zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Marketeer is onzeker over online vaardigheden

27 september 2013 - Uit onderzoek van Adobe blijkt dat marketeers niet zeker zijn van hun vaardigheden en kwaliteiten voor het meten van de effectiviteit van hun campagnes. Voor het onderzoek, Digital Distress: What Keeps Marketers Up at Night?, zijn ruim 1.000 Amerikaanse marketing professionals ondervraagd en dit biedt enkele nieuwe interessante inzichten. De uitkomsten van het onderzoek worden gepresenteerd tijdens de jaarlijkse Advertising Week-conferentie in New York (23 -27 september).

Uit het onderzoek blijkt dat het zelfvertrouwen van marketeers opvallend laag is als het gaat om online vaardigheden. Minder dan de helft (48 procent) van de professionals, die zichzelf  ziet als digital marketeer, heeft het idee dat hij bedreven is in digital marketing. De meerderheid van de ondervraagde digital marketeers heeft geen formele training gehad in digital marketing en 82 procent van de professionals geeft aan dat zij het vak leren tijdens het uitvoeren van hun dagelijkse werkzaamheden.



Effectiviteit van marketingcampagnes
Marketeers blijken ook weinig vertrouwen te hebben in de effectiviteit van de marketingcampagnes van hun onderneming. Slechts 40 procent van de ondervraagde marketeers denkt dat de marketingcampagnes effectief zijn. Wat betreft het specifiek meten van de effectiviteit van digital marketingcampagnes, is slechts negen procent van de respondenten het volledig eens met de stelling dat zij er zeker van zijn dat digital marketing effectief is. Toch neemt de druk om de effectiviteit van marketing te meten toe: 68 procent van de respondenten heeft het gevoel dat zij onder druk staan om de ROI van marketinguitgaven te bewijzen.

Wat werkt wel en wat werkt niet?
"Marketeers worden geconfronteerd met een dilemma: ze weten niet zeker wat werkt en wat niet. Ze hebben het gevoel dat ze niet de juiste middelen hebben om de uitdagingen van digital marketing aan te kunnen en vinden het lastig om de veranderingen in hun vakgebied bij te houden. Wat nog lastiger is, is dat niemand hen kan vertellen hoe het allemaal werkt," stelt Ann Lewnes, chief marketing officer bij Adobe. "Marketeers die lef tonen in hun digital marketingactiviteiten en investeringen, die verstandige risico’s nemen en die hun team trainen om de uitdagingen van digital marketing aan te kunnen, hebben een prima uitgangspositie om de kansen van digital marketing volledig te benutten."

Grote veranderingen
Een meerderheid van de respondenten (76 procent) is van mening dat marketing in de afgelopen twee jaar meer is veranderd dan in de voorgaande 50 jaar. 66 procent van de ondervraagde marketeers denkt dat ondernemingen niet kunnen overleven zonder een digital marketing benadering.
"Marketeers voelen de druk en begrijpen vaak goed wat ze moeten doen, maar hebben onvoldoende zelfvertrouwen om succesvol te zijn. Zij vinden het lastig om vooruit te kijken hoe creatieve en digitale strategieën zullen uitpakken, om de complexiteit te beheren en om de daadwerkelijke impact te meten. Hier komt bij dat marketing voortdurend verandert," stelt David Edelman, global co-leader bij McKinsey Digital, McKinsey & Company. "Toch moet je meedoen om het spel te leren. De uitdaging is dat je je comfortabel gaat voelen bij het nemen van risico’s. Reserveer een deel van het budget, zo’n tien tot twintig procent, en probeer nieuwe dingen uit."

Digital leidt tot meer omzet
"Marktleiders erkennen dat digital mogelijk voor extra omzet kan zorgen. Marketeers moeten deze mogelijkheden zo snel mogelijk gaan benutten. De uitdaging is om angsten los te laten en aan de slag te gaan met het stroomlijnen van de producten en diensten zodat er kan worden ingespeeld op de online kansen door digitale programma’s te ontwikkelen, te meten en te optimaliseren," stelt Yvonne Genovese, managing vice president, Marketing Leaders Research bij Gartner. "Het realiseren van positieve resultaten, zoals customer engagement, retentie en conversie zal snel de volwassenheid van digital marketing stimuleren."

Grote kloof in performance en marketing metingen
De onderzoeksresultaten tonen een interessante correlatie tussen sterke algehele performance en digital marketing volwassenheid. Respondenten werd gevraagd om de performance van hun onderneming te beoordelen met ‘goed’, ‘gemiddeld’ of ‘laag’. De data laten zien dat ondernemingen die goed presteren een twee keer zo grote kans hebben om ook een hoge waardering te krijgen voor volwassenheid van digital marketing (50 procent) dan gemiddeld of slecht presterende ondernemingen (25 procent). Marketeers noemen het bereiken van klanten als grootste uitdaging (82 procent), hierna komt de onzekerheid of campagnes werken (79 procent), het aantonen van de effectiviteit van campagnes (77 procent) en het inzichtelijk maken van de return on investment (75 procent).

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 In zes stappen naar een succesvolle SEA-campagne
 Online marketing in B2B in 2014 relevanter dan persoonlijk contact
 Recessie speelt online performance advertising in de kaart
 Helft bedrijven gebruikt geen social media voor marketing
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10