zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Luchthavens bereiden zich voor op de connected reiziger

12 november 2014 - Het verbeteren van passagiersafhandeling is topprioriteit bij luchthavens wereldwijd wanneer IT-investeringen worden gedaan. Bij bijna de helft (47 procent) van de luchthavens staat passagier- en luchthaven-security hoog op de agenda.

Dit blijkt uit het Airport IT Trends-onderzoek 2014, in opdracht van SITA en ACI. Dit jaarlijkse onderzoek laat zien dat luchthavens wereldwijd zich de komende periode vooral gaan richten op de 'connected' reiziger; de reiziger die bijna overal en altijd verbonden is met het web. IT-infrastructuren en -diensten die passagiers meer gemak, controle en mobiliteit bieden, hebben daarom prioriteit. 63 procent van de CIO’s verwacht dit jaar meer geïnvesteerd te hebben in technologie dan vorig jaar. De totale uitgave in 2014 wordt geschat op 6,8 miljard dollar.



Self-service
86 procent van de luchthavens is van plan meer te investeren in self-service om zo het toenemende aantal passagiers goed te kunnen blijven bedienen, zo blijkt uit het onderzoek. Luchthavens wereldwijd verwachten binnen de komende drie jaar over meer multi-service kiosken, bagage drop-off punten en self-service check-in kiosken te beschikken. Driekwart van de luchthavens verwacht zelfs dat in 2017 de meerderheid van hun passagiers van self-service check-in gebruik zal maken.

Geolocatie
Tevens staat geolocatie-technologie voor de komende drie jaar voor een meerderheid van de luchthavens wereldwijd (60 procent) hoog op de agenda. Met deze technologie zijn luchthavens in staat bepaalde diensten aan te bieden aan individuele passagiers op basis hun locatie. Daarnaast hebben vliegvelden veel aandacht voor nieuwe technologieën, zoals Near Field Communications (49 procent), iBeacons (33 procent) en wearable technologieën (zestien procent). Vooral Europese luchthavens omarmen dergelijke innovaties, blijkt uit het onderzoek.

Mobiele apps
Ongeveer 84 procent van alle luchthavens is van plan om de komende drie jaar te investeren in mobiele apps voor passagiers. 50 procent van hen biedt al vlucht- en luchthaveninformatie via een mobiele app. Bovendien zijn de meeste luchthavens van plan om voor 2017 hun diensten via mobiele applicaties uit te breiden, waaronder CRM (78 procent), bewegwijzering (72 procent), notificaties van wachttijden in verband met controles (73 procent) en retail-diensten (65 procent).

Sociale media
Tenslotte bieden luchthavens in toenemende mate CRM aan via social media. Op dit moment doet 30 procent dit al, maar de verwachting is dat dit de komende drie jaar zal toenemen tot 70 procent. De resultaten van het gebruik van social media door luchthavens zijn echter uiteenlopend. Dertien procent van de luchthavens geeft aan dat het gebruik van social media beter is dan verwacht, terwijl achttien procent aangeeft dat het gebruik juist minder is dan voorspeld.
"Bijna alle passagiers beschikken over een mobiel, tablet of een ander mobile device," stelt Francesco Violante, CEO van SITA. "Het is cruciaal dat luchthavens hun infrastructuren aanpassen aan de veranderende verwachtingen van deze 'connected' passagiers. De uitkomsten van het onderzoek tonen aan dat de meerderheid van de luchthavens wereldwijd meer investeren in nieuwe technologieën en mobiele diensten voor passagiers. Het voornaamste doel hierbij is het verbeteren van de passagierservaring."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Helft slaapt slecht voor sollicitatiegesprek
 Meeste reizigers nog steeds onbeveiligd online op openbare WiFi-spots
 Mismatch talent nog nooit zo groot door snelle technologische ontwikkelingen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Bedrijfsrisico’s en aansprakelijkheid in het ‘hyperconnected’ social media tijdperk
 Twee op de drie wereldleiders actief op Twitter
 WiFi en BYOD gaan toekomst mobiele medewerkers beïnvloeden
 Opvallend hoge connectie met merken via social media
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: Segmentatie en profielverrijking in e-mail marketing
Je weet ongetwijfeld dat gesegmenteerde mailings beter aansluiten op je lezerspubliek en om die reden betere ratio’s scoren, maar waar moet je beginnen? Laat dit Spotler white paper je inspireren en op weg helpen.
Download het white paper
 
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg (1) 
Corona-klagen (1) 
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’  (2) 
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
Helft Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekering (1) 
top10
Vier redenen waarom het nieuwe werken beter is
Skillspaspoort gaat cv vervangen
Corona-klagen
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg
Een vijfde verzwijgt kinderwens tijdens sollicitatieproces
“Digitale les heeft positieve invloed op prestaties leerlingen”
Onderzoek naar communicatie in crisistijd: laat vooral van u horen!
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’
Bedrijfseconomisch ontslag: wat nu?
Respons jongeren op direct mail hoger dan oudere generaties
meer top 10