zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Twaalf manieren om de communicatie te vervormen

Door: Frank van Marwijk

Op sommige communicatie zit u soms helemaal niet te wachten. Bijvoorbeeld onbeduidende e-mails van uw medewerker of feedback van een collega. U kunt dan de confrontatie aangaan. Maar meestal gebeurt dat niet. Het vervormen van de communicatie biedt dan uitkomst. Frank van Marwijk beschrijft twaalf manieren waarop u dat kunt doen. En waarop anderen dat bij u doen.

 Lees verder...   7 reacties

Hoe manage ik de verschillen in mijn team

Door: Asha Kalijan

"In mijn team is er veel verschil in specialisatie en daarmee in de achtergrond van teamleden. We werken met professionals die hoogopgeleid zijn en met materiedeskundigen die wat lager opgeleid zijn. Ieder teamlid is belangrijk.  Maar het aansturen van het team gaat stroef. De ‘taal’ die een ieder verstaat of spreekt verschilt.  Dat frustreert en het duurt lang om elkaar te begrijpen. Hoe vind ik de juiste aansturingsvorm?"

 Lees verder...   3 reacties

Tijd voor oplossingen

Door: Coert Visser

Bij het aansturen van mensen werkt het vaak niet zo goed om mensen onder druk te zetten. Een ongeduldige houding van u kan hen in het defensief drukken. Door doelgerichte stuurvragen te stellen bent u glashelder over wat er moet gebeuren en waarom. En door mensen tijd te geven om hiermee aan de slag te gaan geeft u hen de gelegenheid en ruimte om oplossingen te vinden.

 Lees verder...   6 reacties

Hoe maak ik mijn visie intern duidelijk?

Door: Asha Kalijan

"Het dringt intern maar niet door waar we naar toe willen met het bedrijf. Ik laat ruimte om mee te denken over de visie, maar daar komt ook niets uit, behalve vage blikken. Iedereen lijkt wel af te wachten. Ik worstel hier nu twee maanden mee en dat is wel genoeg geweest. Toch  wil ik implementatie van de visie niet afdwingen zonder dat er begrip voor is.  Hoe krijg ik de visie duidelijk gemaakt?"

 Lees verder...   2 reacties

Vijftien slimme vragen voor veranderaars

Door: Frank van Elsdingen en Johanna Kroon

Frank van Elsdingen en Johanna Kroon denken dat het slagingspercentage van verandertrajecten flink omhoog kan door voor, tijdens en na een verandertraject een paar slimme vragen te stellen. De vragen, vijftien in totaal, zijn hier weergegeven en toegelicht aan de hand van een voorbeeld: een organisatie waar problemen zijn met de registratie van klantgegevens.

 Lees verder...   7 reacties

Mijn beste medewerker corrigeert steeds collega's. Wat te doen?

Door: Asha Kalijan

"Op mijn afdeling heb ik een medewerker die boven gemiddeld functioneert.  Hij springt er uit. Zijn minpunt is dat hij altijd anderen wijst op fouten. Hoe klein ook, hij wijdt daar graag over uit. Zijn kritiek is vaak terecht, maar ik ga me toch zorgen maken, omdat het de medewerkers minder gemotiveerd maakt. Hoe ga ik met dit gedrag om en hoe krijg ik de motivatie weer goed?"

 Lees verder...   7 reacties

Glaasje op, baan kwijt?

Door: Pascale van Boven

Werknemers met een alcoholprobleem: helaas krijgen veel werkgevers er vroeg of laat mee te maken. Hoe komt u er achter dat een van uw medewerkers een probleemdrinker is? Kunt u iemand vanwege alcoholgebruik zomaar ontslaan? Het antwoord op die vraag is: nee.

 Lees verder...   4 reacties
 

De betekenis van lachen op het werk

Door: Frank van Marwijk

Managers en medewerkers ervaren hun werk als een serieuze zaak, maar zouden het niet goed vinden als er op het werk nooit werd gelachen. Een goede sfeer in de organisatie is een belangrijke voorwaarde om prettig te kunnen werken en lachen hoort daarbij. Maar wat is dat lachen nu eigenlijk? Waar komt het vandaan en waarom vinden we het belangrijk. En wat kunt u er mee als manager?

 Lees verder...   24 reacties

Hoe krijg ik meer cohesie in mijn team?

Door: Asha Kalijan

"Mijn team functioneert niet goed genoeg. Ik zie veel door de vingers met het idee dat er van fouten geleerd moet worden en met het idee van zelfsturing. Maar dat leren gebeurt maar niet van zelfsturing is zeker geen sprake. In plaats van cohesie, is er chaos en gedoe. Hoe zorg ik voor meer cohesie?"

 Lees verder...   5 reacties

Praktische tips om meer omzet te halen

Door: Michel Hoetmer

Ook in een slechte economie kunt u uw omzet laten stijgen. Leg uw oor eens te luister bij uw huidige klanten. Zij doen graag zaken met u, misschien willen ze nog wel meer met u doen. In uw huidige en uw voormalige klanten liggen veel meer kansen dan in vage 'suspects' die u helemaaln niet kent, betoogt Michel Hoetmer.

 Lees verder...   Reageer

Hoe krijg ik weer structuur in mijn werk?

Door: Asha Kalijan

"Door allerlei omstandigheden, die ook deels aan mezelf liggen, maar zeker aan de workload, ben ik niet meer staat om orde op zaken te brengen. Ik loop achter mezelf aan en merk aan mijn team dat ze me moeten herinneren aan afspraken. Erger nog: zij halen planningen niet meer omdat ik niet goed gemonitord heb. De gevolgen kun je je wel voorstellen. Hoe krijg ik zaken weer op orde, zodat ik het team weer adequaat aanstuur?"

 Lees verder...   Reageer

Hoe maak ik promotie in een mannenbolwerk?

Door: Asha Kalijan

"Ik werk met plezier bij een vrij technisch bedrijf. Het is een een mannenbolwerk. Het werk is leuk, de mensen waarmee ik werk zijn professioneel en praktisch aangelegd. Mijn team is klein en de resultaten zijn goed.  Mijn ambitie is om naar het middenmanagement door te stromen. Daar zitten echter nog geen vrouwen. Dat is altijd zo geweest. Hoe moet ik me profileren om door te stromen?"

 Lees verder...   2 reacties

De zin en onzin van open gebaren

Door: Frank van Marwijk

In veel opleidingen voor managers en verkopers wordt uitgelegd hoe ze tijdens hun presentaties optimaal gebruik kunnen maken van gebaren. Er wordt vooral verondersteld dat het goed is om veel met open handen te praten. Ook zou het goed zijn om zoveel mogelijk met uw handen te praten om levendig over te komen. En hoewel gebaren inderdaad behulpzaam kunnen zijn tijdens uw contacten, dient u ze voorzichtig en doordacht te gebruiken.

 Lees verder...   13 reacties

Hoe moet ik omgaan met irritante collega's?

Door: Asha Kalijan

"Ik heb gewerkt als teamleider, waarbij is nauw moest samenwerken met twee collega's, net als ik beide vrouw. Ik vond dat heel lastig omdat beide mij irriteerden. De ene was erg bemoeizuchtig en de ander nam nooit beslissingen. Ik werk daar niet meer maar ben wel benieuwd hoe ik hier in toekomstige situaties mee moet omgaan?"

 Lees verder...   3 reacties

< vorige 41 42 43 44 122 volgende >
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10