zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Het doelencontinuüm: helpen, onderhandelen of sturen

Door: Coert Visser
 
Mensen aansturen en helpen is niet altijd eenvoudig. Kijkt u eens naar het onderstaande voorbeeld:
Een leidinggevende sprak ons onlangs aan: "Eén van de mensen in mijn team, Bert, functioneert niet goed. Hij levert zijn werk keer op keer te laat in waardoor we als team steeds vertragingen hebben in onze levering aan klanten. Dit kan zo echt niet langer! Maar hoe ik hem ook probeer te helpen, ik krijg maar geen vat op hem! Hij wordt kriegelig, stelt zich vermijdend op en wuift mijn suggesties weg. Wat moet ik daar nou mee?"
De juiste vaardigheid in de juiste situatie
Om op een constructieve manier je doelen te bereiken is het belangrijk dat u als leidinggevende de juiste vaardigheden op het juiste moment inzet. In bovenstaande voorbeeld is dat niet het geval. In het voorbeeld probeert de leidinggevende een situatie die om sturen vraagt helpend op te lossen. Dat werkt niet. Het lijkt alsof leidinggevende en medewerker langs elkaar heen praten en er verandert niets.

Het doelencontinuüm
Het doelencontinuüm is een model dat weergeeft in welke situaties u welke vaardigheid kunt toepassen. Uiterst links op het continuüm staan de doelen van de medewerker centraal. In dit soort situaties is helpen (coachen) de meest aangewezen aanpak. Uiterst rechts staan de doelen van de leidinggevende centraal. In dit soort situaties is sturen de best passende aanpak. Tussen de twee extremen op dit continuüm bevinden zich situaties die om onderhandelen vragen. Onderstaande figuur geeft het continuüm weer.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10