zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Een gepersonaliseerde rijervaring in de connected car: kans of bedreiging?

25 september 2015 - De voorspelling is dat er rond 2020 meer dan twintig miljard sensoren in gebruik zijn in auto’s. Mensen dragen allerlei verbonden apparaten met zich mee en ook de auto wordt ons persoonlijk ecosysteem.

De verantwoordelijkheid en mogelijkheden van de connected cars – ook wel slimme auto’s genoemd – liggen niet alleen bij technologieleveranciers en fabrikanten, maar ook bij verzekeraars. Wanneer alle partijen rekening houden met de demografische voorkeuren en behoeften van bestuurders en deze toepassen in voertuigen, kunnen zij van de voordelen van de connected car profiteren.  


 
Juiste doelgroep benaderen
Het benaderen van de juiste demografische doelgroep is essentieel in veel sectoren. Zo ook binnen het productieproces. Autofabrikanten passen hun verkoopstrategie al aan op het individu, zoals een gezinsauto voor een ouder van een tweeling of een sportauto voor een verkoper die vaak onderweg is. De connected car biedt nieuwe mogelijkheden om de eigenschappen en behoeften van de bestuurder in kaart te brengen. Dit kan aan de hand van een analyse van de data die sensoren genereren. Inzicht in deze data biedt de mogelijkheid om voertuigen met relevante functionaliteiten aan te bieden aan een specifieke doelgroep om een gepersonaliseerde rijervaring te creëren. 
 
Vijf voertuigtypen 
Cognizant onderscheidt vijf voertuigtypen gekoppeld aan demografische gegevens voor een gepersonaliseerde rijervaring. Hieronder staan deze vijf voertuigtypen gekoppeld aan een mogelijke demografische doelgroep. Het toont aan hoe de connected car kan worden aangepast aan individuele voorkeuren. Dit kan met behulp van de informatie uit sensoren voor het creëren van een ‘hyper-connected’-rijervaring.  
 
- Instapmodellen – de 20-jarige bestuurder
De gemiddelde twintiger is vaak snel afgeleid in het verkeer en iemand die regelmatig sms’t/appt en zijn mobiel veel gebruikt. De behoefte van deze doelgroep ligt bij sociale en entertainmentintegratie, waarbij veiligheid een belangrijk punt van aandacht is voor verzekeraars. Wat betekent dit voor fabrikanten en hun partners in het ecosysteem? Een maximumsnelheid, een uitgeschakeld audiosysteem totdat de gordel is omgedaan, vroegtijdige waarschuwingen bij lage brandstof en gepersonaliseerde volume-instellingen. Daarnaast kunnen verzekeraars veilig rijden belonen met lagere premies. Dit zorgt voor een veiligere rijomgeving voor jonge bestuurders en andere weggebruikers en biedt hen de mogelijkheden die ze verwachten. 
 
- Sedans/busjes – de gemiddelde 40-jarige bestuurder
De gemiddelde veertiger heeft een gezin en werkt veel. Hij of zij is veelal geïnteresseerd in het internet en de nieuwste technologie. Hun behoeften zijn veiligheid, ruimte, functionaliteit voor de kinderen, personalisatie en gemak. Dit vertaalt zich in waarschuwingen wanneer iets kapot is, informatie over de snelheidslimiet, nieuwsberichten en een routebeschrijving gegeven door een geautomatiseerde digitale assistent. 
 
- SUV’s – ouders tussen de 25 en 64 jaar oud 
Rekening houdend met sekseverschillen – wat verzekeraars al meenemen in hun premies – kan de gemiddelde ouder tussen de 25 en 64 omschreven worden als praktisch, prijsbewust en iemand die het gezin hoog in het vaandel heeft staan. De behoeften van deze demografische groep zijn onder andere veiligheid, ruimte, voertuigbeheer, personalisatie en navigatie. Bruikbare functionaliteiten voor deze bestuurders zijn onderhoudswaarschuwingen, oproepen bij pech, internetradio en parkeeradvies. 
 
- Luxe – een vrijgezelle chauffeur tussen de 35 en 64 jaar oud
Deze bestuurder houdt zich bijvoorbeeld bezig met fitness, investeringen, dineren, wintersport en media. Oftewel, bezigheden die neigen te vallen onder luxe-activiteiten. Zijn of haar behoeften zijn sociaal, personalisatie, navigatie en rijassistentie. Dit vertaalt zich in op afstand beheerbare temperatuurregeling, sociale netwerken, geautomatiseerde meldingen bij ongelukken en real-time navigatie. 
 
- Hybride of elektrische voertuigen – een bestuurder van gemiddeld vijftig jaar oud 
De man of vrouw van middelbare leeftijd houdt misschien van programmering, on-demand entertainment en is creatief, liberaal en spontaan. Zijn of haar behoeften zijn meestal sociaal, levensstijl-georiënteerd en milieubewustheid. Belangrijke functionaliteiten voor hen zijn hun ecologische voetafdruk, het dichtstbijzijnde oplaadpunt, internet-tv en chatmogelijkheden. 
 
Gepersonaliseerde auto's
"Dit zijn maar vijf voorbeelden van hoe de connected car kan worden aangepast aan de individuele bestuurder, waarbij verschillende demografische gegevens en stereotypes zijn meegenomen," aldus Prasad Satyavolu, Head of Innovation, Manufacturing & Logistics bij Cognizant. "Om de connected car te personaliseren dienen alle betrokkenen uit de industrie samen te werken: autofabrikanten, verzekeraars en IT-organisaties die ook veiligheidsmaatregelen kunnen integreren. De connected car biedt veel omzetmogelijkheden voor verschillende industrieën in dit groeiende ecosysteem. Ze moeten de ontwikkeling van hun bedrijfsmodellen alleen versnellen om van de voordelen te profiteren."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Connected car wordt speerpunt in de auto-industrie
 Technologie steeds belangrijker voor prettige passagierservaring
 Personalisatie is de toekomst in de luchtvaart
 Luchthavens bereiden zich voor op de connected reiziger
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10