zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Diesel blijft belangrijkste zakenauto

13 mei 2008 - In het bedrijfsleven is de dieselauto veruit favoriet. Maar de prijs van een liter diesel blijft fors stijgen. Wanneer gaat de zakelijke rijder zijn diesel inruilen voor een milieuvriendelijker of goedkopere auto? De redactie van Business Compleet zocht het uit.

‘‘Uiteraard stijgt de prijs van diesel, maar er is nog geen significante daling te merken van de verkoop van de dieselauto," zegt Paul de Waal, woordvoerder van BOVAG. De lagere bijtelling van veertien procent op zuiniger en milieuvriendelijker auto’s blijkt een positief effect te hebben op de verkopen van modellen als de Toyota Prius en de Honda Civic. ‘‘Maar het gaat toch nog steeds om een geringe hoeveelheid ten opzichte van benzine- of dieselauto’s." 



Bijtelling

Vanaf 1 januari 2008 vallen zuinige auto’s onder het lage tarief van veertien procent voor de fiscale bijtelling van leaseauto’s. Vervuilende auto’s moeten vanaf dat moment een tarief van 25 procent betalen (drie procent meer dan in 2007). Daarnaast wijzigden met ingang van 1 februari van dit jaar ook nog eens de aanschafprijzen van een groot aantal automodellen. Milieuvervuilende brandstofslurpers werden tot tienduizenden euro’s duurder, terwijl de prijzen van kleine auto’s met zuinige motoren aanzienlijk daalden. 

Tussencategorie

Vorige week werd bekend dat staatssecretaris De Jager (Financiën) leaserijders extra gaat aansporen om te kiezen voor een relatief zuinige auto van de zaak. Hij is van plan een tussencategorie van twintig procent in het leven te roepen voor leasewagens. Diesels die in de nieuwe categorie vallen zijn bijvoorbeeld de Seat Ibiza en de Volkswagen Polo. Dit kan jaarlijks enkele honderden euro's schelen. 

Omslagpunt

Uit recente berekeningen van het consumentencollectief UnitedConsumers.com. bleek dat consumenten die een dieselauto kopen, tegenwoordig ongeveer 35.000 kilometer per jaar moeten afleggen voordat zij de hogere aanschafprijs en de hogere wegenbelasting terugverdienen. Een jaar geleden lag dat omslagpunt volgens dit consumentencollectief nog op 27.000 kilometer. Dat is een direct gevolg van de hogere prijs van diesel en dus duurt het langer voordat de dieselrijder de extra kosten eruit heeft. Vorig jaar zomer was benzine nog 44 cent duurder dan diesel. Inmiddels is dat prijsverschil geslonken naar ongeveer 23 cent.


Bron: Business Compleet
 
 Doorsturen   7 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Leaseauto’s: veel wijzigingen op komst
 Auto van de zaak steeds groener
 Top vijf leaseauto's 2007
 Bedrijfsleven heeft het niet op zuinige auto`s
 
 
reacties
 
S.Milunovic  |   | 
13-05-2008
 | 
11:34 uur
Dat is het resultaat van jarenlang degradatie van LPG auto.Lpg is schooner en beter voor het milieu, maar ook voor poretmonee.Lagere belastingen,veel lagere omslagpunt.Het is jammer dat u autodealers van meest vekochte merken niet dwingt auto op lpg in Nederland te goedkeuren.Merken met name Volvo hebben het al gedaan (bifuel).Ford heeft auto op lpg,Toyota heeft het,Ranault, maar zijn te snel in het afkeuren van lpg.Ik kan mij voorstellen dat lpg als extra onderdeel meer kans op storingen heeft.Helemaal naderhand ingebouwd.En als het nog verkeerd gedaan wordt is het dan goed mis.Maar als fabrieks instalaties gebruikt worden en die zijn al als de beste aangepast aan de auto( en andersom )is er niets aan de hand.Dan zal op zijn minst ontbreken vuile dieselstank, herrie van een diesel ( helemaal in de ochtend )Geen roet pluimen.Bovendien diesels van tegenwoordig lusten een slokje op de borrel ook.Dus is de verhouding tussen verbruik van een diessel auto en een op lpg lopende auto ( van hetzelfde merk )kleiner geworden. En is besparing dus naast lagere houderschap belasting ook in de prijs per gereden kilometer.
Valt daar iets aan de doen?
hoogachtend S.Milunovic
Herman  |   | 
16-05-2008
 | 
10:06 uur
Volgens mij zit er in elke auto een GASpedaal.
Het hele probleem zit er gewoon in dat de overheid te weinig aan LPG kan verdienen per gereden kilometer!!
Anders reden er allang veel hybride auto's op LPG (jawel) rond.
Ik weet iemand die bezig is met een 1 persoons woon/werk auto op hybride/LPG basis.
Je denkt toch zeker niet dat er overheidssubsidie komt voor de ontwikkeling van een fantastisch voertuig dat makkelijk 1 op 30 loopt op LPG en als hybride zelfs nog veel minder verbruikt!
Bi-fuel hybride is de toekomst!!
S.Milunovic  |   | 
17-05-2008
 | 
10:45 uur
Beste Herman, uiterraard is bifuel hybride auto de toekomst.Ik had er al lang nagedacht over een Prius op LPG.Dat is dan voor weinig rijden.Maar in mijn reactie had ik het niet over overheid,maar over autodealers.Het is dan ook dat er een (verborgen)signaal van de overheid kwam naar de dealers om diesel meer te verkopen omwille het geld.Het is dan ook een idee om dan overheid te dwingen om anders te gaan denken.En wij automobilisten hebben een machtig middel ervoor.Alleen moeten wij een stukje samenwerking tonnen om niet langer ons te laten uitmelken.En wat een lage winst van de overheid door meer LPG te bevorderen betreft,ben ik er niet mee eens.Laat het toe en winst wordt verviervoudigd.En er is geen diesel stank meer.
Christian ter Maat  |   | 
19-05-2008
 | 
16:58 uur
Wie durft er nog met de lease auto naar Ikea?

Niet alleen Diesel genereert overheidsinkomsten. Het is bekend dat de belastingdienst met camera’s de Nederlandse wegen afstruint om zakelijke auto kentekens te fotografen. Met vermelding van locatie, datum en tijd. Nu blijkt dat de heren van belasting fototeams er ook het nut van inzien en zoals een goed ambtenaar betaamd, hun werk serieus nemen en slim te werk gaan. Ze fotograferen bijvoorbeeld op weekeinden en in de avonden, bij grensovergangen, op Ikea parkeerplaatsen, bij voetbalstadions, op woonboulevards etc. Daar waar in hun vrije tijd, veel Nederlanders bij elkaar komen. Deze kentekens worden vervolgens door een database vergeleken met de database van lease- en zakelijke auto’s.
Patrick Erb  |   | 
6-07-2008
 | 
18:31 uur
Ik heb prive aan Saab op LPG (G3), nu door de stijgende kosten wil ik mijn auto gaan verkopen en een lease auto van de zaak nemen, deze zal een Audi A4 of A6 diesel worden en kilometer vrij(de bij telling die ik krijg zal gelijk zijn aan de kosen die ik aan mijn Milieu vriendelijke Saab per maand heb.).
Dit is dus wat er gaat gebeuren, mensen gaan hun prive auto omruilen voor een lease bak, en deze zal een diesel zijn.

Resultaat er komt weer 1 extra diesel op de weg, en mijn auto zal met de nieuwe eigenaar ook nog rond rijden.

Ze zijn gewoon achterlijk en dom bezig.
Patrick Erb  |   | 
20-10-2010
 | 
00:02 uur
De Audi is dus een Nissan qashqai geworden, Diesel en een B lable dus.
Kilometer vrij, dus gebruik nu voor alles de auto ipv soms te gaan lopen of de fiets
De Saab zou een A lable zijn bij de huidige metingen.
Ron  |   | 
20-10-2010
 | 
09:17 uur
Ik heb jaren gas gereden en dat was toen nog rendabel. Toen ging ik het dubbele aantal kilometers rijden en ben gaan rekenen. Op LPG gemiddeld een verbruik van 1 : 7 (Citroën CX 2 liter) en op diesel (toen een VW Variant) 1 : 15. Daarna een nieuwe Passat gekocht en het werd 1 : 17. Nu weer een Citroën C5 en wederom gemiddeld 1 : 16,5.
Nu gemiddeld een 40.000 km per jaar, dus vergeleken met een benzine of LPG auto, nog steeds de goedkoopste optie. En verder ben ik een dieselrijder, bedrijfszeker, weinig kosten aan reparatie en betrouwbaar in gebruik.
Helaas heb ik geen geld om een nieuwe auto te kopen, dus de opties zijn klein en daar kies je de beste dan uit. Een kleine auto betekent ook weinig laadruimte, dus vaker op en neer rijden om dezelfde heoveelheid spullen bij de klanten te krijgen, dus hoger verbruik en grotere slijtage kosten.
De overheid heeft geen boodschap aan zuinig rijden, daar halen ze een groot deel van de belastinginningen vandaan, dus helaas erg hyprocriet denken van die overheid.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10