zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Traditioneel kerstpakket verliest terrein

29 december 2008 - Financiële crisis of niet, deze Kerst ging een recordaantal van vijf miljoen kerstpresentjes van baas naar werknemer. Opvallend is dat zelfkeuzecadeaus steeds populairder worden. Het aantal verkochte zelfkeuzecadeaus is dit jaar met ruim 40 procent gestegen ten opzichte van 2007.

Het zelfkeuzecadeau concept beslaat nu ongeveer een derde van de kerstgeschenkenmarkt. Dat blijkt uit onderzoek van Pluimen. Door deze ontwikkeling wordt het aandeel van het traditionele kerstpakket steeds kleiner. 



Voorzichtig

Dat kerstgeschenken zo in trek blijven, is volgens directeur Joren van der Pluijm niet gek: "Wij merken wel dat onze klanten dit jaar voorzichtiger zijn. Zo wordt per geschenk gemiddeld tien procent minder besteed. Maar aan het geven van een kerstgeschenk wordt niet getwijfeld. Het is een diepgewortelde traditie om als werkgever in de kerstperiode je waardering voor je medewerkers op deze manier te laten blijken.’’ 

Waardering

Hoe belangrijk het personeel een kerstgeschenk van de werkgever vindt, blijkt uit een onderzoek van Ruigrok/ Netpanel, uitgevoerd in opdracht van Pluimen. 60 procent geeft aan het kerstgeschenk als een blijk van waardering te zien. Een derde geeft zelfs aan zich niet gewaardeerd te voelen wanneer hij/zij geen kerstcadeau krijgt van de werkgever.

Grootse stijgers zelfkeuzeadeaus in 2008:
1. Saunabezoek
2. Avontuur: ijsklimmen, karten, indoor waveboarden
3. Korte reizen: citytrips, weekendjes weg
4. Gezinsuitjes: bijvoorbeeld een ezelwandeltocht

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Liever geld dan kerstpakket
 Kerstpakket blijft ondanks crisis
 Uw populariteit staat of valt met het kerstpakket
 Werknemer heeft liefst traditioneel kerstpakket
 
 
reacties
 
Karen  |   | 
29-12-2008
 | 
10:39 uur
Noem me ouderwets, noem me verwend... Ik had dit jaar ook voor het eerst zo'n zelfkeuzecadeau... Ik vind er niets aan. Prachtige kan gescoord hoor, daar niets van. Maar ik vind die doos met een hoop rotzooi/ verrassingen zo leuk, zo'n doos met een thema van lekkere koffie of eten. Ookal heb ik dat allemaal wel en is het mogelijk niet geheel mijn smaak. IK VIND HET LEUK! Een doos die je ergens op het werk moet gaan halen, waar je iedereen met die begerige blik ziet rondlopen, waarvan je je af vraagt of er nog iets superleuks in zit... Niet een kale doos met 1 ding er in dat door de postbode wordt bezorgd.
Wel alle respect voor degenen die pakketten samenstellen en degenen die een pakket moeten kiezen (ik vond de keuze voor dat ene cadeau al lastig...)
Fred  |   | 
31-12-2008
 | 
17:50 uur
Ik ben het helemaal eens met Karen. Ik werk sinds oktober bij een ander bedrijf waar ze nog wel met kerstpakketten werken. Veel leuker dan naar zo'n ''kille site'' en daar zelf wat uitkiezen. Net zoals een cadeau voor je verjaardag leuker is dan geld. Aangezien ik een 'zeikerd' ben qua eten is minstens de helft van zo'n pakket niet aan mij besteed, maar toch vind ik het veeeeeeel leuker...
Kerstpakketten  |   | 
13-09-2012
 | 
14:09 uur
Beste Lezer,

De laatste jaren is er zeker een duidelijk verschuiving en wint het traditionele kerstpakket weer vel terrein. Dat komt dat het relatieve hoge overheadpercentage bij éigen keuze concepten. Men wil meer waar voor zijn/haar geld.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10