Sociale innovatie is hot, maar wat is het eigenlijk? Slimmer werken, de werknemer 2.0, anders werken? Het is innovatief, maar is het ook sociaal?
Slimmere manieren van werken hebben we de afgelopen decennia meermalen geboren zien worden, niet op het minst naar aanleiding van de boeken van Hammer over business process reengineering, een concept dat vervolgens door de ICT totaal verkracht is. door proces improvement of re-engineering kan een productiviteitsverbetering van 30 tot 50% worden bereikt, met name door processen slimmer in te richten, maar het sociale element is ver te zoeken. Kortom, sociale innovatie moet meer zijn, innovatie van de sociale kant van bedrijven en organisaties, dus de organisatie zo inrichten dat de werknemers zich beter gaan voelen en daardoor beter gaan presteren. Tot op heden zijn de enige bewegingen op het gebied van sociale innovatie niets meer dan betere arbeidsvoorwaarden, wat aandacht voor diversificatie en andere kantoorinrichtingen (veelal gebaseerd op het Interpolisconcept).
Maar echt anders organiseren, uitgaand van de kracht van mensen, de medewerkers, word zelden vertoond, terwijl juist daar de kracht van sociale innovatie ligt.
Op basis van de visie dat de kracht, de talenten, de competenties, de flexibiliteit,de creativiteit van mensen de basis is voor een excellerende organisatie, excelleren kan namelijk alleen als de medewerkers excelleren, is het K3 model ontwikkeld.
Over de filosofie achter en de opbouw van het model is een working paper geschreven die gratis is te downloaden van de site van f-ektief business coaching.
Ad de Beer is een gedreven all round business coach en interim manager die organisaties helpt om vanuit de kracht van mensen verbeteringen te realiseren.
Het losmaken van de kracht van mensen is een voorwaarde voor bedrijven en organisaties om succesvol en te zijn en optimaal te presteren. Zijn bedrijf F-ektief Business Coaching begeleidt bedrijven in deze processen.
Over veranderen door mensen schreef hij het boek “klantgericht veranderen”.
Ook is hij een onderhoudend spreker over diverse onderwerpen.
Ook is hij eigenaar van Interim-anders, agamedes, zzp-marktplaats.eu en de community managersenondernemers.nl
telefonisch is hij te bereiken op 0612724659
Ik ben als procesbegeleider en organisatiecoach al meer dan 20 jaar heel actief bezig met sociale innovatie. Ik heb hierover een schitterend luisterboek geschreven dat ik uitdeel aan mensen die daar in zijn geinteresserd. Als je kennis wilt nemen van de inhoud dan ben ik bereikbaar op 0653653932
Sandra Galjaard
|
|
25
-
06
-
2009
|
09
:
09
uur
Hallo Ad,
Ik ga zeker het documentje lezen. Ik ben namelijk erg benieuwd in hoeverre hier wordt ingegaan op de rol van de leidinggevende. Als gesproken wordt over het nieuwe werken en sociale innovatie, dan wordt de rol van de leidinggevende meestal (bewust of onbewust) weggelaten. Terwijl daar een echte mindshift plaats moet vinden om het nieuwe werken en sociale innovatie een kans te geven.
Veelal wordt nog als van oudsher een bepaalde controlerende rol ingevuld. Waarbij het belangrijk is dat iemand fysiek op kantoor achter zijn PC zit en doet overkomen of hij/zij druk aan het werk is. Terwijl je zoveel meer uit mensen en organisaties kunt halen door anders hiermee om te gaan.
@Sandra
helemaal mee eens. Ik geloof in coachend en faciliterend leiderschap, maar meer nog in zelfsturende groepen.
Het concept van empowerment in het model wordt ook in de audit die we momenteel ontwikkelen gemeten door middel van het bestaan en echt functioneren van zelf sturende groepen, de manier en mate van communicatie, stijl van leidinggeven, betrokkenheid van personeel, verbetervoorstellen, continue verbeteren om er maar een paar te noemen.
Behoefte aan controlle is ouderwets, tayloriaans, loslaten en autonomie geven aan medewerkers past in het model.
Haiko Jessurun
|
|
21
-
08
-
2009
|
12
:
13
uur
Geachte heer de Beer,
Onlangs een module Sociale Innovatie gehad bij een modulaire masteropleiding, waar ik me ernstig heb opgewonden over de volgende twee aspecten: 1. Wat is er sociaal aan? en 2. Wat is er innovatief aan?
De docent leek vooral te focussen op prestatieverbetering (lees euros); het leek mij zinnig om te onderkennen dat er meer is tussen hemel en aarde dan de belangen van de organisatie (prestatie in euros), en dat andere doelen ook best nagestreefd mogen en wellicht ook moeten worden (prestatie in libidos en prestatie in speelos).
Mocht u het interessant vinden, dan wil ik u de notitie die daaruit is ontstaan wel zenden; in de huidige vorm is het zeker niet geschikt om op het internet te plempen.