zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Klanten halen te weinig uit hun marketingsoftware

6 mei 2016 - Bedrijven investeren de laatste jaren veel geld in software en diensten ten behoeve van online marketing, maar in de praktijk hebben ze volgens marketeers bij marketingbureaus moeite om het maximale uit die oplossingen te halen. 78 procent van de marketeers meent dat klanten wel digitale marketingmiddelen willen gebruiken, maar niet goed snappen hoe ze dit moeten doen.

En 73 procent ziet dat klanten marketing technologie aanschaffen, maar deze eigenlijk niet gebruiken. Betere samenwerking met marketingbureaus die de software adviseren is de oplossing. Dat blijkt uit enquêteonderzoek Digital Agencies 2016 Survey van Millward Brown in opdracht van Kentico naar het functioneren en het succes van digitale marketingbureaus.


Het onderzoek werd uitgevoerd onder meer dan 300 senior managers en directeuren van marketingbureaus in tien landen. De managers hebben allen in meer of mindere mate beslissingsbevoegdheid en kunnen vanuit hun rol goed afwegingen maken over de strategie en het succes van henzelf en van hun klanten. Het onderzoek maakt ook een onderscheid tussen bovengemiddeld en beneden gemiddeld succesvolle marketingbureaus. Marketeers hebben daarbij zelf aangegeven in welk van de twee categorieën ze hun bureau plaatsten. Het gaat dus om een inschatting van de managers zelf, maar deze lijkt onderschreven te worden door omzetcijfers. Is er een gemiddelde omzet van 4,5 miljoen dollar gerapporteerd bij bovengemiddeld succesvolle bureaus, bij de minder succesvolle bureaus is dit slechts 1,9 miljoen dollar.

Klanten luisteren naar bureaus ...
Uit het onderzoek blijkt dat marketingbureaus een grote rol spelen bij de aanschaf van marketingsoftware en –oplossingen. 77 Procent van de marketingoplossingen bij bedrijven wordt aangeschaft op basis van advies van een marketingbureau. De bureaus blijken een voorkeur te hebben voor softwarepakketten (67 procent). Bovendien heeft een meerderheid van de marketingbureaus een voorkeur voor all-in-one oplossingen in plaats van best-of-breed software. Dit lijkt te weerspiegelen dat bureaus met een beperkt aantal applicaties willen werken en technische ondersteuning liever uitbesteden aan een leverancier. Web- en mobile analytics, content management systemen en social media marketing oplossingen worden relatief het meest geadviseerd door de marketingbureaus.

..., maar snappen marketing technologie niet
Kijkend naar de zorgen die marketingbureaus hebben, valt op dat deze naast de concurrentie vooral uitgaan naar diezelfde klanten die ze adviseren. 78 Procent van de marketeers onderschrijft dat klanten wel digitale marketingmiddelen willen gebruiken, maar niet goed begrijpen hoe ze dit aan moeten pakken. 78 Procent zegt dat klanten veel werk voor weinig geld verwachten. En 73 procent ziet dat klanten veel digitale marketinghulpmiddelen aanschaffen, maar deze niet gebruiken. Er lijkt discrepantie te zijn tussen de verwachtingen van klanten en de projecten die marketingbureaus leveren. Vier op de vijf ondervraagde marketeers meent dat een beter begrip van klantwensen door marketingbureaus betere projectresultaten tot gevolg zal hebben. Daarnaast meent iets meer dan 60 procent dat een betere focus van klanten snel tot betere resultaten gaat leiden.

Betere samenwerking met klanten
Betere samenwerking met klanten is het beste recept voor betere resultaten op het gebied van online marketing. Wanneer het aankomt op groeiplannen van marketingbureaus, wil 81 procent investeren in meer personeel. Voor bovengemiddeld goed presterende bureaus is dit zelfs 90 procent. "Dit onderzoek laat fraai zien dat marketingsoftware niets is zonder de mensen die gebruiken," zegt Bart Omlo, manager Benelux en VP Sales EMEA en Zuid Amerika bij Kentico. "Investeren in kennis van medewerkers en samenwerking is de belangrijkste graadmeter voor succes. Bedrijven moeten selectief zijn in de oplossingen waarin ze zich willen verdiepen en de partners waarmee ze willen samenwerken."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 In zeven stappen uw contentplan op papier
 B2B e-mails scoren op alle facetten beter dan B2C e-mails
 Tien aanbevelingen voor effectieve multichannel marketing
 Marketingvoorspellingen voor 2016
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10