zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Concurrentievoordeel afhankelijk van digitale technologieŽn

5 juli 2016 -  Om organisatiegroei te stimuleren en klantbetrokkenheid te verbeteren is het belangrijk om klantbehoeften op het juiste moment te voorspellen, door technologie en klantenservice met elkaar te verbinden. Dat blijkt uit onderzoek van Cognizant.

Door de juiste data te verzamelen via social media, mobiel, data-analyse en cloud-technologieën (SMAC) – en hier de juiste conclusies uit te trekken – kunnen bedrijven hun digitale strategie versterken en hun prestaties en concurrentievermogen verbeteren. Toch geeft meer dan de helft van de Nederlandse bedrijven (59 procent) toe dat ze niet over de benodigde informatie beschikken om inzicht te krijgen in wat hun klanten echt nodig hebben. 
 
Uit het onderzoek komen de volgende resultaten naar voren: 
 
Bedrijven hebben nog steeds moeite een uitgebreid klantprofiel te verkrijgen
Om het eigen aanbod aantrekkelijker te maken, op basis van complete klantprofielen, moeten bedrijven data effectief analyseren en gebruiken om inzicht te krijgen in klantbehoeften. Meer dan de helft (59 procent) van de Nederlandse bedrijven zegt onvoldoende inzicht te hebben in klantbehoeften op het moment dat dit nodig is. Technologische oplossingen en marktonderzoek kunnen hen hierbij helpen. 
 
Social media-strategieën stimuleren conversaties 
Digitale experts hebben social media omarmd als een belangrijke manier om in contact te komen met klanten en betrokkenheid te creëren. Als het gaat om sociale kanalen, richten organisaties zich het meest op de grote vier: Twitter (75 procent), Facebook (69 procent), LinkedIn (68 procent) en YouTube (59 procent). Toch moeten nieuwe sociale kanalen, zoals het meer op jongeren gerichte Snapchat, niet worden genegeerd. Momenteel gebruikt slechts zes procent van de bedrijven Snapchat. Klanten kunnen meerdere kanalen gebruiken om de interactie aan te gaan met een bedrijf, of het nu via mobiel, persoonlijk, online of apps gaat. Het is echter lastig om klanten via al deze kanalen te volgen en dat maakt het lastig consistente dienstverlening te leveren. 
  
Betrokkenheid ontstaat door eenvoudige toegang tot data
Veel digitale transformatieprogramma’s zijn gericht op het verbeteren van de klantbetrokkenheid. In het onderzoek geven Nederlandse bedrijven aan dat ze het belang van interactie met de klant inzien. Toch gaan ze niet de interactie aan, puur om de interactie: ze verwachten concrete voordelen van deze interacties te zien. Zo kunnen digitale technologieën, zoals data-analyse, organisaties in staat stellen gepersonaliseerde diensten aan te bieden aan hun klanten, afgestemd op hun behoeften. Bijna de helft (46 procent) van de respondenten zegt dat een succesvolle digitale strategie in de eerste plaats ROE (return on engagement) oplevert voor de organisatie. Kostenbesparing (30 procent) en ROI (25 procent) staan op de tweede en derde plek. 
 
Prioriteiten
Het onderzoek van Cognizant laat zien dat Nederlandse organisaties prioriteit geven aan strategieën op het gebied van informatiemanagement (79 procent), sales- en marketing-intelligentie (55 procent) en beveiliging (51 procent). Dit zijn allemaal essentiële bouwstenen voor een transformatie van de bedrijfscultuur. Alleen bedrijven die interne informatie kunnen stroomlijnen, zijn in staat om echt klantgerichte diensten te leveren.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Driekwart merken is dupe van inbreuk
 Aantal ict-vacatures sterk gestegen
  De derde digitaliseringsfase: vernieuwingen die ons te wachten staan
 

Gerelateerde nieuwsitems

 C-level managers onvoldoende voorbereid op digitale disruptie
 Digitale strategie: kleine veranderingen, beter bedrijfsresultaat
 Klanten halen te weinig uit hun marketingsoftware
 Digitalisering vraagt meer vaardigheden, professionaliteit en soft skills
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Data Recovery Nederland haalt voor klant 115 bitcoins terug
reacties
Vakantieganger hamstert voor autoreis  (1) 
Vier dingen die managers moeten kunnen (1) 
Consument wil geen auto meer bezitten (1) 
Dat is logisch (1) 
Wat betekent een kostbare fout voor mijn positie? (1) 
Smart Industry, revolutie of evolutie? (2) 
Kunstmatige Intelligentie: 2,5 miljoen banen op de tocht (1) 
beurs
Stijgers Dalers
Doc data 1.78  87.4 %
Altice 10.44  10.5 %
Value8 5.44  5 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Groothandels 49.3  -3.3 %
Brill kon 34.6  -1.7 %
Beursupdate: AEX op Wall Street
Wall Street overwegend in het groen
Consumentenkrediet VS groeit harder
meer beurs
top10
Leidinggevende scoort onvoldoende voor begrip ex-kankerpatiŽnten
Lagere lening door leaseauto, abonnementen en studieschuld
Niet langer veilig achter de firewall
Minder kans op armoede met gewone baan
Leaserijder wil data delen voor onderhoud, minder files en verkeersveiligheid
Millennials geven topmanagement nieuwe betekenis
Slechts twee op de vijf bedrijven beveiligen cloudgegevens met encryptie
Business interruption en cyber-incidenten grootste risicoís voor bedrijven
Beveiligingsprofessionals verliezen 40 uur per maand door inefficiŽnte systemen
5G-wensenlijst consument schetst actieplan voor operators
meer top 10
vacatures
meer vacatures