Het Deense consultancybureau 'De Specialisten' maakt gebruik van een unieke formule: alle werknemers die worden uitgezonden, zijn autistisch. Autisten zijn goed in precisiewerk en blinken bijvoorbeeld uit in het testen van softwareprogramma's. Het succes in Denemarken heeft ertoe geleid dat directeur Thorkil Sonne het idee naar het buitenland wil exporteren.
Inspiratienet is niet meer, leve Inspiratienet! De website, ontsproten aan het brein van Sander Wieringa, was eigenlijk een weblog avant la lettre. Toen Wieringa's opvolger Erwin Moojen wegens tijdgebrek zelf weer een opvolger zocht, was de 'knock on the door' bij Managersonline dan ook wel logisch.
Mannen die goed gekleed willen gaan, kunnen eigenlijk niet om Oger heen. De stichter, Oger Lusink, heeft ervoor gezorgd dat koninklijk, corporate en bekend (mannelijk) Nederland niet langer in de hobbezakken van Hugo Boss rondloopt, maar in strakke, getailleerde creaties van Italiaanse origine. Bravo! Maar dit weekend ontwaarde ik in figuurlijke zin toch een weeffoutje in het strak geleide 'dressed for success' concept.
Deze week loopt er een peiling met als stelling 'Een verkoper mag liegen'. In dat kader vond ik via Marketingfacts een handig tooltje. Creëer uw eigen krantenknipsel en overtuig uw klant. 'Wij zijn de beste'. Het stond in de krant nietwaar?
In de Verenigde Staten ligt het percentage werknemers dat zich zeer betrokken voelt bij de onderneming op 21 procent. In Nederland is dat slechts 8 procent. Tegelijkertijd zegt een haast Wit-Russische meerderheid van 88,1 procent van de managers dat er meer familiegevoel op de werkplek moet komen, meer betrokkenheid dus (zie: deze poll). Maar kennelijk lukt dat niet.
Een mooi staaltje hypocrisie: Britse werknemers vinden in meerderheid (62 procent) dat hun werkgever meer geld moet uitgeven aan het milieu. Maar als daardoor de persoonlijke bonus lager uitvalt, dan toch liever niet, dan hoeft het voor 8 van de 10 werknemers niet, zo blijkt uit een recent onderzoek. Beter kan het dilemma van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) niet worden geïllustreerd.
Ik heb een 'Cardio Check' gekocht. Het is een apparaatje waarmee ik kan controleren of mijn hart nog goed functioneert. Het maakt een mini-filmpje van mijn hart, gewoon door mijn duimen op twee elekroden te drukken. Misschien voorkom ik hiermee de 'managers disease', tien tot twintig jaar geleden de benaming voor een hartinfarct. Ben ik paranoia of gewoon gezond bezig?
"Van alle bazen doet 50 procent niks aan secretaressedag. Ze vergeten het gewoon. En van al die bazen die wel iets doen, laat 25 procent zijn/haar secretaresse zelf haar cadeau kopen," lees ik in een mailing. Onze secretaresses verdienen beter. En daarom kunnen secretaresses (of wie dan ook) nu alvast een gratis post-it op reuzenformaat bestellen, die op de auto of het beeldscherm van de baas kan worden geplakt.
71 procent van de werknemers "is er niet van overtuigd dat zijn of haar leidinggevende meer kwaliteiten heeft dan hij of zij zelf", lees ik naar aanleiding van onderzoek. Op zich goed natuurlijk: jonge mensen met de ambitie om het beter te doen zijn goud waard. Maar wat blijkt?
Kunnen managers als gevolg van email en internet de grote lading informatie nu wel of niet aan? Twee proefschriften, twee verschillende conclusies. Suzanne de Bakker promoveerde op een proefschrift waarin ze concludeert dat het allemaal wel meevalt. Marketingfacts haalt echter een andere dissertatie aan, waarin de informatieoverload toch echt een probleem lijkt te zijn. Wie heeft er gelijk?
De verkiezingswinst bij de gemeenteraadsverkiezingen is de PvdA kennelijk nu al naar het hoofd gestegen. Want de partij komt met een onvervalst socialistisch standpunt. De staat bepaalt wel wat goed voor u is en bemoeit zich daarom ook met uw privéleven. "Hoogopgeleide vrouwen moeten aan het werk, anders krijgen ze een boete," stelt Sharon Dijksma, de plaatsvervangend fractievoorzitter in de Tweede Kamer.
KPN introduceert een nieuwe huisstijl, compleet met nieuw logo, basiskleur wit en leus: KPN sluit je aan. Altijd dichtbij is daarmee verleden tijd. Het vertrouwde gifgroen behoort nog niet volledig tot de verleden, maar is gedegradeerd tot steunkleur. Het koninklijk kroontje is nog steeds aanwezig in het nieuwe logo, hoewel topman Ad Scheepbouwer er liever vanaf had gewild. Maar waarom eigenlijk?
Het verhaal gaat dat Henry Ross Perot, Amerikaans miljairdair, ondernemer en voormalig (kansrijk) presidentskandidaat, zijn management ontraadde om mensen aan te nemen die een 'slap handje' gaven. Die konden namelijk wel eens homo zijn. En homo's wilde Ross Perot niet in zijn organisatie. Wat is de boodschap van een slap handje?
Op het Managementboekgala van 14 maart 2006 werd door nogal wat bezoekers geklaagd over de winnaar van de verkiezing Managementboek van het Jaar 2005. 'Alweer een journalistiek boek dat wint', was de teneur. Is daar iets mis mee dan?