Reactie: Beste John, dank voor je opmerking en je hebt bijna gelijk. In deze context betekent het 'niet doen': 'IETS LATEN'. Dat maakt een presentatie aanzienlijk eenvoudiger. Wil jij jouw cursisten hun creatieve hersenhelft laten gebruiken, dan gaat dat nou eenmaal eenvoudiger zonder spreekschema. Zo simpel is het. Geen idee wat een vogelnestje maken in de ringen is. Maar je schreef het al .. Wellicht dat je cursisten met 'deze tip' beter raad weten dan ik.
Reactie: iq is derde demensie voor de vijfde demensie kop neurologie eq afscheiend die altijd derde demensie staat het is de eeste verval sub derde demensie die de welzijn van je neurologiese kop vijfde demensie ter goede komt door middel van spygo motoriche mede land bestuur wat vijf vrij blijvend maakt
Reactie: Het echte probleem is dat ingehuurde externen niet worden beoordeeld op hun persoonlijk functioneren in dienst van de gestelde doelen - zoals bij een commercieel bedrijf normaal is. Een oorzaak daarvan is dat de overheid zelf nauwelijks mensen in vaste dienst heeft die in staat zijn om te beoordelen of een ICT projectleider goed functioneert.
Een ICT Projectleider van een ICT bedrijf heeft geen belang bij het slagen van een project, hij heeft er belang bij dat zijn bedrijf steeds meer uren kan declareren. Dat is meestal niet hetzelfde.
Reactie: Ik loop al een tijdje mee bij de overheaid. De meest complexe klussen heb ik succesvol uitgevoerd. Dit lukt alleen als je een klein percentage negeert, het percentage dat het voor de rest verziekt. Dat percentage wat boj een normaal bedrijf vriendelijk verzocht wordt om een andere carriere te volgen.
Het ontslagrecht aanpassen zou goed zijn.
De grote IT consultancy bedrijven maken ook grootschalig misbruik van goedbedoelde ambtenaren, welke vervolgens de schuld krijgen van budgetoverschrijdingen.
Ik kan me goed vinden in je betoog! Als leiding gevende heb ik ook die ervaring, dat wanneer je de medewerkers het gevoel geeft ook 'mee te denken' ze sterker gemotiveerd worden op de werkvloer ook hun inzet te geven.
Zeker wanneer inderdaad competenties aanwezig zijn is het doodzonde dat 'de baas' alles uit loopt te vinden, terwijl het naast hem ligt, namelijk in die vrouw of man aan hem gegeven.
Dat geeft een sterkere basis voor samenwerking en bouwt het team in gezamenlijk leiderschap.
Reactie: Raar toch, dat Peter Frijters zich in zijn kritiek (die ten dele terecht is overigens) dezelfde onnozele tips gebruikt als die in de onnozele handboeken te vinden zijn:
• nooit je tekst uitschrijven
• géén scenario uitwerken
• bij voorkeur minimaal of geen gebruik van sheets
• je nóóit afvragen wat het publiek over jou denkt
Nog een paar:
- spreek niet te snel
- spreek niet onduidelijk
- spreek niet te langzaam
- spreek niet monotoon.........
Allemaal wat je niet moet doen! Maar waar vind je wat je wel moet doen? Bijna nergens. Oh ja, bij Peter: gebruik je linker hersenhelft....!?
Toevallig (nou ja, toevallig) geef ik al jarenlang training binnen het hbo. Let op de titel van mijn cursus:
''verhalen vertellen (ook aan een publiek)''
In de training komt vooral aan bod wat de cursisten al kunnen en hoe ze dat om kunnen zetten naar een publiek.
Voornaamste reactie: '' ik ben veel minder - / ben niet meer bang om voor een groep te staan''.
Ja, met behulp van een hanteerbaar overzichtelijk spreekschema als voorbereiding; ja, met aandacht voor het maken van pauzes en spreken in komma's en punten. Nee, geen uitgeschreven teksten en oefenen voor de spiegel.
Gewoon spreken zien als gedrag en dat concreet inoefenen.
Net als een vogelnestje maken in de ringen.
Reactie: Een uitstekend stuk en helemaal mee eens.
Als de cultuur binnen het bedrijf er een is van 'luisteren naar de baas' dan verdwijnen medewerkers die graag vernieuwend bezig zijn. Een dergelijke groep bestaat dan uiteindelijk vanzelf uit min of meer gehoorzame medewerkers.
En die verander je niet zomaar.
Vooral tijdens een crisis is het zaak om te doen wat de baas zegt, anders lig je er misschien als eerste uit.
Een leidinggevende heeft vaak overigens hetzelfde probleem in een strak geleid bedrijf.
Hij/zij moet de marges echt veroveren en overbrengen aan de medewerkers. Die gaan vanzelf meedoen als de samenstelling van de groep dat toestaat.
De leidinggevende moet eerst zelf de nek uitsteken, soms tegen de stroom in. En dat valt niet altijd mee.
Overigens richting Natasja: een ingepland uurtje innovativiteit kan echt niet.Dan wordt het weer van boven opgelegd. Het moet gewoon ontstaan.
Reactie: Wat een voorbarige stelling dat het hbo spreekangst ontwikkeld. Ik heb zelf een hbo-opleiding gevolgd en ik heb in het geheel geen last van spreekangst. Een groot deel van mijn medestudenten evenmin. Wij gebruikte dan ook geen boek, we leerden door te doen! Daarnaast blijkt uit niets in het artikel dat alleen hbo'ers spreekangst hebben, buiten dat het gelezen boek vooral op het hbo gebruikt wordt. De inhoud van het artikel zal best kloppen, maar de titel is absoluut verkeerd gekozen!
Reactie: Helemaal juist. Ik heb pas na het vak presenteren op de universiteit spreekangst ontwikkeld. Brr, als ik er nog aan terugdenk, verschrikkelijk.. alles uitschrijven....
Reactie: Wat ik vooral zou willen weten is de mate van ruimte die gegeven wordt. In veel banen liggen de eisen zodanig hoog dat er simpelweg geen tijd voor vrijgemaakt kan worden. Dat zou dan concreet beschikbaar moeten zijn of ingepland kunnen worden met vragen verzamelen.
Reactie: Voor iedereen die beweert objectief te zijn, ik heb in 2 jaar tijd gereageerd op 194 vacatures waarbij ik aan ALLE vereisen voldoe, ruim 70 waarbij ik niet voldoe aan de reisafstand, en hier en daar vacatures die net iets beneden mijn niveau en sommige die net iets boven mijn niveau liggen. Geen een uitnodiging voor een gesprek. Op al deze sollicitaties heb ik tot op heden 2 redenen doorgekregen:
1. Voldoet niet aan het bedrijfsprofiel
2. Voldoet niet aan het functieprofiel
Het leuke is dat ruim de helft me vervolgens uitnodigt voor een gesprek, als ze mijn brief en CV met een typisch Nederlandse naam ontvangen.
Er zijn altijd verborgen vereisten bij een vacature en de recruiters helpen daar aan mee, want ze zijn voor hun begrip 'klantgericht' bezig en willen hun 'klanten' niet kwijt raken.
Reactie: Leuke metafoor. Alleen, wie is er in hemelsnaam op zoek naar gaten? Het laatste wat ik wil is een gat in mijn muur. Ik wil een schilderij aan de muur, en het gat is een vervelend en noodzakelijk kwaad.