zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

In zes stappen naar een succesvolle SEA-campagne

12 maart 2012 - Een jaar geleden nam Cendris OnLine de Search Engine Advertising(SEA)-campagne voor de Persoonlijke Postzegel van PostNL over. Het doel: met zo laag mogelijke kosten zo veel mogelijk omzet genereren. Consultant Online Marketing Glen Zoeteweij kijkt terug op een succes: de ROI was meer dan 50 en de conversie maar liefst zestien procent.

Hij noemt de zes stappen die nodig zijn voor een succesvolle SEA-campagne.



1. Definieer uw doelstellingen
Denk voor de campagne goed na over de doelstellingen. Wilt u meer verkeer, leads genereren of gaat het puur om verkoop? Draai de campagne de eerste twee tot drie maanden als pilot en schaal daarna op. Hierdoor kunt u de maanden er na ook realistische (sales) targets bepalen voor de campagne.

2. Bepaal uw budget
De prijzen per klik lopen sterk uiteen. Deze zijn onder andere afhankelijk van het doel van de campagne, het soort product, het concurrentieveld en het zoekvolume binnen Google. Voor een brede zoekterm als ‘kaart’ betaalt u al snel een stevig bedrag per klik, terwijl een specifiekere term als ‘persoonlijke postzegel’ veel goedkoper is.

3. Definieer zoekwoorden en thema’s
Afhankelijk van uw doelstelling definieer uw thema’s en zoektermen. Kijk bijvoorbeeld naar waar u op gevonden wilt worden, binnen welk umfeld uw product past, of bepaal waar u niet op gevonden wilt worden – bijvoorbeeld de naam van uw grootste concurrent. Monitor continu of er zoekwoorden bij moeten of dat er zoektermen tussen zitten die onvoldoende scoren. Relevante zoektermen met een hoge click through ratio leveren vaak een hogere conversie op en zijn meestal ook goedkoper.

4. Maak de campagne meetbaar
Plaats trackingcodes waarmee u de conversie binnen uw campagnes kunt meten. Op basis hiervan kan de campagne bijvoorbeeld bijgestuurd worden op zaken als conversie ratio, advertentietekst, cost per order, campagne en type zoekterm. U krijgt hiermee veel meer inzicht in de prestaties van je SEA- campagnes.

5. Vergeet de eigen landingspagina niet
Zorg ervoor dat de zoektermen waar u op inkoopt voldoende terugkomen op uw eigen website. Google kijkt namelijk naar de plaats waar de advertentie landt. Komen de termen niet of nauwelijks terug, dan kent Google een lage kwaliteitsscore toe en stijgt de prijs per klik voor uw zoekwoorden. Is deze volgens hen relevant, dan gaat de prijs omlaag. Waarom bezoekers op de homepage laten landen als u de beschikking hebt over thematische landingspagina’s?

6. Analyseer uw website en optimaliseer
Naast het continu bijsturen van de SEA campagnes op metrics als zoekwoorden, dagbudget, conversie ratio of cost per klik, moet u ook uw site zelf analyseren. Haken er mensen af op bepaalde pagina’s in het bestelproces en waar kan dat aan liggen? Door hier verbeteringen aan te brengen kunt u de conversie van de campagnes ook verhogen. Pas hiervoor eens een A/B test op landingspaginaniveau toe en bekijk welke het best scoort. Vervolg uw campagne op de beste pagina.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Thuiswerkers shoppen en facebooken vaker dan collega’s op kantoor
 ‘Zakelijke reizigers kiezen steeds vaker het OV’
 Wat is de taak van uw Data Protection Officer precies?
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Google onmisbaar in selectieprocedure
 Google vervangt visitekaartje
 Combineer bannercampagne met searchcampagne
 Telecom en financiële branche bereiken online doelgroep het best
 
 
reacties
 
Tennisracket  |   | 
12-03-2012
 | 
15:33 uur
Mooi stappenplan om te adverteren in adwords, ik ga daar mee aan de slag. Er valt , ook voor ons, met online adverteren nog veel te winnen als ik het zo om me heen hoor. Vooral als online webwinkelier kunnen wij niet achterblijven.
Dank voor dit artikel.
Groet
2Bfound  |   | 
3-06-2014
 | 
16:00 uur
Al is dit een zeer beperkt stappenplan, slaat punt 6 de spijker op zijn kop. Testen, testen en nog eens testen. Ook al is je campagne rendabel, sta niet stel, grote kans dat het nog rendabeler kan.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Tweedeling dreigt in top interim-markt  (1) 
Veertien procent meest bezochte .nl-websites nog geen veilige verbinding (2) 
Leaserijder heeft minder te kiezen vanwege WLTP (1) 
Liever leuk werk dan hoger salaris (2) 
Oudere werknemer afgeschrikt door vacaturetekst (1) 
Vrouw bepaalt wintersportbestemming (1) 
Werknemers denken meer carričrekansen te hebben dan ooit (1) 
top10
Ziekteverzuim kan flink omlaag door vitaliteit medewerkers te stimuleren
Leaserijder heeft minder te kiezen vanwege WLTP
Tweedeling dreigt in top interim-markt
Veertien procent meest bezochte .nl-websites nog geen veilige verbinding
Op autovakantie: Nederlander onwetend over gebruik groene kaart
Blended workforce vraagt nieuwe leiderschapskwaliteiten
Vooral werknemers in contactberoepen ervaren grensoverschrijdend gedrag
Intelligent automation kan omzet van financiële dienstverleners verhogen
Wat is de taak van uw Data Protection Officer precies?
Vraag naar dataspecialisten verdubbeld
meer top 10