zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

De wet van Snuf

Door: Jos Burgers ,   11-11-2012,   23:16 uur
 

Kent u de Wet van Snuf? Niet? Dan leg ik u die graag even uit. Snuf is onze hond, het beest waar mijn vrouw Julia en ik gek op zijn. Of u nu wel of geen hondenkenner bent, ik wil u graag een vraag voorleggen en wel de volgende. Wie van de twee denkt u, Julia of Snuf, is echt áltijd vrolijk als ik thuiskom? Juist ja, Snuf! Goed geraden!

Julia ook zo nu en dan hoor, ik heb absoluut geen klagen. Maar die Snuf is écht altijd en onvoorwaardelijk vrolijk. Al kom ik anderhalf uur te laat thuis, en ik heb niet gebeld, dan is hij nog altijd vrolijk. Sterker nog, dan is hij nog vrolijker dan anders.



Verband
Nog een vraag. Wie van de twee denkt u, Julia of Snuf, wordt echt de héle dag door geknuffeld? Inderdaad: Snuf. De interessante vraag is nu of er een rechtstreeks verband is tussen het feit dat hij altijd vrolijk is, en dat hij de hele dag door geknuffeld wordt? Ik kan u zeggen, die kans is erg groot. Want alles wat je geeft, krijg je terug. Dat is De Wet van Snuf.

Klanten binden
Nu naar de vraag hoe klanten aan je te binden. U weet inmiddels het antwoord. Dan moet je beginnen met geven. Want alles wat je geeft, krijg je terug. Wat zou je je klanten zoal kunnen geven? Relatiegeschenken, een gratis lunch, een rondje golf? Ik geloof daar niet zo in. Dat doen er al zoveel. Wat écht werkt, is op zoek gaan naar de gaten van uw klanten. De gaten, zult u denken? Dat moet ik even uitleggen.

Wie elke dag boren levert (houtboren, metaalboren, diamantboren, enzovoort) gaat al snel denken dat klanten blij worden van boren. Daar bellen ze immers elke dag voor!

Gek op gaten
Voor je het weet, zie je over het hoofd, dat klanten gek zijn op gaten. U begrijpt, die gaten staan voor de wensen en behoeften van uw klant. De boren verschillen per branche, de gaten niet. In elke branche zijn klanten gek op gaten zoals oplossingen en medewerkers die meedenken, afspraken nakomen, zich flexibel opstellen, klachten soepel oplossen, de klant tijd besparen, sores uit handen nemen, ga zo maar door.

Houden van klanten
Om klanten te houden, moet je van ze houden. Wie veel om ze geeft, zal veel moeten geven. Op termijn krijg je daar gegarandeerd veel voor terug: klanten die je trouw blijven, steeds meer met je gaan doen, je bij anderen aanbevelen en minder prijsgevoelig worden. Want u weet: alles wat je geeft krijg je terug. Ik ervaar dat elke dag thuis.

 
 Doorsturen    3 reacties

 
 
 
Over de auteur:
Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers alsIndustriële marketing, Relatiebeheer als Groeistrategie, Een hogere prijs is pure winst, Professionals & Relatiemanagement, Zeven marketingwetten voor professionals, No Budget MarketingKlanten zijn eigenlijk nét mensen!, en Geef nooit korting! In 2009 werd zijn managementroman over klantgerichtheid met als titel Hondenbrokken het bestverkochte managementboek van dat jaar. In 2012 lukte dat opnieuw met het boek Gek op gaten. Ontdek wat klanten écht willen.
In 2014 verscheen zijn nieuwste boek over de kracht van geven, onder de titel De Wet van Snuf.
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
jan Stoop  |   | 
12-11-2012
 | 
10:10 uur
De humor van Jos blijft altijd leuk. En goed om deze 'goude oude' van Jos weer te lezen. Ik begin direct weer te glimlachen. En dat is de kracht van Jos zijn boeken en presentaties. Hij zorgt voor een glimlach en een doordenker. De kracht zit hem ook in de herhaling. Dus Jos blijf herhalen want dan blijf ik leren en glimlachen!
Annemie Terken  |   | 
12-11-2012
 | 
14:11 uur
Leuk om de wet van Snuf nu te lezen op je weblog, na je enkele dagen terug dit live te hebben horen vertellen op het loopbaancongres van Noloc. Wat humor kan doen en ... hoe waar: aandacht geven - dat is toch waar het om draait. Jos, je vertelkunst en manier waarop je de dingen schildert, dat blijft genieten en helpt me scherp houden.
Frank Wouters  |   | 
1-02-2014
 | 
10:58 uur
Leuke metafoor. Alleen, wie is er in hemelsnaam op zoek naar gaten? Het laatste wat ik wil is een gat in mijn muur. Ik wil een schilderij aan de muur, en het gat is een vervelend en noodzakelijk kwaad.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10