Reactie: Nu is natuurlijk de vraag wat onder ''verbeteren interne organisatie'' wordt verstaan. Immers, een orgainsatie die intern niet op orde is zorgt voor een hoger verloop. En dat zou betekenen dat recruiters eerst de oorzaak van het verloop willen aanpakken en daarom het behouden van personeel slechts op plaats vier zetten.
Reactie: Geweldig goed artikel!
Als vader van drie hoogbegaafde kinderen weet ik hoe moeilijk het leven van sommige hoogbegaafde mensen kan zijn.
Helaas wordt de focus te vaak gelegd op de briljante leerlingen die met twee vingers in de neus vrijwel automatisch doorstromen naar de Universiteit. Bij twee van de kids het geval.
Maar de andere gevallen, die zich met hun intelligentie geen raad weten, met moeite de MAVO weten te halen, en constant in verwarring zijn met de realiteit van alle dag, die stoppen we liever weg.
Maar ook die domme medewerker van U kan zo'n hoogbegaafd mens zijn. Door gericht te zoeken, waarvoor wij een goed instrument hebben ontwikkeld, is het mogelijk een ongekende schat te vinden in uw organisatie.
Ik ontdekte de afgelopen decennia zo 6 mensen die laaggeschoold werken deden aan productielijnen die met een gerichte aanpak snel door konden stromen in de organisatie.
Het lukt niet altijd, het is net schatgraven, maar ook uw organisatie kan een verborgen talent en daarmee een schat in huis hebben.
Waarom dan niet een keer gaan zoeken?
Reactie: Recruitment heeft ook weinig baat bij het behouden van personeel, dan zitten ze zonder werk. Helaas is recruitment een beetje aan het vervreemden van het echte HR werk.
Behouden van personeel gaat weer het beste door de medewerkers te ontwikkelen, door groei van medewerkers groeit de organisatie.
Mede daarom hebben wij met partners een tool ontwikkeld waarmee de mogelijke groei van medewerkers kan worden bepaald, gericht gewerkt kan worden aan de persoonlijke competenties en de groei van ieder personeelslid kan worden gevolgd. Het unieke aan dit systeem is dat ook de medewerker zelf input kan geven aan de processen.
Reactie: @Anton:
U leest niet goed of ik was niet duidelijk genoeg. Daarbij reageert u nogal fel op ''incompetente managers'' Wellicht voelt u zich aangesproken ? In mijn context gaat het over het stereotype beeld wat vaak door vakbonden wordt opgeroepen.
Reactie: Als ervaringsdeskundige met windows, palm en symbian smartphones kan ik het verhaal beamen (=nl: be-amen ;-)
Mijn ervaring: als je een systeem wilt dat écht betrouwbaar is ga dan voor symbian ( de nokia smartphones: saai misschien maar wel oerdegelijk. Windows is een ramp,leuke gadgets maar vaak vastlopers en de belkwaliteit van de meeste windowstelefoons lijkt van secundair belang. Palm is iets beter, minder vastlopers, veel uitstekende software voor te krijgen, maar ook hier zorgt het telefoongedeelte nogal eens voor verrassingen Als drukbezet mens wil je echter een smartphone die je niet in de steek laat en je tijd bespaard..Heb dus nu een Nokia E90. Na 6 maanden nog geen enkele vastloper en altijd een goede gesprekskwaliteit. Voor mij belangrijker dan het hoge gadgetgehalte van de andere besturingssystemen
Reactie: Ataboy! - Michiel heeft weer eens de vinger op een zere plek gelegd.
Punt is dat de meeste Sales (Managers) niets hebben met processen, want die zijn alleen maar lastig.
Terwijl ervaren procesmanagers meestal te druk bezig zijn met (financiële) rapportages om tot de kern van het verkoopproces door te dringen.
En je hebt echt beide expertises nodig om tot een goed opgezet - en gedocumenteerd - proces te komen dat je vervolgens kunt gaan managen.
In de praktijk moet je beide disciplines met elkaar in contact brengen en dan hopen dat één van beide voldoende affiniteit met de andere heeft om de ''klik'' te maken.
Het kan wel degelijk, dat weet ik uit mijn eigen praktijk.
Reactie: Geen nieuws, deze aanpak hadden we in 1979 al toen ik voor het eerst bij grote reorganisaties betrokken raakte.
Alleen punt 3 bevreemd me.
Het toezeggen van winstdeling is wat vreemd als je net collega's de deur hebt gewezen vanwege economische omstandigheden. Het heeft ook niets met herverdeling van taken te maken, iets wat je overigens al hebt gedaan voordat de reorganisatie ten uitvoer werd gebracht.
Je maakt toch eerst de nieuwe organisatie, plaatst daar de mensen in en ziet dan wie er overtollig is?
Ook punt 5 kun je beter communiceren voordat je begint met reorganiseren.
Reactie: Leuk stuk en reacties, een paar opmerkingen:
- Binden en boeien vormen geen continuüm maar kunnen onafhankelijk van elkaar variëren
- Het concept is niet specifiek voor professionals maar geldt er wel voor
- Nabijheid en een pakkend verhaal creëren inderdaad binding (maar geen geboeidheid) en niet bij iedereen. Nabijheid voelen is overigens meer een gevolg dan een oorzaak.
- Nieuw in de Geluksfabriek waren niet zozeer tips maar een andere kijk op drijfveren en het introduceren van het begrippenpaar binden en boeien met hun specifieke betekenis
- Belangrijkste tip: als er een truukje was dat u mechanistisch toe kon passen was het al lang ontdekt en gemeengoed
Reactie: @ Jean: Ik heb dit artikel reeds in 2004 geschreven. Dit is een herplaatsing. Dus wie kopieert nu wie? Bij het schrijven heb ik onder meer gebruik gemaakt van het zeer lezenswaardige boek Snellezen van Tony Buzan (http://affiliates.managementboek.nl/monline/boekeninfo.asp?CODE=qomoqrmnqrihr&RefererID=NHP_int). Ook dat kan verklaren waarom er enkele overeenkomsten zitten in de bijdrage op Vacature.com.
Reactie: Eigenlijk gaat het allemaal over strategische alignment van de IT. Ik denk dat dat altijd belangrijk is, niet alleen ''nu''.
De vraag is of de it-manager dat ook snapt.
Tip 6 en 7 zijn wel leuk want geven ook wat aandacht aan de interne politiek.
Reactie: dit artikel is overgenomen van de site:
http://www.vacature.com/art1426, grotendeels letterlijk met taalfouten en al, en hier en daar zelfs ingekort, maar dan wel eventjes kort door de bocht. Met bovenstaande reacties tot gevolg.
En zonder bronvermelding. Foei Akkerma !
Zo kan ik ook de autoriteit uithangen.
Reactie: Het oorspronkelijke artikel en de reacties erop en dan nog eens de reacties op de reacties vormen samen een uiterst constructieve dialoog waaruit interessante aspecten en tips te halen zijn. Dit suggereert bij mij de gedachte: ''zeg mij hoe je leest en ik zeg je wie je bent...''
Ik wens alle internauten het beste (in de hoop dat ze dit zinnetje lezen!!!)
Brigitte
Reactie: bemerking bij punt 4. Lees met een Wijzer:
bestaat er geen software tool die de muisaanwijzer verandert in een (grijze) leeswijzerbalk? die je dan kan opschuiven met het scrollwieltje van de muis? dat zou misschien wel handig zijn om tekst vlotter te lezen op een scherm. ik zie me namelijk nog niet zo gauw met een latje bezig :-))