Reactie: Het negatieve sentiment overheerst en of dat terecht is is maar de vraag.
De koopkracht van 95% van de nederlanders neemt toe deze week en verderop in het jaar neemt die nog verder toe. Als dat geld gaat rollen gaat voor met name bedrijven die werken op de lokale retail markt de crisis aan de voordeur voorbij.
Als daarnaast de overheden de banken gaan dwingen om minder voorzichtig te zijn met kredieten, bijvoorbeeld door ruime borgstellingen, dan gaat de rest van de economie ook weer draaien en gaat de crisis, die niet voor niets de kredietcrisis heet, weer net zo snel over als hij gekomen is.
Door positief te denken en dat positief denken uit te stralen komen we verder dan met dat eeuwige doemdenken van ''vooraanstaande'' economen.
Bedrijven doen er beter aan bij een tijdelijke dip, de talenten van de aanwezige medewerkers te zoeken (hierbij helpen wij graag), de mensen te ontwikkelen en daarmee de organisatie te ontwikkelen.
Mensen 6 maanden in dienst houden en gedurende die tijd trainen is goedkoper dan ze eerst met het gouden mes in de rug naar huis te sturen en daarna weer terug te halen.
Toch is het ook fijn van jou te vernemen dat je ook een goede leidinggevende heb mogen ontmoeten. Ook al was dat helaas maar voor een korte tijd, je zal dat nimmer meer vergeten.
Zoals we zien, bestaan deze toppers gelukkig wel.
Ze willen ook graag door de kleilaag van (midden) managment heen om het beste voor mens en organisatie geven. De medewerkers op de vloer weten vaak te laat hoe de schoen wringt, met alle gevolgen van dien.
Hoe wil je nu een gezonde organisatie worden, zonder motivatie en vertrouwen van je medewerkers? Kansloos.
Inderdaad, in balans zijn met je omgeving en jezelf en daar de vruchten van plukken. Dat is de kunst van lange termijn groei.
Gelukkig is dit tegenwoordig weer bespreekbaar,in het bedrijfsleven. Roofbouw en hebzucht zijn uit de tijd. Ik verheug me op nieuw leiderschap, waarin geven en in care zijn, de sleutel voor een nieuw tijdperk vormen.
Reactie: Ik vraag me hardop af of dat geen fout uitgangspunt is. Begrijp me niet verkeerd: toen mijn schoonvader begin dit jaar slecht lag, was ik blij dat er met me meegeleefd werd. Maar daar heb je m.i. vrienden voor.
Het meeste heb ik toch geleerd van een kerel, die op alle vlakken het uiterste van me vroeg.
Ik heb niemand meer verwenst dan hij, maar onder zijn ''bewind'' heb ik toch de meeste ontwikkeling doorgemaakt.
''Dat heb je fantástisch gedaan'' betekent in mijn ogen ook: ''Ik weet niet ook niet hoe het beter zou moeten''. En dan ben je snel uitgeleerd. Tenzij je echt ervan overtuigd bent, dat het niet beter kán. Maar dan moet je wel heel arrogant zijn.
Reactie: 6. Wie zaait, zal oogsten.
Voor iedere mail die je stuurt, krijg je er geheid twee of drie terug. Probeer eens wat meer zaken mondeling of telefonisch af te tikken. Dat kan natuurlijk niet met alle soorten onderwerpen en met iedere collega. De notoire warhoofden (zoals ik) moet je echt platbombarderen, anders kom je onderaan de stapel.
Maar als je bijv. mot hebt met een collega, dan kun je dat veel beter face-to-face oplossen dan in een - vaak veel te lange en omzichtige - mail. Kan het ook niet nog eens tegen je gebruikt worden. ;-)
Als wat je zegt werkelijk zo is, mag je je zo gelukkig prijzen met de firma waar je in werkt.
Er zijn maar heel weinig van die bedrijven.
Zelf heb ik maar 6 maanden zo'n baas gehad en spijtig genoeg was het de enige omgeven door ratten en waren de messen van jaloezie en angst te scherp om zich er alleen tegen te verzetten.6 maanden uitstekend werk in 1 maand weer vernietigd door een jaloerse rat. vertrouwen en motivatie van werknemers werd gelijktijdig met de grond gelijk gemaakt.
Reactie: Er zijn verschillende factoren waar ik zelf aan denk namelijk * inderdaad de media doet weinig goed als het maar schandalen en sensatie is. De belangrijkste dingen verliezen ze uit het oog => als er maar kijkcijfers zijn.
Toch ben ik zeker dat een crisis niet enkel met media te zien heeft. We mogen onze kop niet in het zand steken, het is gewoon zo dat er een mindere tijd aankomt. Maar het is niet slecht het kaf zal van het koren onderscheiden worden. Momenteel was het te veel van het goede dit kon niet blijven duren. Ik vrees dat we weinig leren uit het verleden en te veel denken dat wij alles beter kunnen en de goede waarden van vroeger vergeten mee te nemen en te weinig stilstaan bij onze beslissingen en de gevolgen ervan. Ik zie het dagelijks in het bedrijfsleven overal heerst het zelfde probleem => door druk en tijdsnood verliest men het belangrijkste uit het oog: Goede communicatie, eerlijkheid en menselijkheid wat automatisch leid tot betere samenwerking,prestaties, gemotiveerde werknemers en onze resultaten op het einde.
Reactie: Ik ben het helemaal eens met Karen. Ik werk sinds oktober bij een ander bedrijf waar ze nog wel met kerstpakketten werken. Veel leuker dan naar zo'n ''kille site'' en daar zelf wat uitkiezen. Net zoals een cadeau voor je verjaardag leuker is dan geld. Aangezien ik een 'zeikerd' ben qua eten is minstens de helft van zo'n pakket niet aan mij besteed, maar toch vind ik het veeeeeeel leuker...
Reactie: Tip 11: bereid je voor
Maak een lijstje van degenen die je op de borrel verwacht, met name van de mensen die voor jou interessant kunnen zijn. Probeer de namen van hun kinderen en partners voor de geest te halen.
Als je iemand die je lang niet gezien hebt een vraag stelt over zijn/haar persoonlijk welzijn, houd dan ook rekening met slecht nieuws. Sterker nog: laat je daardoor niet verrassen.
Tip 12: laat je voorstellen
Zo'n informele gelegenheid is perfect om eens in beeld te komen bij een prospect. Een avondje grasduinen op LinkedIn levert vaak een paar interessante connecties op.
Reactie: Nou nou nou, dat mag wel wat positiever.
Zeker in de beursgenoteerde bedrijven ligt de (resultaten-)lat tegenwoordig extreem hoog; bij 'tegenvallende' resultaten - bijvoorbeeld 10,3% groei i.p.v. de beloofde 10,8% - keldert het aandeel vaak onevenredig hard naar beneden.
In zo'n klimaat is weinig ruimte om eens wat nieuws te proberen. Ik begrijp die angst voor innovatie wel. En als je die situatie duidelijk kunt overbrengen aan je mensen dan zullen de meesten daar zeker begrip voor kunnen brengen.
Reactie: Verbaast me niets. Heel veel 'managers' zijn niet meer dan zetbazen die hun van bovenaf opgelegde opdrachten laten uitvoeren. En wel zo, dat alleen die zaken waarmee ze hun bonus kunnen verdienen, belangrijk zijn. In het klassieke denken past het ook helemaal niet dat medewerkers zęlf gaan nadenken: eng! Daar kunnen 'managers' vaak niet mee omgaan. Niet voor niets doen managers de dingen juist (mag je althans hopen) en zijn er leiders voor nodig om de juiste dingen te doen.
Reactie: een artikel naar mijn hart. Alleen aandacht voor de belangen van de aandeelhouders (euh Shareholders value) kan niet anders dan leiden tot korte termijn denken. Alle acties moeten op korte termijn financieel resultaat opleveren. Flink reorganiseren, daadkracht suggereren, acties verzilveren en weer weg. Op een gegeven moment is de rek uit de organisatie (mensen).
De belangen van andere groepen zoals werknemers, omgeving (noem het stakeholder value) is langere termijn werk.
Reactie: Tsja, dit soort getallen krijg je als je een jaarsalaris van 2,4 miljoen hebt.
Dat is nu marktwerking; de regel van vraag en aanbod. Kennelijk was er veel vraag naar de capaciteiten van dhr Schmidtmann, en weinig aanbod. Of dhr Schmidtmann kan erg goed onderhandelen. Zou hij cursussen geven?
Reactie: Ik sluit me aan bij Eddy. Zie mijn pagina voor meer informatie over een boek over je Outlook inbox lekker leeg krijgen (en houden!) en over de training van meereffect.