zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
reacties
 

Sabbatical steeds aantrekkelijker

Jeroen Kratsborn   |    |  30 september 2009
Reactie: Tim Ferris heeft het in zijn boek 'the four hour workweek' over mini-retirements, vergelijkbaar met Sabbaticals. Aanrader!
 

Jonge manager is immoreel

J.W. Hajee   |    |  30 september 2009
Reactie: Inderdaad Grieks blijft een mooie taal.

Reactie op Vanja: Wat je beschrijft vind ik te triest voor woorden. Het klinkt als bittere ervaringen, als vertwijfeling, maar ook als het door elkaar lopen van begrippen die naar jouw gevoel kennelijk elkaar niet aanvullen.

Ik ben het bepaald niet met je eens dat oog hebben voor de menselijke maat betekent dat je ''soft'' moet zijn. Dat zijn in mijn belevingswereld twee totaal van elkaar verschillende grootheden.

De directie die jij beschrijft heeft weer alleen maar oog voor ''Ikke''. Daar heb ik eerder al over gesproken. Ikke is echter ook eenzaam omdat hij alleen oog heeft voor zichzelf en het eigenbelang. De griekse mythologie, maar ook vele latere sprookjes geven weer hoe, naakt nagestreefd eigenbelang, zich uiteindelijk altijd tegen zichzelf keert.

Juist in een tijd van crisis is het belangrijk om elkaar vast te houden, samenwerkingen te bouwen, en samen naar nieuwe wegen te zoeken. Twee zien immers meer dan 1. En ......dan leer je wie je echte vrienden zijn. Vaak zijn dat overigens degenen waarvan je het aanvankelijk niet zou verwachten omdat ze zich niet opdringen.
Wie nu nog steeds op zoek is naar alleen het eigen gewin neemt het zwaard op en gaat er aan ten onder. Zo simpel is dat.
In een eerdere reactie heb ik al uitgelegd dat je ratten daar moet laten waar ze zitten: in het riool. Eventueel wat gif er bij helpt ook opruimen. Dat gif kan in dit geval zijn om ze domweg te veroordelen tot elkaar. Ratten zonder voer beginnen immers aan elkaar!.

Wij hebben altijd geleerd dat we graag delen. Dan is er namelijk iets te delen! En ... 100% van niets = NUL!. Juist daarom is het zo belangrijk dat je samenwerkingsverbanden smeedt en vervolgens elkaars sterke elementen benut. Wie dat niet snapt is het eigenlijk niet waard ''manager'' genoemd te worden.

Ik geef toe, het vergt wat oefening, en soms moet je als manager bewust kiezen tussen groei van je bedrijf en het er uit gooien van varkens van klanten en het vervangen van die beesten door echte ''clienten en relaties.
Eerlijk gezegd. Ik heb er in de voorbije jaren zo een stuk of 15 uit geknikkerd. Lieden waartegen in ronduit en onomwonden heb gezegd dat ik er niet meer voor werken wil. Lieden met aldtijd een grote mond, haast, vele eisen, en vrvolgens een half jaar je renkening niet betalen. En dt laatste dan tot aan het moment dat ze je weer nodig hebben. Dan rekenen ze af!. Dat is eigenlijk het seintje van: Ik zit weer in de knoei en je moet weer voor me rennen!. Verder zie je dat soort hufters dan nooit. Nou.... dat soort ratten flikkeren wij hier op straat. Die hebben we graag bij de concurrentie. Gaan ze daar de liquiditeit en de werksfeer maar verpesten.
Snap je wat ik bedoel?

 

Manager heeft geen idee van online reputatie

Peter   |    |  30 september 2009
Reactie: Het monitoren van online berichtgeving wordt steeds belangrijker. Alles gebeurd tegenwoordig online, en daarom is het belangrijk dat bedrijven dit in de gaten houden. Er zijn zat voorbeelden te noemen van online discussies die uit de hand zijn gelopen en die voorkomen hadden kunnen worden als de online berichtgeving wat beter was gevolgd. Naast clipit zijn er nog meer bedrijven die deze service aanbieden zoals b.v. iMonitoring en ekni p.
 

Jonge manager is immoreel

Reinier   |    |  30 september 2009
Reactie: Sterk he dat grieks, en de geschiedenis herhaalt zich weer eens..
 

Winst stijgt aanzienlijk met betrokken werknemers

marco goetz   |    |  30 september 2009
Reactie: Leidinggevenden laten enorme winsten liggen omdat ze onbewust en en onbedoeld niet op de hoogte zijn van het rendement dat opgesloten of verstopt zit in hun medewerkers. Ook de medewerkers zelf zijn zich vaak niet bewust van hun eigen kracht of een bundeling daarvan met hun collega's. Organisatie hebben vaak niet het inzicht en de instrumenten om diep genoeg in die processen te duiken om dat rendement aan te boren. Het is geweldig om met deze processen te werken en mensen te laten ervaren dat ze meer voor de organisatie kunnen betekenen dan ze tot nu toe gedacht hadden. De beloning op het resultaat is niet alleen de emotionele winst die je behaalt, maar ook het rendement in cijfers waar een ieder van kan profiteren.

Mijn naam is Marco Goertz, Mens & organisatiecoach
 

Winst stijgt aanzienlijk met betrokken werknemers

Leon Brinkers   |    |  30 september 2009
Reactie: Rijnlands is gewoon weer terug naar de basis! Alle modellen over boord, en ondernemen vanuit je hart, dus niet verbergen achter het logo op de gevel. En verkopen, niet om iets te verkopen en er geld aan over te houden maar door een ander te helpen en als het kan met jouw spullen, dat zou mooi zijn. Eerst zaaien en het oogsten volgt vanzelf.
 

Hoe krijgt u uw ideeën erdoor?

m.c.   |    |  30 september 2009
Reactie: Met bovenstaande reacties ben ik het eens. Ik ervaar dat bij goede ideeën, er vaak deuren gesloten worden ipv geopend. Als je niet bij de beslisser zit is dit bijna een normale reactie. Met de bescherming van de eigen positie is dit eng. Aandacht geven aan het ''openstaan voor veranderingen'' zou in een beter daglicht geplaatst moeten worden. Stimuleren van denkpatronen zou een goede stap zijn. Ik ervaar brainstormsessies als een goede mogelijkheid om openingen te creëren in bestaande en vastzittende structuren. Innoverend denken maakt de wereld tot nu toe alleen maar beter. De vraag is dan ook : wie durft zich open te stellen, want je bent vaak toch kwetsbaar als je anders denkt.

Martin van der Heijden
 

Winst stijgt aanzienlijk met betrokken werknemers

R. J. Katers   |    |  30 september 2009
Reactie: Dit zou geen opmerkelijk artikel moeten zijn, maar aangezien het motiveren van personeel geen ''standard practice'' is in Nederland, is dit een verhaal wat door leidinggevenden opvallend zal worden gevonden en zou aanleiding moet zijn om verder onderzoek naar te doen. GELUKKIG is het motiveren van werknemers niet standaard in het bedrijfsleven, wil ik bijna zeggen, want dat betekent dat dit de kans is om onderscheidend te zijn in jouw branche. Dat levert aanzienlijke winsten op, zowel m.b.t. de bedrijfscultuur binnen je onderneming (meerwaarde onderneming) als ook m.b.t. harde Euro's. Juist in een tijd waar branchegenoten omvallen en de winst onder druk komt te staan is er ruimte voor werkelijk ondernemende bedrijven. Omzet- en winstverhoging is zeer wel mogelijk in een tijd van recessie.

Een belangrijk onderdeel van de bedrijfsvoering is het vóór blijven of misschien wel het uitschakelen van onze concurrentie. Nu de concurrentie omvalt moeten we niet als een mak lam wachten tot we ook geschoren worden, maar de gaten opvullen.

Realiseer je echter dat er nog een aantal andere factoren meespelen waardoor het betrokken maken en motiveren van medewerkers geen belangrijk onderdeel is van de bedrijfsvoering. Motiveren zou kunnen bijdragen aan de groei van medewerkers en dat vormt een bedreiging voor nu juist die leidinggevende. Externe hulp kan uitkomst bieden al zal die ook niet zo gemakkelijk worden geaccepteerd en eerst moet worden opgelegd. Wanneer blijkt dat er voor een ieder voordeel is te halen volgt de acceptatie snel.

Ik heb wel een boekentip, het boek van Eckart Wintzen ''Eckart's Notes''. Lees hoe succesvol Wintzen was, waarbij de wijze van omgang met zijn medewerkers het verschil maakte.

Als Interim Manager (directie niveau) heb ik altijd zo gewerkt en succes behaald en ben juist in deze tijd opnieuw beschikbaar voor een opdracht waarbij het gaat om hetgeen in dit artikel wordt gemeld.
 

Jonge manager is immoreel

Vanja   |    |  30 september 2009
Reactie: Helaas weten deze immorele zakenlieden hoe zij zich de eerste keer al moeten presenteren als '' neem mij aan en ik haal direct het geld binnen''. En helaas voor diegenen die juist nu zouden investeren in de loyale relaties. Want zoals het nu gaat is de directie ubergevoelig voor de immorele groep harde bikkels die wel even de rest zal vertellen dat elke minuut geld kost. Ik denk niet dat de meeste ondernemers nu zullen bezuinigen op wat lijkt ''jonge honden met ambities'' maar juist zullen gaan snijden in de professionals die veel te zacht lijken en de hele dag met gevoelens en raketwetenschappen bezig zijn. Dit is dus niet mijn mening maar meer een citatie:)

Troost, crisis betekend in het grieks: moment van de waarheid. Dus diegene die in de piramide bovenaan staat en daar niet hoort zal al heel snel moeten ondervinden aan dat moment.
Want laten we eerlijk wezen of het nu een immorele hond is of een moraalridder als het bedrijf vanuit de kern gezond is zullen er geen drastische veranderingen plaatsvinden door een ONE-Man actie.
 

Winst stijgt aanzienlijk met betrokken werknemers

Sjaak Evers   |    |  30 september 2009
Reactie: Uitkomsten zijn aanhanger van het Rijnlands kapitalisme al lang bekend, bevestigen ook theorie van de Business Balanced ScoreCard, van het EFQM-model, etc. etc
 

Winst stijgt aanzienlijk met betrokken werknemers

Caroline Ligtenberg   |    |  30 september 2009
Reactie: Open deur natuurlijk. De feiten liggen er al lang hoor. Jammer dat er dan zulke termen uitgevonden moeten worden als 'soft dollar'. Laten we gewoon mensen zijn met elkaar en erkennen dat organisaties uit mensen bestaan en niet uit radartjes en dollars.
 

Jonge manager is immoreel

Pieter   |    |  29 september 2009
Reactie: @Hajee. Je hebt gelijk. Zelf rattengedrag vertonen om ratten te bestrijden is jezelf tot dat soort mensen verlagen. Dat heb ik ook niet gedaan. Ik ben integer. Deze mensen niet. Die weten niet wat integriteit is en voor hen geldt de macht van het geld en aanzien. De leaseauto, de laptop en een veel te hoog salaris voor wat ze werkelijk waard zijn. Deze mensen maken bedrijven kapot en ook de mensen die integer proberen zaken te doen. Het zijn net sprinkhanen die een veld kaalvreten en naar een volgend veldje gaan. Wat jij aanhaalt over het bedrijfje vind ik heel goed klinken. Ik sluit me graag aan bij dit soort mensen. Ik ben nu een freelancer. Mijn doel is daarmee zo veel mogelijk geld te verdienen zodat ik voor mijn 55ste met mijn eigen pensioen kan. Ik ben er van overtuigd dat werken met stress je leven kapot maakt. Ik hoor van zoveel ex-collega's dat ze aan het overleven zijn. Wat een vreselijke trieste mensen eigenlijk. Overleven om hun pensioen te halen. Wat zijn deze mensen toch erg. Ga toch weg bij zo'n bedrijf. Het is het niet waard. Je gezondheid gaat er aan. Kijk verder eens wat er nu bij France Telecom gebeurd. Weliswaar een ander land , maar toch. Een wonder dat dit niet bij een KPN is gebeurd. Maar dit soort zaken wordt hier in Nederland stil gehouden, afgekocht. Het zal niet direct zelfmoord zijn maar burnouts, hartritme stoornissen en andere somatische klachten.
Het is het niet waard. Neem het heft in eigen handen. Heb zoveel buffer achter de hand dat je altijd kunt zeggen: o je wil mij piepelen? Tot ziens.
 

Wat te doen aan medewerkers die steeds te laat komen?

E.A.   |    |  29 september 2009
Reactie: Helemaal eens met Theo. Bovendien een functioneringsgesprek mag nooit verrassingen bevatten voor de werknemer.

Dit is operationeel management, en hoort bij je dagelijkse werkzaamheden. Dus direct confronteren, eventueel in een formelere zitting met een P&O medewerker en aangeven dat dit gedrag niet gewenst is!

Nog een tip: dreigen met ontslag / niet verlening contract etc ook niet doen, tenzij je bereid bent dit ook daadwerkelijk uit te voeren indien de afspraken consistent niet nageleefd worden.

Succes.
Eelko





 

Passie in organisaties

Aart de Lange Pzn   |    |  29 september 2009
Reactie: Zonder Passie heb je geen toegevoegde waarde.......
De combinatie Personeel en Passie kom je helaas zelden tegen. Meestal ligt dat niet aan de medewerkers maar aan de baas zelf. Consistent voorbeeldgedrag met oprechte bedoelingen om klanten te helpen is weinig merkbaar en voelbaar. En dan te weten dat je met Passie een van de belangrijkste peilers van Positioneren te pakken hebt. Passie geeft onderscheidend vermogen en een goed gevoel. Ja toch?
Ik hoop dat veel ondernemers het uitstekende artikel van Peter Siks gelezen hebben.
 
< vorige 1213 1214 1215 1216 2480 volgende >
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10