Reactie: Prima aandachtspunt!
In AI-41 besteedt de overheid uitgebreid aandacht aan ongewenst gedrag op de werkvloer met de nodige bijlagen hoe hier mee om te gaan. Veel bedrijven weten niet hoe serieus de overheid hier mee omgaat, dat ze verplicht zijn hier tegen op te treden en welke schade vergoeding ze moeten betalen indien werknemers ziek of arbeidsongeschikt worden door ongewenst gedrag op de werkvloer.
Reactie: Nuttige tips ! Je weet het wel, maar je maakt zo snel en onbewust foutjes tegen de meest elementaire basisregels.
Misschien een 7de tip : pas op met vakjargon, zeker als je een presentatie moet geven voor niet-specialisten uit je vakgebied.
Reactie: Niet alleen drone-fans willen helderheid scheppen voor consumenten, ook bedrijven zijn er actief mee bezig om de consument goed voor te lichten over de huidige wet- en regelgeving betreft drones.
Reactie: Wat goed, dit. Na meer dan 25 jaar ervaring ontdek ik dat de fouten, en de tips, (dank u)bij het presenteren blijkbaar nog niet veranderd zijn. Dit ondanks alle elektronische hulpmiddelen. Het liefste werk ik (nog steeds) met een flipover. Je weet onmiddellijk bij wie de aandacht wegglipt, waar je moet bijsturen en wat nieuwe kennis is en wat men reeds weet. Alleen diegene die vooraan staan kan zich dan niet wegstoppen.
Reactie: Prima stuk van Piet Frijters. Je ziet het keer op keer gebeuren dat de aandacht van de zaal tijdens een presentatie gaandeweg verslapt. Presenteren blijft een hele kunst. Oefening baart kunst. Mijn inziens worden scholieren van jongs af aan op de genoemde aandachtspunten te weinig gewezen.
En toch hoeft het niet moeilijk te zijn: goed presenteren. Ècht goede presentatoren zijn er dan wellicht maar weinig. Mensen die anderen op een positieve manier weten te stimuleren voor zichzelf te gaan staan en daardoor ander gedrag te gaan laten vertonen nog minder. Maar al te graag wordt er genoemd wat er ''fout'' is in plaats van datgeen te belichten wat er ''goed'' is en dat uit te bouwen.
Zelden wordt gekeken naar het potentieel dat iemand in zich heeft op basis van zijn persoonlijke waarden & talenten, kwaliteiten & ervaringen en kennis & kunde. Ik ben ervan overtuigd dat als je als spreker jezelf goed kent, je altijd een gepassioneerd verhaal kunt houden dat de zaal tot en met het einde zal boeien. De zaal vergeeft je dan je ''foutjes''...
Reactie: @ Ad, volgens mij is het niet dat deze 62 tot 74 % het niet naar de zin heeft, maar last heeft van 'het gras is altijd groener...' en zijn op zoek naar dat groenere gras.
Maar zodra deze mensen inderdaad groener gras gevonden denken te hebben, zal hun 'zin' in de huidige baan verkleinen.
Al vertrekken ze misschien niet. Veiligheid in de huidige betrekking is vaak ook doorslaggevend in het blijven zitten waar men zit.
Reactie: En wat te denken van de software in de printer/copier zelf? Die slaat alles op en dus kan de betreffende copiermedewerker (of een ander die aan die data kan) alles (ALLES!) op z'n gemak ergens anders printen en bekijken. Hoef je niet bij de printer te zoeken naar achtergebleven printjes...
Reactie: Een positieve boodschap is beter dan een negatieve. Dat is een regel die geldt wanneer het gaat om mondelinge communicatie. Ook de meeste redacteuren van kranten en tijdschriften zijn hiermee bekend. Toch maken zij negatieve krantenkoppen omdat die meestal beter worden gelezen dan positieve. Ik denk dat dit ook opgaat voor deze bijdrage. Want ook jij hebt het gelezen.
Reactie: Goed dat jullie hier aandacht aan besteden. Veel mensen ervaren een agressieve werkomgeving. Je kunt dan het beste assertief reageren met respect voor jouw mening en die van de ander. Wat houdt je tegen om op een kalme assertieve manier te zeggen wat je wil en te vragen wat je nodig hebt? Je kunt anderen nou eenmaal niet veranderen en zou dat ook niet moeten willen. Het is begrijpelijk om boos te worden, maar je kunt mensen niet dwingen om te luisteren, laat staan om te gehoorzamen.
Zou het helpen om te proberen te Begrijpen, Open te leggen zonder Oordeel en de Strijd af te maken door te vragen wat je nodig hebt om je werk te doen of je doel te bereiken?
Reactie: Martine 9-11-2015
de media voeden zich bijna uitsluitend met negatieve berichtgeving - en de samenleving wordt hier enkel zieker van - je moet al een rasechte positivo zijn om er met goesting te blijven voor gaan
Reactie: Ik vind de tips prima, het lijkt basic, maar we vergeten het vaak.
Wat ik jammer vind is dat wij het vaak hebben over fouten en dingen die je niet moet doen.
Het zou mooi zijn als hetzelfde bericht in een een positieve boodschap gevormd zou worden.
Zoals bijvoorbeeld;
ZES tips die je presentatie verbeteren
Tip 1. Acclimatiseer voor je begint
Tip 2. Laat ruimte voor je eigen spontaniteit
Tip 3. Vertel het verhaal van wat je wil overbrengen
Tip 4. Kijk naar de mensen in het publiek om persoonlijk contact te maken
Tip 5. Geef het publiek een stabiel visueel plaatje
Tip 6. Laat het publiek weten dat je er staat om iets te delen
Wat bedoel ik met positief;
Een fout zie ik als een verbeterpunt
Iets NIET doen? Jouw geest snapt alleen de focus van je aandacht; Dus de opdracht ''Druk NIET op de rode knop'' leidt altijd tot hetzelfde resultaat.
De opdracht ''Laat de rode kop met rust'' ook. :)