zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

De kunst van het complimenteren

Door: Ronald van der Molen,   28-02-2017,   13:29 uur
 

Veel werkgevers en managers hebben niet door hoe belangrijk het geven van complimenten is. Net zoals een plant licht, gezonde voeding en water nodig heeft om tot bloei te komen, hebben mensen waardering nodig. Hoe kun je als moderne leider of ondernemer groeien in het geven van complimenten?

Nationale Complimenten Dag


De uitdaging van de jaarlijkse Nationale Complimentendag (op 1 maart) is om die dag drie complimenten uit te delen in je omgeving. Dat is geen overbodige luxe, want als Nederlanders staan we bekend als een kritisch volk. We zien en benoemen eerder wat er misgaat of beter kan. Dat begint al op de basisschool. Bij de goede sommen staat een klein krulletje en bij de verkeerde sommen een grote streep, bij voorkeur met een rode pen. Zelfs als alle opgaven goed zijn, wordt de nadruk gelegd op wat er mis had kunnen gaan. ‘Nul fout’ staat er bovenaan het blaadje. Waarom staat er niet hoeveel antwoorden er goed waren?

Wat je aandacht geeft groeit
Veel werkgevers en managers hebben niet door hoe belangrijk het geven van complimenten is. Net zoals een plant licht, gezonde voeding en water nodig heeft om tot bloei te komen, hebben mensen waardering nodig. Als de bodem waarin een plant staat zuur is, raakt deze beschadigd en krijgen schimmels vrij spel. Zo leidt negatieve aandacht tot een verzuurde sfeer. Daar worden mensen letterlijk ziek van. Het is beter om je te richten op zaken die wel goed gaan. Kortom: besproei de planten, niet het onkruid.

Het belang van complimenten
Een compliment is een positieve waardering van een geleverde inspanning, prestatie of resultaat. Hierdoor activeren we het beloningscentrum in ons brein. De hoeveelheid dopamine neemt toe en dat geeft een goed gevoel. Een compliment versterkt het zelfbeeld van de ontvanger en zorgt voor een betere onderlinge relatie. Een goede pluim werkt zelfs meer motiverend dan cadeaus, een promotie of contant geld (mits iemand tevreden is met zijn salaris). Door regelmatig in het openbaar complimenten te geven stimuleer je een cultuur waar mensen positief over elkaar praten. Tot slot wordt ons aandachtsfilter positief gestuurd door de beslissing om te complimenteren, omdat je op een andere manier naar mensen gaat kijken. Je krijgt meer oog voor het positieve in de ander. Daar word je zelf ook blijer van. Bekijk voor een prachtig voorbeeld dit filmpje met chef-kok Gordon Ramsey.

Hoe kun je groeien in het geven van complimenten?
Het geven van complimenten is dus een cruciale vaardigheid voor moderne ondernemers en leiders, maar hoe doe je dat precies?

#1. Complimenteer veel
De optimale verhouding tussen positieve bekrachtiging en negatieve bekrachtiging is 4:1. Om geloofwaardig over te komen dien je dus vier keer zoveel complimenten te geven als klachten of kritiek. Dat lijkt wellicht overdreven, maar wie krijgt er ooit genoeg van om positief over zichzelf te horen spreken?

#2. Wees oprecht en specifiek
Geef complimenten belangeloos. Laat complimenten een uitdrukking zijn van jouw positieve instelling en niet een middel om iets gedaan te krijgen. Dan wordt een compliment positief beleefd en voorkom je dat mensen gaan denken dat je iets van hen nodig hebt. Zeg niet ‘mijn complimenten’, want dat is op jezelf gericht. Je gesprekspartner heeft dan geen idee waar je op doelt. Blijf op de ander gericht. Vertel wat je precies in of aan hem waardeert en waarom.

#3. Geef complimenten zo snel mogelijk
Sommige mensen geven hun complimenten aan het eind van het jaar of erger nog: als iemand weggaat bij het bedrijf. De gedachte hierachter is om iemand in het zonnetje te zetten zodat hij zich niet vervelend zal voelen, maar het tegenovergestelde wordt vaak bereikt. Een compliment wanneer de actie net is afgerond bepaalt voor een groot deel het beeld dat de medewerker heeft rond de hele actie.

#4. Complimenteer de houding en niet de vaardigheden
Promotieonderzoek van Eddie Brummelman laat zien dat kinderen die worden gecomplimenteerd om hun vaardigheden ‘Wat kun jij dat goed’ zich anders ontwikkelen dan kinderen die worden gecomplimenteerd om hun houding ‘Wat heb jij ontzettend je best gedaan’. De eerste groep ging na verloop van tijd alleen taken doen waarvan ze zeker wisten dat ze zouden slagen. Ze gingen uitdagingen uit de weg omdat ze dan complimenten zouden mislopen. De kinderen die gewaardeerd werden om hun houding of inspanning, bleven nieuwe uitdagingen aangaan.

#5. Sluit aan bij het beeld dat de ander over zichzelf heeft
Leef je in door je af te vragen wat de behoefte is van de ander. Houd daar rekening mee bij het geven van je compliment. Bij het ontvangen van een compliment laten we de sociale status van de complimentengever meewegen. Krijg je een compliment van je leidinggevende of iemand tegen wie je opkijkt? Dan heeft het compliment meer waarde.

Kortom: complimenteer veel, wees oprecht en specifiek, geef complimenten zo snel mogelijk, benoem vooral de houding en sluit aan bij het beeld dat de ander over zichzelf heeft.

Tot slot…
Hoe reageer je als je een compliment van je leidinggevende krijgt? Mijn advies is: vraag hem ‘kun je dat alsjeblieft herhalen?’. Als hij de positieve woorden nogmaals uitspreekt, adem dan diep in en neem het compliment helemaal in je op. Het kan zomaar een jaar duren voordat je er weer één krijgt… :-)

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:
Wil je de klantgerichtheid, innovatie, beweging en zelfredzaamheid in je organisatie aanwakkeren? Verlang jij naar meer bevlogenheid, samenwerking, creativiteit en productiviteit? Ben je benieuwd hoe je dit het beste kunt aanpakken?

Mijn naam is Ronald van der Molen en vanuit mijn bedrijf Transformatio begeleid ik leidinggevenden, teams en organisaties die stevig willen of moeten veranderen. Daarnaast verzorg ik keynotes, lezingen, seminars en workshops over organisch leiderschap. Hierdoor nemen de bevlogenheid, productiviteit en winstgevendheid toe. Kortom: mensen floreren! 

In de natuur heeft het organisme dat de beste verbindingen legt, zich goed aanpast en zichzelf reproduceert de grootste overlevingskansen. Daar kunnen we veel van leren. Daarom gebruik ik lessen uit de natuur om directeuren, ondernemers, bestuurders, managers en (team)coaches te inspireren anders naar hun vak te laten kijken. 

Ontdek de mogelijkheden via: Transformatio.nl
 

Laatste weblogs

  Proberen klanten die vroegtijdig om prijzen vragen u uit te knijpen?
  De 5 zegeningen van burn-out
  Hoe ontdek je nr. 1 talent en zet je talentmanagement goed op de kaart?
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Nederlanders hebben de beste werk-privébalans van West-Europa (1) 
Nederlanders massaal op zoek naar tweedehands sportauto (1) 
Bouw en civiele sector groeien fors  (1) 
Vrouwen overheersen mannen bij online aankopen (1) 
Een op drie werknemers shopt online tijdens werktijd (1) 
Zes inspirerende ideeën voor een geslaagd bedrijfsuitje (1) 
Hybride ZZP’ers zijn waardevolle arbeidskrachten (1) 
top10
Papieren data vaak vergeten bij nieuwe privacywet
GDPR: geen obstakel voor gepersonaliseerde klantervaringen
Nederlanders hebben de beste werk-privébalans van West-Europa
Nederlanders massaal op zoek naar tweedehands sportauto
Proberen klanten die vroegtijdig om prijzen vragen u uit te knijpen?
Waardering draagt in grote mate bij aan bevlogenheid onder verpleegkundigen
Vijf tips om de juiste cloudprovider te vinden
Data science essentieel voor toekomstvaste verzekeraar
Vijf essentiële aandachtspunten voor IoT-analyse
Genomineerden DDMA E-mail Campagne 2018 bekend
meer top 10
vacatures
meer vacatures