaardig en waardevol is. Een compliment is geloofwaardig als u laat blijken dat u wat u prijst ook echt belangrijk vindt. Een compliment is waardevol als het refereert naar iets dat de ontvanger van dat compliment zelf ook belangrijk vindt. Frank van Marwijk beschrijft twaalf manieren waarop u dat kunt doen.
  Lees verder...
 

De maskers die mensen dragen

Door: Frank van Marwijk , 14 februari 2010
In het zuiden van het land is het carnavalsfeest nog volop in gang. De mensen verkleden zich en dragen maskers. Maar ook in het leven van alledag dragen mensen maskers. Dat gebeurt om emoties te verbergen of juist te veinzen. Waarom dragen mensen deze onzichtbare maskers en hoe herkent u ze?
  Lees verder...
 

Zo geeft u uitleg zonder onderbreking

Door: Frank van Marwijk , 17 januari 2010
Tijdens een vergadering ontstaat een discussie over een onderwerp waar u een duidelijke mening over hebt. U zou de aanwezigen wel kunnen overtuigen, als u maar de ruimte kreeg om uit te spreken. U wilt uw standpunt graag uitleggen, maar u wordt telkens onderbroken door mensen die wel denken te weten wat u wilt zeggen of die niet zo geïnteresseerd zijn. Hoe kunt u ervoor zorgen dat u uw verhaal kunt doen zonder voortdurend te worden onderbroken?
  Lees verder...
 

Tips voor een geslaagde nieuwjaarsreceptie

Door: Frank van Marwijk , 04 januari 2010
Officieel is de recessie ten einde, maar tegelijkertijd beseft u dat het nog lang niet bij het oude is. Er valt nog veel te doen en er zullen zeker nog tegenslagen volgen. Toch bent u met frisse moed en goede voornemens het nieuwe jaar binnengetreden. Laat de beste wensen tijdens nieuwjaarsrecepties maar komen en maak gebruik van deze handige tips!
  Lees verder...
 

Welke nieuwjaarswens spreekt er uit uw handdruk?

Door: Frank van Marwijk , 02 januari 2010
De periode van gelukswensen voor het komende jaar breekt aan. Dat gaat vaak gepaard met een handdruk en een glimlach. Dat ritueel is zo vanzelfsprekend dat we er nauwelijks bij stil staan. Toch zou dat goed zijn. Want uw handdruk laat namelijk een onvergetelijke indruk achter!
  Lees verder...
 

Zit uw kennis u in de weg?

Door: Frank van Marwijk , 25 oktober 2009
Kennis is macht, zo luidt het gezegde. Maar kennis kan u ook in de weg zitten. Door uw kennis hebt u niet meer in de gaten dat anderen u niet meer begrijpen. Frank van Marwijk legt uit hoe dat werkt.
  Lees verder...
 

Lessen uit het verleden: tijd voor een terugblik

Door: Frank van Marwijk , 13 september 2009
Deze week schrijft Frank van Marwijk zijn 200ste (!) bijdrage voor Managersonline.nl. Een mooi moment om terug te blikken op belangrijke lessen uit het verleden. Opdat u dat ook doet. Trek eens een map open met oude notulen om te kijken of er geen agendapunten zijn die opnieuw opgepakt kunnen worden, is één van zijn suggesties.
  Lees verder...
 

Zo komt u zelfverzekerd over

Door: Frank van Marwijk , 31 augustus 2009
Niet elke manager voelt zich altijd even zeker over alles, maar u hoeft uw twijfels niet te laten blijken. Veel managers laten hun onzekerheden doorsijpelen in hun woordkeuze of ontkrachten hun woorden door hun gedrag. Als u anderen wilt overtuigen, kunt u beter de indruk geven dat u zich zeker voelt over wat u uitdraagt. Frank van Marwijk beschrijft de do\'s en don\'ts om zelfverzekerd over te komen.
  Lees verder...
 

Het is tijd voor job rotation!

Door: Frank van Marwijk , 02 augustus 2009
Door de kredietcrisis en met het oog op een mogelijke uitbraak van de Mexicaanse Griep is het zinvol dat medewerkers breed inzetbaar zijn. Daarom is het volgens Frank van Marwijk tijd voor een in onbruik geraakt instrument uit de jaren tachtig: job rotation!

  Lees verder...
 

Zo maakt u het verschil

Door: Frank van Marwijk , 14 juni 2009
Het laatste nieuws over de kredietcrisis maakt weinig mensen gelukkig. De grootste klappen gaan nog vallen, laten economen ons weten. En na het grootbedrijf is vooral het midden- en kleinbedrijf (mkb) aan de beurt, is het idee. Laat het u niet overkomen! Frank van Marwijk geeft een voorzet hoe uw bedrijf positief uit de crisis kan springen.
  Lees verder...
 

Hoe ú de economie op gang kunt helpen

Door: Frank van Marwijk , 19 april 2009
Van lichaamstaal-specialist Frank van Marwijk verwacht u misschien niet direct een artikl over de economie en de huidige recessie. Maar zijn originele visie willen wij u niet onthouden. Beschouw u zelf als automobilist die in een rij staat te wachten voor het stoplicht. U trekt pas op als de auto voor u heeft opgetrokken. Maar waarom trekt u beiden niet gelijktijdig op? Dan komt de rij veel sneller op gang...
  Lees verder...
 
< vorige 18 19 20 21 30 volgende >
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10