Reactie: Toch wel teleurstellend dat zo weinig leidinggevenden juist op deze dag hun ''rechter hand'' vergeten.....En dat de secretaresse dan ook nog zelf haar (zijn) eigen bloemetje maar moet kopen vind ik echt schandalig! Maar misschien echt passend in deze tijd (ookal vind ik het geen excuus) waar blijkt dat het erg moeilijk is om elkaar te complimenteren met werk dat goed is afgeleverd. Negatieve feedback is snel gegeven, maar een schouderklopje schijnt steeds schaarser te worden. Dus bazen, denk ook eens verder dan secretaresse-dag.....
Reactie: Met name een zorgzame houding naar een team kan veel goeds brengen. Mensen willen betrokkenheid, gehoord worden en tegelijkertijd doelen hebben om aan te werken.
De suggestie om hen veel mee te laten denken en zelf vanaf een afstandje mee te kijken heeft in de praktijk al veel positiefs voortgebracht.
Reactie: Het lijkt moeilijker dan het is, alleen rijst de vraag al snel of de waarde van ons pensioen werkelijk wordt wat men je nu kan voorrekenen. Gezien de politieke ingrepen uit het (nog relatief recente) verleden gaat het er op lijken dat ons welvaartsniveau er ondanks alle mooie berekeningen vooraf, er in werkelijkheid niet op vooruit gaat.
De vraag is eerder wat moeten we straks gaan inleveren, als er steeds meer Nederlanders een redelijk pensioen hebben opgebouwd...de AOW misschien?
Reactie: Ja, het lichaam is een uitgebalanceerd systeem waarbij alle de rollen van de diverse onderdelen helder en op elkaar afgestemd zijn. De onderdelen ontstaan door celdeling die een vast programma volgt waardoor deze onderdelen bij vrijwel ieder mens eenzelfde samenspel vertonen.
Bij organisaties ligt dat anders. De opzet van een organisatie kan afwijken van hoe deze er later uitziet. Dat heeft te maken met strategie en de wijze waarop deze strategie ook gerealiseerd is of kan worden.
Een strategie moet ook van tijd tot tijd worden herzien en daarom is verandering geen vraag maar een kwestie van tijd.
Een organisatie kun je daarom niet echt met een lichaam vergelijken. Toegegeven ... in de meeste gevallen is de wijze waarop een organisatie wordt gepresenteerd naar buiten toe (of dit nu intern of extern is) conflicterend met hoe de interne processen verlopen. En hoe groter een organisatie, hoe groter dit probleem wordt.
Dat neemt niet weg dat dit geen onvermijdelijk iets is. Als je een expliciete bedrijfscultuur hebt geïmplementeerd en hierop ook je werving & selectiebeleid, je opleidings- en coachingsprogramma en je beloningsstructuur hebt afgestemd, dan is er een kans dat je gelijkgestemde zielen in huis haalt. Dit is niet meer dan een basis ....
Heb je een bijvoorbeeld een organisatie volledig ingericht op basis van het 'business balanced scorecard' model, dan roep je niet alleen dat personeel je belangrijkste asset is, maar dan monitor je de impact daarvan dat en stuurt daarin bij.
Bij veel Aziatische bedrijven moet je als manager eerst op de werkvloer hebben gewerkt, liefst bij verschillende afdelingen. Dat maakt het mogelijk om een breed organisatieperspectief te verkrijgen. Daarnaast is en blijft communicatie een doorslaggevende factor. Als je op de werkvloer niet duidelijk kunt maken wat de strategie is, welke richting de organisatie uit gaat / wil, wat er van iedereen verwacht wordt, enzovoorts, dan heb je de meeste kans dat de organisatie als een emmer los zand fungeert.
Dan maakt het uit met wie je te maken hebt als klant en vormt die ervaring zijn beeld van de organisatie. Ongestuurd en afhankelijk van personen dus. Het kan dus wel, maar je moet er wel wat voor doen.
Toegegeven, bij grotere bedrijven die ook nog eens te maken hebben met overnames en fusies (en dus vermenging van verschillende bedrijfsculturen) is het allemaal veel lastiger. Maar ja, daarom worden topmanagers toch ook zo goed betaald ;-) ?
Reactie: Wat mij opvalt is, dat er op heel veel verschillende manieren wordt gereageerd, maar dat het gebruik van de Nederlandse taal in de reacties nu niet bepaald een beeld van intellect oproept. Zouden wij als Nederlanders ook daar wat meer aandacht aan moeten besteden?
Reactie: Ik weet nog de eerste keer dat ik met een pensioensadviseur een gesprek had. Ik heb nog nooit zoveel emoties in een uur gevoeld: paniek, lethargie, depressie, boosheid, richtingloosheid, minderwaardigheid.
Ik snapte er werkelijk he-le-maal niets van. Zelfs de Jip en Janneke versie leek op een high-tech encryptiecode die niet te kraken was. Op een gegeven moment heb ik mij - net als mensen die een ongeluk meemaken - gedissocieerd van het hele gesprek. Pure survival dat...
Sommige natuurkundigen geloven dat er meer dan onze 4 dimensies bestaan en dan er in andere dimensies parallele universa bestaan. Volgens mij hoort het hele onderwerp 'pensioenen' in zo'n andere dimensie. Wat mij betreft mag het daar ook blijven ook.
Reactie: Je kunt ook stellen dat je op veel factoren invloed kunt uitoefenen (sfeer, inhoud van het werk, doorgroeimogelijkheden en opleiding), maar niet op je salaris. Als dat dus in de pocket zit, kun je de rest later nog wel aanpakken.
Reactie: ''ze is nog steeds aan het brokken ruimen die door het rampzalige beleid van 2 kabinetten paars zijn veroorzaakt''
Zo ook wil ze weer, ''dat mensen van blijdschap weer kunnen lachen om het salarisstrookje, en moet de politie weer echt boeven gaan vangen''.
Ik vraag mij dan ook af wat ze de komende 4 jaar wil gaan doen,....
Verder slapen?
Want laten we eerlijk zijn, welke partij zit er nu al 12 jaar in de regering?
Volgens mij vergeet iedereen dat,....
Mw. Verdonk = Populistisch geneuzel
Dhr. Rutte = Iemand die nog moet leren wat het is om met € 40,- pw week te moeten leven.
Reactie: Als coach is het goed om te waken voor een negatieve benadering. De vrijheden zouden ''er in geslopen'' zijn. Misschien werkt het juist wel hartstikke goed en positief dat deze mensen zich deze vrijheden hebben toegeëigend. Soms weten de werkers heel goed hoe ze het best kunnen functioneren!
Reactie: Zie het zo: de afdeling heeft een jaar allerlei managementtaken gedaan om de afdeling te laten draaien. Daar moeten taken bijzitten die hen zwaar vallen en taken die zijn blijven liggen. Nu krijgen zij weer een leidinggevende en nu mogen zij die oneigenlijke en niet uitgevoerde taken weer afstoten zodat ze zich kunnen concentreren op hun eigenlijke taken. Dus ''wat kan ik voor u betekenen?'' Dat zal zijn: taakverlichting en kwaliteitsverbetering van de afdeling, maar wel bezien vanuit de professionals.
Lees verder in
J.J. Ramondt & G.R.M. Scholten, De professional en de manager. Coalitiegenoten? M&O, 2005, Vol. 59, p. 5-19.
met dat nuttige kwadrant:
PROFESSIONAL
Expert Hulpverlener
MANAGER Autoriteit Acceptatie Dienstbaarheid
Gesprekspartner Commitment Vertrouwen