zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
auteurs
 

Coert Visser

Coert Visser is een consultant en trainer die werkt met een positieve veranderaanpak. Deze aanpak richt zich er eenvoudigweg op om individuen, teams en organisaties te helpen om vooruitgang te boeken in de richting van hun eigen keuze. Coert heeft veel artikelen geschreven en enkele boeken. Meer informatie vindt u op www.oplossingsgerichtveranderen.nl.
Coert Vissercoert.visser@planet.nl
 
 
 

Artikelen van Coert Visser:

 

Tijd voor oplossingen

Door: Coert Visser , 18 augustus 2013
Bij het aansturen van mensen werkt het vaak niet zo goed om mensen onder druk te zetten. Een ongeduldige houding van u kan hen in het defensief drukken. Door doelgerichte stuurvragen te stellen bent u glashelder over wat er moet gebeuren en waarom. En door mensen tijd te geven om hiermee aan de slag te gaan geeft u hen de gelegenheid en ruimte om oplossingen te vinden.
  Lees verder...
 

Cruciale gesprekken voeren in tien stappen

Door: Coert Visser , 18 september 2011
Uw belangrijkste klant dreigt over te stappen naar de concurrent en u moet hem overhalen. Een medewerker uit uw team verpest de sfeer en u moet zijn gedrag corrigeren. U vindt dat uw baas zich teveel met uw zaken bemoeit en wilt daarin verandering bereiken. Iedere manager heeft van tijd tot tijd te maken met gesprekken waar veel van afhangt. Coert Visser beschrijft hoe u deze gesprekken tot een succes kunt maken.
  Lees verder...
 

Grenzen stellen

Door: Coert Visser , 13 februari 2011
Netjes en stimulerend leidinggeven is belangrijk. Maar met enige regelmaat moeten leidinggevenden ook bereid zijn om grenzen te stellen. Grenzen hebben als doel om schade te voorkomen; voor het individu zelf, voor anderen of voor de organisatie. Dat grenzen stellen nodig is, klinkt als een open deur maar veel leidinggevenden hebben veel moeite met het stellen van grenzen.
  Lees verder...
 

Doelbewust veranderen in zeven stappen

Door: Coert Visser , 17 januari 2011
De 7-stappenmethode die centraal staat in dit artikel gaat over doelbewust veranderen. De methode is als een recept. Alle ingrediënten en stappen hebben een functie en kunnen bijdragen aan de smaak. Maar het recept staat u toe om de volgorde en hoeveelheid waarin de ingrediënten worden toegediend zelf te bepalen.
  Lees verder...
 

Vijf tips om veranderingen vol te houden

Door: Coert Visser , 01 november 2009
Bij langdurige veranderingsprocessen in organisaties maken managers zich soms zorgen over de mogelijkheid dat er op enig moment een stagnatie of terugval kan optreden. De energie verdwijnt, de vooruitgang in de richting van het doel lijkt verdwenen, mensen gaan weer over tot de orde van de dag, oude problemen steken de koop weer op en er ontstaat cynisme. Coert Visser beschrijft hoe u dit kunt vermijden.
  Lees verder...
 

Sturen op sterktes in drie stappen

Door: Coert Visser , 09 augustus 2009
Grootschalig internationaal onderzoek van Marcus Buckingham en Donald Clifton (2001) heeft laten zien dat effectieve managers de nadruk niet leggen op zwaktes en beperkingen maar op sterktes. Veel managers moeten die slag nog maken. En dat valt niet mee. Want over sterktes ben je gauw uitgepraat. Coert Visser introduceert een methode waarmee u direct aan de slag kunt.
  Lees verder...
 

Vergaderingen nuttiger maken

Door: Coert Visser , 26 juli 2009
Inefficiënte bijeenkomsten zijn een doorn in het oog van menige manager en medewerker. Uit recent onderzoek van Microsoft blijkt dat er veel en lang vergaderd wordt zonder resultaat. Het is dus geen wonder dat vergaderingen vaak veel energie opslurpen en als nutteloos worden gezien. Door de succesgerichte benadering te hanteren in vergaderingen kunnen deze veel effectiever en minder ergerniswekkend worden.
  Lees verder...
 

Tips voor intelligente groepsbeslissingen

Door: Coert Visser , 06 juli 2009
Besluitvormingsprocessen in organisaties hebben vaak veel weg van oeverloze discussies waarbij velen het gevoel hebben zich te moeten conformeren aan de standpunten van anderen en waarbij de kwaliteit van de beslissingen te wensen over laat. Coert Visser geeft suggesties om effectiever gebruik te maken van de wijsheid van groepen.
  Lees verder...
 

Snel schrijven

Door: Coert Visser , 04 januari 2009
Moet u een omvangrijke en complexe beleidsnotitie schrijven? Moet u een onderwerp op een heel vernieuwende manier benaderen? Krijgt u een hardnekkig probleem maar niet opgelost? Deze oefening helpt u te voorkomen dat u onproductief blijft doormalen en dagdromen over uw onderwerp. Hij helpt u om u beter bewust te worden van wat u denkt en waarom u dat denkt.
  Lees verder...
 

Doelgericht en succesvol evalueren

Door: Coert Visser , 23 november 2008
Als manager heeft u in uw organisatie waarschijnlijk regelmatig te maken met ingrijpende of minder ingrijpende organisatieveranderingen en met de invoering van nieuwe managementsystemen en technologieën. In de praktijk verlopen evaluaties van veranderinitiatieven vaak problematisch. Te slordig en te vluchtig of juist te gedetailleerd. Gelukkig is er een eenvoudig en effectief alternatief, aldus Coert Visser.
  Lees verder...
 

Voorwaarts complimenteren

Door: Coert Visser , 20 juli 2008
Complimenten zijn misschien wel de meest onderschatte sociale instrumenten die we tot onze beschikking hebben. Ieder van ons hongert naar erkenning en dat is precies wat een compliment verschaft. Maar de meesten van ons vinden het heel moeilijk om complimenten te geven en te ontvangen. Leer via een eenvoudige oefening hoe het anders kan en ervaar de verbazingwekkende effecten van 'voorwaarts complimenteren'.
  Lees verder...
 

Vijf slechte gewoontes van managers (?)

Door: Coert Visser , 29 juni 2008
Het is alom bekend dat de menselijke factor van cruciaal belang is voor organisatiesucces. Maar hoe managers effectief moeten omgaan met mensen is daarmee nog niet direct duidelijk. Ondanks alle goede bedoelingen en inspanningen slagen veel managers er niet in om het beste in mensen naar boven te halen. Coert Visser analyseert hoe dat komt en hoe het anders kan.
  Lees verder...
 

Effectieve feedback in vier stappen

Door: Coert Visser , 08 juni 2008
Feedback geven en ontvangen is essentieel. Hoe goed we namelijk ook ons best doen: we leveren niet altijd automatisch uitstekende prestaties. We hebben evaluerende informatie nodig om te weten wat er van ons verwacht wordt, hoe we overkomen en wat we goed doen en wat beter kan of moet. Als feedback goed verloopt in organisaties hebben mensen interesse voor signalen over de effecten van hun eigen gedrag en sturen zij elkaar constructief bij. Fantastisch! Maar nu de minder rooskleurige alledaagse praktijk...En hoe het anders kan: met de feedbackladder!
  Lees verder...
 

Het doelencontinuüm: helpen, onderhandelen of sturen

Door: Coert Visser , 11 juni 2006
Mensen aansturen en helpen is niet altijd eenvoudig. Dat komt omdat een medewerker niet altijd dezelfde doelen heeft als de leidinggevende. U wilt misschien dat een medewerker zijn gedrag verandert, maar de medewerker heeft daar helemaal geen zin in. Herkenbaar? Coert Visser en Gwenda Schlundt Bodien introduceren een model waarmee dat probleem tot de verleden tijd gaat behoren: het doelencontinuüm.
  Lees verder...
 
1 2 3 volgende >
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10