zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Slappe-handjes-psychologie

Door: Fred Akkerma,   18-03-2006,   06:51 uur
 

Het verhaal gaat dat Henry Ross Perot, Amerikaans miljairdair, ondernemer en voormalig (kansrijk) presidentskandidaat, zijn management ontraadde om mensen aan te nemen die een 'slap handje' gaven. Die konden namelijk wel eens homo zijn. En homo's wilde Ross Perot niet in zijn organisatie. Wat is de boodschap van een slap handje?

 
 Doorsturen    7 reacties

 
 
 
Over de auteur:
Fred Akkerma is hoofdredacteur van Managersonline.nl. Daarvoor was hij journalist, ondernemer en manager. Nu alle drie.
 

Laatste weblogs

  De mentale antenne van de topverkoper
  Dat coachen is ook niet alles.
  Hoe boost je de vitaliteit en verbondenheid van je team(s)?
 
reacties
 
Geert  |   | 
20-03-2006
 | 
10:12 uur
Beste manager,

Zullen we stoppen met dergelijke pseudo-psychologie? Zullen we stoppen met generaliseren? Zullen we stoppen met elkaar na te praten?

Gedrag is een resultante van persoonlijkheid en situatie zegt de psychologie.

Inderdaad voelt een slap, klef, vochtig en zacht handje niet prettig. Het voelt als 'mens wat meer pit mag ook hoor!'. Zodra je echter de mens achter de mens een echte kans geeft in het gesprek, kom je vaak tot een andere conclusie.

Dus niet op zoek gaan naar zaken die jouw gevoel bevestigen, maar op zoek gaan naar het hoe en waarom van dat slappe handje. Dan blijkt vaak dat onzekerheid, geen verkeerde indruk willen maken, niet te veel initiatief willen tonen want dat vindt de beoordelaar niet leuk, kiezen voor wat kleiner maken enz. hier aan ten grondslag liggen.

Dus beoordelaar(s) het kan nog weleens meer
zeggen over uw persoonlijkheid dan over die van de kandidaat.

Trouwens, zodra je een kandidaat leert hoe een handdruk te geven zal hij of zij zich blijvend bewust zijn van dit 'selectiecriterium' en dus ander gedrag laten zien.

Mensen leren namelijk permanent en situaties veranderen permanent en daar komt nog bij dat onbevooroordeeld en objectief (be)oordelen een heel lastige materie is om onder de knie te krijgen.

Het is daarom dat een goede assessor bijna maandelijks getraind moet worden om een goed assessmentresultaat te verkrijgen. Nee, een assessment neemt hij niet alleen af. Hij of zij doet dit met ca. 5 of meerdere assessoren om een zo hoog mogelijke graad aan objectiviteit te verkrijgen.

Inderdaad een erg duur assessment (die veelal in de praktijk niet wordt afgenomen) maar (wellicht, want situaties kunnen veranderen) met een grotere voorspellende waarde dan de slappe handdruk.

Meer weten? Kijk op www.winkel-en-winkel.nl en maak een afspraak.


Joost Soetens  |   | 
20-03-2006
 | 
11:39 uur
Leuke Winkel, die Winkel en slaat m.i. de spijker op z'n kop. En MOL, manager on line, blijft leuk en leerzaam. Bedankt!
Norman Dragt  |   | 
20-03-2006
 | 
12:06 uur
Ik ben het helemaal met Geert van Winkel en Winkel eens. En wil dat nog aanvulling met een hele simpele oorzaak: wat als iemand gehandicapt is of net uit het gips komt na een ongeluk?
Door dit paradigma aan te hangen als selecteur, creŽer je een zelf verwezelijkende verwachting. Ons brein is namelijk altijd opzoek naar informatie die onze ideeŽn bevestigd. En indien nodig zal het die informatie afdwingen, wat dat betreft is ons brein heel erg opportunistisch. Ik denk dan ook, dat de meeste bedrijven er beter aan doen om hun selectie medewerkers te selecteren op basis van hun kritische houding tov hun eigen gedachten, dan tov hun kritische houding tov anderen.

Een bewijs dat we voorzichtig moeten zijn met onze eigen ideeŽn over anderen is te vinden in het syndroom van Capgras, www.nl.wikipedia.org/wiki/Syndroom_van_Capgras
Hans Dekker  |   | 
20-03-2006
 | 
14:43 uur
-"Dan blijkt vaak dat onzekerheid, geen verkeerde indruk willen maken, niet te veel initiatief willen tonen want dat vindt de beoordelaar niet leuk, kiezen voor wat kleiner maken enz. hier aan ten grondslag liggen"-


Nou, dat zegt volgens mij dan toch wel het een en ander over die kandidaat....
Patty - Vertaalbureau Engels  |   | 
20-11-2008
 | 
16:01 uur
Ja, een stevige handdruk laat toch echt wel wat meer indruk achter dan een slap handje. Pseudo-psychologie of niet, wat mij betreft zit er (net als Hans zei) zeker wel wat achter.
Henny Bos  |   | 
18-04-2017
 | 
09:14 uur
Een slap handje zegt meestal wel wat over de persoonlijkheid van iemand wat ik al las niet teveel initiatief op de achtergrond willen blijven geen sterk karakter uitzonderingen daargelaten je mag nl ook op andere dingen letten zoals zacht praten etc
Henny Bos  |   | 
18-04-2017
 | 
09:15 uur
Een slap handje zegt meestal wel wat over de persoonlijkheid van iemand wat ik al las niet teveel initiatief op de achtergrond willen blijven geen sterk karakter uitzonderingen daargelaten je mag nl ook op andere dingen letten zoals zacht praten etc

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
E-learning laten ontwikkelen? Let op deze tips!
reacties
Werknemers hoeven niet altijd bereikbaar te zijn (1) 
Werknemer vindt dat werkgever verantwoordelijk is voor werkgeluk (1) 
Foute kersttrui populair, maar niet op op de werkvloer (1) 
Kantoren en werkvormen veranderen radicaal (4) 
Wat mannelijke leiders moeten weten over het vrouwenbrein (1) 
Dat coachen is ook niet alles.  (2) 
India minder aantrekkelijk door krappe arbeidsmarkt (1) 
top10
Tekort aan vaardigheden beperkt financiŽle instellingen om doelstellingen te behalen
Wat de coronacrisis ons leert over het managen van mental health
Waarom vlot het niet met diversiteit op de werkvloer?
Vier tips om burnouts bij werknemers te herkennen
Bedrijven hebben behoefte aan ondersteuning bij uitvoering wet ingroeiquotum en streefcijfers
Cisco publiceert eerste wereldwijde Hybrid Work Index
Werkenden willen zelf kunnen bepalen wel of niet naar kantoor te gaan
Werkende gelooft dat kwaliteit onderwijs beter zou zijn met minder overheidsrichtlijnen
Werknemers hoeven niet altijd bereikbaar te zijn
Significant meer mensen terug naar kantoor
meer top 10