zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Concurrentievoordeel afhankelijk van digitale technologieën

5 juli 2016 -  Om organisatiegroei te stimuleren en klantbetrokkenheid te verbeteren is het belangrijk om klantbehoeften op het juiste moment te voorspellen, door technologie en klantenservice met elkaar te verbinden. Dat blijkt uit onderzoek van Cognizant.

Door de juiste data te verzamelen via social media, mobiel, data-analyse en cloud-technologieën (SMAC) – en hier de juiste conclusies uit te trekken – kunnen bedrijven hun digitale strategie versterken en hun prestaties en concurrentievermogen verbeteren. Toch geeft meer dan de helft van de Nederlandse bedrijven (59 procent) toe dat ze niet over de benodigde informatie beschikken om inzicht te krijgen in wat hun klanten echt nodig hebben. 


 
Uit het onderzoek komen de volgende resultaten naar voren: 
 
Bedrijven hebben nog steeds moeite een uitgebreid klantprofiel te verkrijgen
Om het eigen aanbod aantrekkelijker te maken, op basis van complete klantprofielen, moeten bedrijven data effectief analyseren en gebruiken om inzicht te krijgen in klantbehoeften. Meer dan de helft (59 procent) van de Nederlandse bedrijven zegt onvoldoende inzicht te hebben in klantbehoeften op het moment dat dit nodig is. Technologische oplossingen en marktonderzoek kunnen hen hierbij helpen. 
 
Social media-strategieën stimuleren conversaties 
Digitale experts hebben social media omarmd als een belangrijke manier om in contact te komen met klanten en betrokkenheid te creëren. Als het gaat om sociale kanalen, richten organisaties zich het meest op de grote vier: Twitter (75 procent), Facebook (69 procent), LinkedIn (68 procent) en YouTube (59 procent). Toch moeten nieuwe sociale kanalen, zoals het meer op jongeren gerichte Snapchat, niet worden genegeerd. Momenteel gebruikt slechts zes procent van de bedrijven Snapchat. Klanten kunnen meerdere kanalen gebruiken om de interactie aan te gaan met een bedrijf, of het nu via mobiel, persoonlijk, online of apps gaat. Het is echter lastig om klanten via al deze kanalen te volgen en dat maakt het lastig consistente dienstverlening te leveren. 
  
Betrokkenheid ontstaat door eenvoudige toegang tot data
Veel digitale transformatieprogramma’s zijn gericht op het verbeteren van de klantbetrokkenheid. In het onderzoek geven Nederlandse bedrijven aan dat ze het belang van interactie met de klant inzien. Toch gaan ze niet de interactie aan, puur om de interactie: ze verwachten concrete voordelen van deze interacties te zien. Zo kunnen digitale technologieën, zoals data-analyse, organisaties in staat stellen gepersonaliseerde diensten aan te bieden aan hun klanten, afgestemd op hun behoeften. Bijna de helft (46 procent) van de respondenten zegt dat een succesvolle digitale strategie in de eerste plaats ROE (return on engagement) oplevert voor de organisatie. Kostenbesparing (30 procent) en ROI (25 procent) staan op de tweede en derde plek. 
 
Prioriteiten
Het onderzoek van Cognizant laat zien dat Nederlandse organisaties prioriteit geven aan strategieën op het gebied van informatiemanagement (79 procent), sales- en marketing-intelligentie (55 procent) en beveiliging (51 procent). Dit zijn allemaal essentiële bouwstenen voor een transformatie van de bedrijfscultuur. Alleen bedrijven die interne informatie kunnen stroomlijnen, zijn in staat om echt klantgerichte diensten te leveren.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 'Werknemer verantwoordelijk voor eigen ontwikkeling'
 De drie meest voorkomende koopfouten bij SSD’s
 Digitale leiders zien digitalisering van infrastructuur als grootste prioriteit
 

Gerelateerde nieuwsitems

 C-level managers onvoldoende voorbereid op digitale disruptie
 Digitale strategie: kleine veranderingen, beter bedrijfsresultaat
 Klanten halen te weinig uit hun marketingsoftware
 Digitalisering vraagt meer vaardigheden, professionaliteit en soft skills
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Stappenplan voor automatische e-mail campagnes
Door termen als triggers, leadscoring, notificaties, koppelingen, vullingsgraad zie je door de bomen het bos niet meer op het gebied van e-mail marketing automation. In dit white paper legt Spotler al die termen en de voordelen ervan uit. Inclusief handige woordenlijst.
Download het white paper
Lees verder
Hoe verzamel je met gewijzigd cookie beleid de juiste data?
reacties
Vakantiegeld is dit jaar bonus in plaats van vakantiebudget (2) 
Van 1001 wachtwoorden naar nul? (1) 
Nissan NV200 (1) 
Vertrouwen van managers in medewerkers tijdens thuiswerken is groot (1) 
Koffie halen kan bron van conflict zijn (1) 
Aandelen weer in de gunst  (1) 
Jongeren willen weer zeeman worden (1) 
top10
Intelligente Automatisering nieuwste trend, maar finance professional heeft geen idee wat het is
Vakantiegeld is dit jaar bonus in plaats van vakantiebudget
Covid, cyber, compliance en ESG zijn de grootste risico's voor de financiële dienstensector
Nederlanders in door corona getroffen sectoren hebben weinig interesse in omscholing naar techniek
40 procent van de jonge werknemers staat al met één been buiten
Van 1001 wachtwoorden naar nul?
Zo erkent u gemaakte fouten!
De cyberdreiging van vaccinaties
Consumenten recyclen wachtwoorden
COVID-19 debet aan stijging politieke risico’s in thuislanden Nederlandse handelspartners
meer top 10