Reactie: Van welke planeet komt die Loek Hermans?
Zoals Menno al schrijft, is de ondernemer die bewust het risioo neemt. Doet die dat goed, is zijn beloning hoger dan van een medewerker. Zelf heb ik ooit, tijdens werktijd en buiten mijn schuld, mijn eigen auto in de prak gereden omdat ik druk in de weer was voor mijn MKB-baas. Had ik net even wat langzamer gereden en bij het orange stoplicht niet door gereden, was het wellicht anders gelopen, maar ja ik was zeer gebrand op succes voor de zaak. De aanrijding bleek een dure grap, auto total loss, ik schoot er financieel behoorlijk bij in, lang last gehad van mijn rug, maar een baas die in alle talen zweeg. Later bleek dat ik mijn rechten had kunnen doen gelden naar de werkgever omdat het tijdens werktijd gebeurd was.
Zo langzamerhand krijg ik het idee dat MKB helemaal geen personeel wil. Aantal maanden geleden moesten medewerkers maar zelf zorgen dat ze opgeleid zijn en ook daarvoor zelf het risico moesten dragen (verkeerde opleiding? pech gehad).
Blijf vooral dit soort absurde zaken roepen en werknemers zien MKB helemaal niet meer zitten.
Houd een vergadering over het e-mailen binnen het bedrijf: To is voor mensen die actief iets met het e-mailtje moeten doen en of moeten antwoorden, cc is voor alle mensen die iets met het project of desbetreffende klant te maken hebben en is voor hun dus puur informatief.
Uit ervaring weet ik dat de mensen niet precies weten wie wat precies doet. als de taken van een bepaald persoon duidelijk is weet je of je hem/haar wel of niet moet mailen. Ook de To en CC tool schijnt schijnbaar erg onduidelijk te zijn.
Ook denken sommige dat ze out of office replies moeten doorsturen naar een collega die ook met de desbetreffende klant te maken hebben.
Als je afspaken maakt over het wat wel en wat niet te mailen, Meer zicht op wat iemand functie is helpt enorm!
Reactie: Waar ik me toch altijd over verbaas is dat een werknemer er altijd vanuit gaat dat ''de baas'' zoveel meer salaris heeft. Vooral bij een eenmansbedrijf is dat vaak niet het geval. De drijfveer is idealisme of vrijheid wat een ondernemer voelt om zijn onderneming voort te zetten. Alle onbetaalde meer-uren die ''de baas' maakt, worden voor het gemak niet meegerekend en niet gezien door het personeel. Langetermijn-ziekteverzuim, kan het faillissemet betekenen voor een klein bedrijfje. Extra-dubbel verzekeren tegen deze risico's is een keuze; met een fix prijskaartje!! Ik kan me wel vinden in de ideeën van Loek!! Laat ieder zijn eigen verantwoordelijkheid nemen. evt. d.m.v compensatie van een hoger salaris, voor de werknemer, prima!
Reactie: Openbaarheid beloningen topbestuurders leidt tot afgunst.
Wat ik met dat geld doe, is mijn zaak, niemand zal weten waar ik het precies aan besteed’, zegt Numico Bestuursvoorzitter Jan Bennink. En terecht, dit is nog een van de weinige privileges die grootverdieners hebben in Nederland. De politiek, met de SP en PVDA voorop en zelfs de VEB roepen ‘exorbitante beloningen’. CDA-kamerlid Pieter Omtzigt noemt de beloning van Bennink ‘buitengewoon vorstelijk’, maar wijst erop dat die door commissarissen en aandeelhouders is goedgekeurd. Op replytoall.nl leest het het hele artikel. Bijna iedereen, behalve de oud-bestuursvoorzitter Van der Wielen, is het er mee eens dat Bennink, Numico uit de problemen heeft gehaald en voor de hoofdprijs heeft verkocht aan Danone, waardoor het bedrijf twee keer zo veel waard is geworden. Hier hebben de aandeelhouders en de werknemers (behoud van baan en banengroei) van geprofiteerd.
Reactie: Klanttevredenheid van 70% wil zeggen dat 30% ontevreden is.
Het enige cijfer dat telt is een 10!
Een klant die geen 10 geeft heeft iets om over te klagen en zal dus een negatieve referent zijn.
Reactie: Het is een simpel economisch principe. Alles wat schaars is is duur.
Ook daarom hebben we met voetbal een mickey muis competitie. Daar tellen we niet mee. En zo gaat het straks ook met het bedrijfsleven.
Inderdaad, met 3 miljoen per jaar kun je makkelijk rondkomen, met de helft gaat het ook wel.
Maar er spelen heel andere wetten mee in dit spel en daar is iedereen wel erg blind voor. Het gaat ook om de economie van ons land. Buitenlandse investeerders denken nu al twee keer na voordat ze besluiten een vestiging in ons land te openen. Dat scheelt werkgelegenheid en dus lijdt de economie eronder.
Met het bedrijfsleven gaat het dezelfde kant op als met het voetbal als dit kortzichtige beleid wordt voortgezet, de grootste talenten verlaten het land en de economie zal steeds slechter worden.
En wie denkt dat de topbestuders dat alleen voor hun eigen belang doen, die komt bedrogen uit. Let wel, er zijn in Nederland ook geen 10 managers die vele miljoenen verdienen. Waar hebben we het eigenlijk over.
De top 5% zit ergens boven de 120.000 euro. Eerder al hebben we de kapitaalvlucht gezien, maar die les leert de politiek blijkbaar nooit.
Reactie: dus als ik het goed begrijp hebben
de topbestuurders nog niet genoeg
dat zijn meestal de mensen die roepen
dat de arbeider niet teveel moet vragen
w oudshoorn
Reactie: Wie durft er nog met de lease auto naar Ikea?
Niet alleen Diesel genereert overheidsinkomsten. Het is bekend dat de belastingdienst met camera’s de Nederlandse wegen afstruint om zakelijke auto kentekens te fotografen. Met vermelding van locatie, datum en tijd. Nu blijkt dat de heren van belasting fototeams er ook het nut van inzien en zoals een goed ambtenaar betaamd, hun werk serieus nemen en slim te werk gaan. Ze fotograferen bijvoorbeeld op weekeinden en in de avonden, bij grensovergangen, op Ikea parkeerplaatsen, bij voetbalstadions, op woonboulevards etc. Daar waar in hun vrije tijd, veel Nederlanders bij elkaar komen. Deze kentekens worden vervolgens door een database vergeleken met de database van lease- en zakelijke auto’s.
Reactie: Persoonlijk heb ik geen problemen met de concurrerende beloningen bij private ondernemingen. In de (semi) overheidssector vind ik het een ander verhaal, zeker als het gaat om bestuurders die vrijwillig vertrekken en drie jaarsalarissen meekrijgen.
Van de dreigementen van de topmanagers ben ik niet onder de indruk. Het ligt een beetje in de sfeer van de ouder die tegen zijn kind zegt: “Als je niet op tijd thuis bent dan kom je er niet meer in!”. Een dreigement dat bijna nooit waargemaakt wordt omdat het gebaseerd is op een gevoel (frustratie?) en niet op ratio.
Nederland is een aantrekkelijk land voor bedrijven om zich te vestigen. We moeten het nog aantrekkelijker maken voor bedrijven door het creëren/behouden van een concurrerend belastingklimaat, de aanwezigheid van goed opgeleid talent en het investeren in kennis en kennisrijke industrieën en diensten. Wedden dat ze blijven!
PS. Wij zijn zeker geen klootjesvolk met een nulmentaliteit. Wij nemen hier zelden echt slechte besluiten omdat iedereen mee mag denken en praten, dus ook linksgeoriënteerden. Schoppen naar beneden en likken omhoog is ook een vak.
Reactie: Klanttevredenheid; ja die is hoog bij ons.
Als u doorvraagt dan komt er meestal een rapport boven water, als men het al kan vinden, van een stagiaire die onder leiding van de verkoopdirecteur een onderzoekje heeft gedaan. Het klanttevredenheidscijfer, een zeven tot acht, zal u niet verbazen. En dan de la in! Of in het meest optimale geval, de verkoopdirecteur neemt het mee in de managementteam vergadering en belooft dan het op een paar punten aan te scherpen. Slaap organisatietje slaap; daar buiten is de realiteit anders.
Een klanttevredenheidscijfer zegt niets. Het gaat om een objectieve beoordeling van uw huidige klantenbestand. Niet om de vertegenwoordiger die voor de kerst voedselpakketten uitdeelt en dan, naar verluidt, hoort dat men heel tevreden is. Deze pakketen komen beter tot zijn recht in hulpverlening in de derde wereld, alhoewel daar ook de meningen over verdeeld zijn. Vaak gehoord; wij nodigen onze klanten voor een feedback sessie uit. In een sterrentent met puisant dure wijnen, ja daar krijgt u een goed beeld?
Reactie: Werknemers kiezen ervoor om in loondienst te werken omdat ze daarmee een aantal zekerheden krijgen. Eén daarvan is dat de werkgever het risico draagt dat de werknemer ziek wordt. Dat is dan ook de morele reden dat de werkgever veel meer aan een werknemer mag verdienen dan dat de werknemer betaald krijgt. Het verschil is de 'risicopremie'.
Ondernemers zijn mensen die risico's durven te nemen en daardoor meer invloed hebben op hun inkomen.
Werkgevers die niet langer bereid zijn om de risico's van het werkgeverschap te dragen, zijn slechte werkgevers en onwaardige ondernemers.
Wanneer voor de werkgever de risico's te groot blijken is de enige oplossing de 'risicopremie' te verhogen door minder te belonen.
Reactie: Als de kat van huis is, dansen de muizen. Die muzien noemen zich topbestuurders en hebben de waanidee ontwikkelt 'het voor het zeggen te hebben', terwijl ze gewoon een STROPdas blijken te dragen! De Vikingen hebben dat ingesteld om verwaten jongetjes zoals in dit stukje genoemd bij de les te houden. Dit muizengebrul zal snel stoppen, anders hangen deze muizen in de strop en worden zij 't speeltje van de kat!