Reactie: De plaats waar negatieve gevoelens worden geuit is ook belangrijk. Is dit bij de koffie? bij de aanvang van het werk? Of is dit op de plaats waar het hoort?
Daar kun je deze figuur ook op aanspreken.
Dhr. Polhuis stelt al duidelijk dat er ook wel eens een kern van waarheid in de uitingen kan zitten.
Dwarsliggers houden de rails recht.
Een goed gesprek lijkt me niet het laatste middel, maar ook een opening. Ik zou daar persoonlijk wel een scenario aan hangen.
In mijn bedrijf spreken we mensen regelmatig aan op het tomeloos spuien van hun frustraties, wat wel degelijk een invloed heeft op de werksfeer. Vooral als de negatieve uitingen een gevolg zijn van persoonlijke frustratie, waardoor het irritatieniveau erg hoog is doet een gesprek met als uitgangspunt ''wat is er nou eigenlijk aan de hand''ook wel wonderen.
Reactie: Mijn vermoeden is dat het bedrijf niet meer bestaat. De URL van Van Veen en Partners geeft in elk geval een lege pagina (klik de URL bij mijn naam). In de cache van Google is de website nog wel te zien (7-11-2007): http://64.233.183.104/search?q=cache:_m2HB-QPDCQJ:www.vanveenenpartners.nl/+%22van+veen+en+partners%22&hl=nl&ct=clnk&cd=1&gl=nl
Reactie: Goed managen betekent ook zuinig met beschikbare mensen en middelen omgaan. Structureel overwerk is uitholling van werknemersloyaliteit. Langdurig overwerk gaat ten koste van de effectiviteit en de productiviteit. Het netto-effect loopt terug dit moet je niet willen als manager. Ook de omzetting naar vrije dagen is een wissel op de toekomst die beheersbaar moet blijven.
Reactie: Zdeer geachte heer Jazid en andere lezers,
Of er in Nederland weinig met incentives wordt gewerkt weet ik niet. Wat ik wel weet dat er in de onderneming waar ik werkzaam ben in (zeer) ruime mate met bonussen wordt gewerkt. En ook daarnaast wordt op zeer gevarieerde wijze beloond naast salarissen die zeker gemiddels genoemd mogen worden.
Wat me opvalt is dat de doelstellingen voor de financiele bonussen veelal slecht worden vastgesteld. Niet objectief, slecht meetbaar, moeilijk aan de persoon te koppelen, kortom van SMART is wel gehoord, maar het wordt niet ingevuld. Waardoor de bonus als een gegeven wordt beschouwd. Wanneer die bonus dan om de een of andere reden wordt weggenomen, of de targetsetting aangetrokken, dan heerst er ontevredenheid. Want men is aan de bonus gewend.
En ook vakorganisaties zijn er in zulke gevallen als de kipen bij om zonder verdere kennis van zaken te spreken van 'gewoonterecht'of 'verworven rechten'. Ik bijf bij mijn standpunt dat geld slechts kort motiveert. Ofwel om met Hertzberger te spreken: het is een dissatisfier. Wanneer de bonus/beloning wordt weggenomen werkt het eerder als een demotivator.
Reactie: Even een korte geschiedenis. Er is een tijd geweest dat het kapitaal van de firma werd bepaalt door de productie middelen in de vorm van machines. Later was het het de mens die de kwaliteit van de producten bepaalde en het succes van het bedrijf. Dat je machines moet onder houden dat was wel duidelijk, maar dat je geinterseerde mens aan je bedrijf moet binden, die dan vervolgens het belang zien van een scholing, dat blijkt toch te moeilijk. Dat dit het geval is is ook eigenlijk niet vreemd. Een computer kan alles veel sneller en beter. Op die manier worden veel problemen naar een abstractie niveau gebracht, zo dat iedereen er over kan praten maar of die persoon dan nog weet waar het over gaat. Ja je kan zelfs zeggen dat er resultaten worden behaald zonder dat er enige notie is waarom dat resultaat word behaald. De stelling het werkt en dus is het goed, die is blijkbaar nog in veel geledingen aanwezig echter als het onderhouden moet worden weet men niet meer hoe het moet.
Reactie: Ik heb in de eerste 10 jaar van mijn loopbaan bij MKB bedrijven gewerkt. Vaak was er geen meerjaren- en opleidingsplan en vaak ook geen geld voor opleidingen. Het gevolg was en is dat mensen die wat willen bereiken in het leven, zoals ik, doorgroeien door ervaring op te doen bij diverse bedrijven door training on the job. Met zijn ideeen de medewerker zelf opleidingen laten betalen en te ontslaan indien medewerkers niet wil leren, jaagt Dhr Hermans goede arbeidskrachten nog sneller weg bij het MKB.
Bovendien loopt de medewerker het risico te investeren in verkeerde opleidingen omdat de meeste MKB werkgevers niet weten waar ze over 2 tot 4 jaar zullen / willen staan.
Ik vind het overigens wel terecht als de werkgever de werknemer vraagt opleidingen zoveel mogelijk in eigen tijd te doen. Hierdoor wordt vaak serieuzer omgegaan met de tijd en is de opleiding mede in het belang voor de werknemer.
In nederland doen we te wienig met incentives.
We moeten mensen die excellent presteren ook excellent belonen en andersom ook. Laat medewerkers blijken dat goed werk ook goed beloond wordt.
Reactie: Loek Hermans kennende zal de zaak iets genuanceerder liggen. Als directeur van Master training en consultancy met 17 jaar trainingservaring, ben ik ervan overtuigd dat scholing een wederzijdse verantwoordelijkheid is van werkgever en werknemer. Steeds vaker zie ik cursisten die op eigen initiatief en in overleg met hun werkgever onderzoeken, wie wat kan/wil investeren om ambities te realiseren.
Passieve medewerkers moeten zich afvragen of met die passiviteit de cariere niet op de tocht komt te staan.
Reactie: Een bekend verschijnsel. Daar waar het voor de collega of manager vervelend is, gaat het vaak over de wijze waarop de persoon zich uit, vaak vanuit zijn emotie waardoor op lange tenen gestaan wordt en betrokkenen elkaar negatief kunnen voeden. Zowel leidinggevende als medewerker zijn gebaat bij een andere vorm communiceren zonder de aanleiding van de emotie te hoeven negeren. De volgende basis- activiteiten kunnen hierin een rol spelen om afgestemd te blijven.
-Wat zijn de feiten die aanleiding tot emotie geven uitgedrukt in objectieve bewoording of anders, wat ziet iemand gebeuren?
-Wat doet het hem of haar?
-Welke behoefte of wens heeft deze persoon hierin?
-Hoe is die wens te realiseren met inzet en verantwoordelijkheid van leidinggevende en betrokken medewerker.
Beide partijen kunnen deze kaders gebruiken. Eerst moet de angel uit de mate van emotie en de manier van ontevreden zijn die destructief op communicatie werken.
Reactie: Ik doe dit eigenlijk nooit en nu ik deze vragenlijst maar eens invul, krijg ik een blanco scherm. Bedankt, maar zo zou ik samenwerken niet graag zien.