zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Participerend leiderschap toverwoord voor succesvolle organisaties

25 november 2013 - Slechts twee op de vijf organisaties in Nederland zijn er het afgelopen jaar in geslaagd koerswijzigingen succesvol door te voeren. Voor een groot deel zijn succesvolle veranderingen toe te schrijven aan de stijl van leidinggeven die vooral inspirerend moet zijn.

Toch wordt bij 40 procent van de grotere bedrijven in Nederland (meer dan 1.000 medewerkers) de directieve leiderschapsstijl gehanteerd, terwijl men weet dat dit niet leidt tot de gewenste en noodzakelijke veranderingen in organisaties. Succesvolle leiders zijn zij, die een heldere koers weten uit te stippelen, deze weten te vertalen voor de medewerkers en hen vervolgens weten te inspireren. Dit blijkt uit onderzoek van Yacht naar het effect van leiderschapsstijlen op de wendbaarheid van een organisatie.



Leider moet inspireren
Gevraagd aan Nederlandse managers wat de belangrijkste aspecten zijn voor een leidinggevende is het antwoord inspireren (68 procent) en aandacht hebben voor de medewerkers (51 procent). Maar in de praktijk wordt anno nu vooral gestuurd op korte termijn onderdelen als kostenbeheersing (61 procent) en klanttevredenheid (51 procent). Aan de zaken die er echt toe doen, wil een manager succesvol zijn, kan men niet toekomen.
"Wil de top van het bedrijfsleven hun organisaties laten overleven, dan moet deze zelfde top goed opletten. Een wendbare organisatie, die noodzakelijk is voor de continuïteit, vraagt om inspiratie en transparantie. Dit staat wel haaks op de leiderschapsstijl die in de huidige turbulente tijden wordt gehanteerd, namelijk directief leiderschap," aldus Dick Koopman, directeur bij Yacht.

Balans zoek
Voor een wendbare organisatie is een balans nodig in het sturen op harde en zachte factoren. Het blijkt dat in de minst wendbare organisaties de verhouding tussen het sturen op harde en zachte factoren 80-20 is. In de meest wendbare organisaties ligt die verhouding op 65-35.
Wilt u als organisatie wendbaar en dus succesvol zijn, dan is inspirerend leiderschap een voorwaarde: aandacht voor medewerkers en hen betrekken stimuleert het creatief denken over de toekomst van het bedrijf. Deze participerende stijl bevordert  het welzijn van de medewerker en de kwaliteit en kwantiteit van productie of dienstverlening. U bent eenvoudigweg vaak succesvoller als organisatie.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Wees flexibel in uw leiderschap
 Ondersteun uw medewerkers bij zelfleiderschap
 Geld en tijd verspillen of echt investeren in leiderschap
 Zes psychologische kenmerken van goede leidinggevenden
 
 
reacties
 
Peter Bocxe  |   | 
5-12-2013
 | 
13:48 uur
- De medewerker als klant zien -
Het is duidelijk waarneembaar dat leiders in organisaties - zeker in deze tijd - sturen op korte termijn successen en vooral 'op controle gaan zitten'. Als dit niet het hoogste doel is dat wordt nagestreefd, hoeft dit niet nadelig te zijn. Het belangrijkst is dat er naast participatie en betrokkenheid bij organisatiedoelen, verbondenheid wordt bereikt. Hiervoor is inspirerend leiderschap van essentieel belang. De vraag is of deze stijl alleen voldoende is. Zou er toch niet meer zijn, en waar hangt dit vanaf?
Eigen onderzoek bij professionals in de zorgsector laat zien dat het van belang is dat er participerende besluitvorming is, er vertrouwen en vrijheid wordt gegeven en de professional gedelegeerde bevoegdheden krijgt. De leidinggevende moet bovenal betrouwbaar (authentiek) zijn, visie uitdragen, medewerkergericht zijn en op een natuurlijke manier sociaal vaardig zijn.
Het blijkt niet altijd eenvoudig voor een leidinggevende om zaken 'los' te laten. Leidinggeven is zo synoniem met besluiten nemen en regelen. Zij moeten reflecteren op hun beweegreden voor eigen gedrag en meer moeten kijken naar wat de medewerker nodig heeft om goed te kunnen functioneren in de organisatie. Een aardige visie die hierbij helpt is: De medewerker als klant zien

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10