Reactie: Het is bewezen dat geluid vanaf een zeker niveau een belangrijke invloed heeft op de gezondheid. Het heeft een heleboel - negatieve - lichamelijke en geestelijke uitwerkingen. Onder meer gaan de hartslag en de bloeddruk gaan omhoog, nadenken en concentratie worden moeilijker. Muziek draaien ''omdat sommigen dat graag hebben'' komt dus ongeveer op hetzelfde neer als een apparaat plaatsen dat tabaksrook de ruimte inblaast omdat sommigen verslaafd zijn aan roken. Nu ben je een idioot als je niet gesteld bent op onafgebroken radio-gejengel, maar het was ooit ook belachelijk last te hebben van andermans tabaksrook.
Reactie: Implementeren van de Lean filosofie is een veranderingsproces in je bedrijf. Voor veranderingen en beweging krijgen van medewerkers is er vaak een noodzaak nodig, een 'sense of urgency '. Zonder noodzaak geen verandering. De huidige crisis is zo'n noodzaak, die je als management goed kunt gebruiken. Het gevaar bestaat dat je de Lean filosofie als lapmiddel gaat gebruiken, waardoor medewerkers het zullen ervaren als een nieuwe manier van saneren, en dit is dan ook meteen de dood in de pot voor het veranderingsproces en kun je 7 jaar wachten, tot mensen weer bereid zijn te veranderen, als je de crisis tenminste hebt overleefd. Dus ja ga aan de slag en doe het met een visie voor de komende 25 jaar en zorg zelf voor de noodzaak om blijvend te veranderen, zodat je in goede tijden ook blijft veranderen, i.p.v. af te wachten of er een noodzaak van buiten op je af komt.
Reactie: De ontwikkelingen rondom zakelijke telefonie zijn dan ook lastig te volgen voor veel bedrijven (wat niet betekent dat hier meer aandacht aan gegeven zou moeten worden).
Reactie: De vraag naar zakelijk internet en bellen is de afgelopen jaren gigantisch gestegen. VoIP is populairder dan ooit, het artikel had het dus bij het juiste eind!
Reactie: - De medewerker als klant zien -
Het is duidelijk waarneembaar dat leiders in organisaties - zeker in deze tijd - sturen op korte termijn successen en vooral 'op controle gaan zitten'. Als dit niet het hoogste doel is dat wordt nagestreefd, hoeft dit niet nadelig te zijn. Het belangrijkst is dat er naast participatie en betrokkenheid bij organisatiedoelen, verbondenheid wordt bereikt. Hiervoor is inspirerend leiderschap van essentieel belang. De vraag is of deze stijl alleen voldoende is. Zou er toch niet meer zijn, en waar hangt dit vanaf?
Eigen onderzoek bij professionals in de zorgsector laat zien dat het van belang is dat er participerende besluitvorming is, er vertrouwen en vrijheid wordt gegeven en de professional gedelegeerde bevoegdheden krijgt. De leidinggevende moet bovenal betrouwbaar (authentiek) zijn, visie uitdragen, medewerkergericht zijn en op een natuurlijke manier sociaal vaardig zijn.
Het blijkt niet altijd eenvoudig voor een leidinggevende om zaken 'los' te laten. Leidinggeven is zo synoniem met besluiten nemen en regelen. Zij moeten reflecteren op hun beweegreden voor eigen gedrag en meer moeten kijken naar wat de medewerker nodig heeft om goed te kunnen functioneren in de organisatie. Een aardige visie die hierbij helpt is: De medewerker als klant zien
Reactie: Wat ik mis is het culturele aspect. Ik ga veel om met Spanjaarden en die gebruiken je naam altijd veel. Juist ook in gewone conversaties. Dat is in Nederland niet het geval.
Ben benieuwd of dat in het ebook wel wordt benoemd.
Reactie: Korte-termijn denken en Lean horen inderdaad niet bij elkaar. De crisis en Lean juist wel. Wanneer je bij de implementatie van Lean principes je focus verlegt, is het juist dé filosofie bij uitstek om je organisatie 'crisis-proof' te maken.
Kijk naar verspillingen in plaats van naar efficiency. Dan wordt je vanzelf efficienter. Dat lijkt paradoxaal, maar is het niet.
Ik heb meerdere organisaties gezien die hier ondanks teruglopende budgetten prima in zijn geslaagd.
Dus voor alle organisaties die er mee willen beginnen. Doe het, en doe het op de juiste manier. Dan is de Lean filosofie één van de mooiste dingen die je organisatie kan overkomen!
Reactie: Beste Annemieke,
ik ben het met je eens. Alleen is het (helaas) in de werkkring niet vanzelfsprekend dat medewerkers dit aangegeven wordt. Vandaar mijn tips om hier aandacht aan te besteden. Alles gericht op meer lerende medewerkers! groet,
Helma van den Berg