Reactie: Jan Peter Cruiming, weer zo'n grijze muis die vanachter zijn bureautje de wijsheid in pacht denkt te hebben en de statistieken.....vanuit de praktijk? Denk het niet, wat een vooroordelen dat ouderen minder gemotiveerd zijn ze worden gediscrimineerd,moeten plaats maken voor jongeren met een papiertje ik denk in heel veel beroepen gaat het om praktijk ervaring(wijsheid) dan om boekenwijsheid,daarbij komt dat wanneer je een oudere in dienst neemt vanuit een ww uitkering bedrijven zelfs korting vanuit de overheid aanvragen,zo zie je maar hoe moeilijk het voor ouderen is om weer aan de bak te komen je krijgt als bedrijf geld toe..dat zegt toch genoeg niet?
Reactie: Duidelijke taal en heel herkenbaar! De gemiddelde vertegenwoordiger wordt hier in gemiddelde trainingen vaak mee ''gevoed''. De twijfeltaal vind ik echter in de meeste gevallen wèl uit den boze, omdat voorzichtige bewoordingen vaak in de afsluitfase worden gehanteerd (men is bang een klant te verliezen)waar je juist de stelligheid nodig hebt om een klant te overtuigen. In rollenspellen hoor ik vaak ''zou'', ''wellicht'', ''misschien'', etc. If you don't buy it who's gonna buy it?
In je ''eenvoudiger advies'' bij het besluit van je betoog wil ik graag ''authenticiteit'' toevoegen; daar zou je, als het goed is, geen moeite voor hoeven doen :-)
Reactie: @Kees. Het is inderdaad goed dat je voor ogen houdt de situatie te verbeteren. In onderwijstermen: het gedrag in vraag stellen, niet de persoon.
Weet echter ook met wie je te maken hebt! Nogal wat mensen gaan graag een 1-on-1 aan, net omdat er geen anderen bij zijn en het resultaat van het gesprek dus 'interpreteerbaar' blijft.
Iemand die met grote regelmaat zijn afspraken niet nakomt ga je echt niet veranderen met een vertrouwelijk gesprekje.
Reactie: Het blijft in dit soort situaties 'op eieren lopen'. Werknemers die (te veel) aan de bel trekken, worden nog al eens gezien als lastige klokkenluiders of als personen die te weinig 'enthousiast' zijn. Gevolg is dan dat zij het stempel 'disfunctioneren' krijgen in plaats van de manager.
Raadzaam is daarom eerst zoveel mogelijk steun te organiseren van collega's om vervolgens gezamenlijk de situatie aan te kaarten.
Reactie: Is er iemand (baas of leidinggevende) die met payroll werkt en zichzelf ook al op die roll heeft gezet??
Graag hoor ik waarom hij of zij dat (ook) met zich zelf heeft gedaan.
Reactie: Kort en goed:
Gewoon jezelf en echt zijn. Toch is het wel belangrijk dit soort dingen in je achterhoofd te houden. Dit soort adviezen zijn niet zomaar ontstaan. Wij Nederlanders kunnen soms wel erg bot zijn.
Blijf jezelf en houdt rekening met beleefdheidsnormen.
Annemiek
Reactie: Nog 1 tip: hou altijd in de gaten dat de bedoeling is dat de situatie verbeterd, niet dat dat de positie van je baas ondermijnd wordt. Wanneer je zorgt dat je baas zonder gezichtsverlies zijn gedrag kan veranderen, dan is heel veel bespreekbaar. Bespreek het dus in een 1-op-1 gesprek en hou dat ook vertrouwelijk.
Reactie: Zoals ruim een jaar geleden aangekondigd heb ik samen met mijn compagnon Patrick Bontje mijn best gedaan. Inmiddels is het eerste online beleggingsadvies bedrijf met een heuse adviesvergunning van de AFM medio vorige jaar gestart. Ongelofelijk leuk om op te zetten en wij oogsten inmiddels bij onze klanten veel waardering. Ontvangen bijna dagelijks suggesties en het is inderdaad hard werken om steeds de goede suggesties tijdig te verwerken. Neem vooral eens een kijkje op de website en geef ons alsjeblieft feedback op je ervaringen. Alvast veel dank! Hartelijke groeten, Peter van der Slikke
Reactie: Er zijn veel matig presterende managers,het zou mogelijk moeten zij om zo iemand, een spiegel voor te houden,of een soort klachtencommissie, zonder dat dat meteen consequenties heeft voor je baan/carrière .
Reactie: Wat u in uw artikel doet is het doen van aannames of het ventileren van constateringen.
Ik ben een 'traditionele IT-er, die het concept cloud graag volgt met hele nuchtere kijk en insteek. Er zijn voordelen te bedenken maar even zo goed nadelen. Ik heb voor de cloud geen enkele angst maar wel een hele grote reserve tegen 'IT-ers' die te pas en onpas maar roeptoeteren hoe geweldig en goedkoop die cloud is,... ook al wil men het niet, daa gaan wij toch naar toe .... etc.
Gewone VPN verbindingen naar externe begint men 'private cloud' te noemen en zo kan ik u zeker nog wel van een aantal 'commerciele' kreten bedienen die geenszins nieuw zijn.
Op de mees basale vragen mijnerzijds, ik oh angstige traditionele IT-er, heb ik nog steeds geen sluitend antwoord gehad van de Goden hoeders des 'clouds.'
Wie is wanneer verantwoordelijk voor de beschikbaarheid van de data wanneer de data door 'derden' in consignatie wordt genomen? Je krijgt een hoop gewauwel maar geen eensluidend antwoord.
De volgende dan maar eens. Wie is er wanneer verantwoordelijk wanneer bit's en pieces van mijn data bij derden worden gestald? Ik kan u vertellen na het lezen van verschillende sla's, dat daar het antwoord niet in is te vinden.
Wie is er verantwoordelijk voor back up en restore in geval gebruik zal worden gemaakt van derden??? Weer een loos verbaal, geen antwoord.
Volgende vraag dan maar. Bent u bekend met de facetten van GEC compliances? Het kan immer zomaar zijn dat een derde connectie zomaar een EC betreft. Dan heb ik als Nl bedrijf toch een aanzienlijk probleem en namelijk met de wet en regelgeving van de VS. Lees die er zelf maar even op na. Het wordt anders een erg lang verhaal.
Hoe zit het met mijn data wanneer u gebruik gaat maken van datacenters op VS grondgebied of juristictie? Immers, VS regelgeving verbied namelijk het opdelen van data. Bij 'act' dient mijn data onverkort inzichtelijk te zijn op aanvraag van Amerikaanse overheden. Bovendien, de praktijk daar kennende kan er nogal wat fout gaan in dergelijke processen en procedures waarbij inzichtelijkheid een zeer grote wens is.
Dan als laatste maar even... Zonder namn te noemen zijn er al wat ondernemers, waaronder ondergetekende, die een dienst in de cloud af namen, geconfronteerd met een storing van de leverancier. Twee dagen lang is men op zoek geweest naar mysterieuze hick-ups met lange intervallen die normale toegang tot data nagenoeg onmogelijk maakte.
Ik meen te hebben gelezen dat dit Google vorige week ook een flink aantal uren is overkomen.
Ik zet dit hier neer ter illustratie, niet om 'pedant' over te komen maar gewoon wetend waarover ik het heb. Wanneer u ooit een email van mij zou hebben gekregen, dan had u ook meteen uw laatste opmerking achterwege gelaten. U meent dat ik niet de vaardigheid bezit open vragen te stellen.
Ik kan u vertellen dat het 'Gericht' stellen van controlerende en concluderende vragen mijn vak is. Mijn persoonlijke handtekening in email kent namelijk een toevoeging, namelijk één van de grootste wetmatigheden die elke IT-er zou moeten kennen.
'Never asume, always verify'.
De reden dat open vragen bij een materie als IT niet werken heeft te maken met een andere wetmatigheid van IT. Elk proces en handeling waarbij IT als materie betrokken is, dient een waarde te kennen. Die waarde is niet open, maar een gegeven waarde. Vandaar dat open vragen stellen waar IT als materie bij is betrokken, geen grond houd.
IT is een programmeerbare, scalable materie. Door de vaste waarden is die materie voorspelbaar. De mensen die met die materie werken zijn vaker niet voorspelbaar waardoor de problemen doorgaans, ook goed voorspelbaar, uitlokken.
Als u daar niet van op de hoogte bent, dan kost u een organisatie geld. En precies dat is nu juist waarvoor je IT niet wil inzetten. Je automatiseert om besparingen te bewerkstelligen. Niet om opnieuw eerst geld uit te geven niet wetende of het überhaupt besparingen zal opleveren.
Cloud, mooi spul, nuchterheid en het benutten van 'proven concepts' bespaart en levert per saldo nog steeds meer op. Zo zijn er nog wel een aantal wetmatigheden waar veel besluitnemers met en in IT, nog steeds geen weet hebben.
Juist dat is de basis voor uit de hand lopende kosten.
Reactie: Volgens mij is het stellen van openvragen een eerste basis vaardigheid. Hetgeen u op basis daarvan meent te moeten concluderen en ventileren zijn voor uw rekening en komen pedant over. Praat er eens over met andere collega's.
Reactie: Nu ben ik oprecht verbaast. U schrijft een artikel over IT strategie en hoe organisaties daar tegen aan zouden moeten kijken en hoe men daarmee om zou moeten gaan.
U stelt mij tegelijkertijd deze vraag? Het is juist verbazingwekkend dat u niet weet hoe IT zich als materie gedraagt, hoe ermee om te gaan en hoe de lineaire procesvorming zou moeten worden ingericht.
Dat is precies de kern van mijn betoog. Indien u niet begrijpt op welke wijze IT zich als materie beweegt, hoe ermee om te gaan en het anticiperend vermogen ervan niet begrijpt, wordt het jammer genoeg wederom een verkoop praatje, zonder dat het communicatie gat tussen IT en Non IT word overbrugd.
Zoals ik al eerder zei, zorg dat u de materie IT begrijpt en de wetmatigheden die daarmee gepaard gaan en dan kunt u schrijven wat u voor ogen heeft.