Reactie: Ook bij trajecten gericht op vaardigheden en gedragsveranderingen zijn, zeker voor de nieuwe generatie, internettools prima geschikt. Je ziet om je heen dat jonge mensen prima in staat zijn relaties op te bouwen en te communiceren via internet. Dat gaat verder dan een ''aanvulling op bijeenkomsten met downloads, artikelen, zelftests, tips''. Er gebeurt nog veel te veel in bijeeenkomsten waarvoor werkelijk geen bijeenkomst nodig is. Als we dat nu eens online doen, dan kan het aantal bijeenkomsten flink terug hetgeen financieel aantrekkelijk is voor de werkgever. En dan gaat het zowel om kosten voor lokatie e.d. als om kosten voor een hele dag van de werkplek zijn.
Maar niet alleen dat. Het is ook effectiever. Je kunt met blended learning een continu leerproces bieden waarin voortdurend, dichtbij de werkplek (waar het tenslotte allemaal moet gebeuren), aan de nieuwe vaardigheden (=manier van werken) gewerkt wordt. Een bijeenkomst is dan een schakel in een veel groter geheel en niet het centrum waaromheen alles georganiseerd wordt. Bijeenkomsten zijn zinnig voor live oefenen van vaardigheden. Intervisie kan (mits deugdelijk ondersteund door een procesbegeleider/e-coach) ook prima online. Het aantal contactmomenten is hierdoor sterk vergroot hetgeen met live intervisie praktisch niet haalbaar is. Wij doen dit al meer dan 10 jaar met succes.
Reactie: 'Vrijwilligerswerk is doorgaans een baan van een werkeloos iemand onthouden', is de mening van velen waar wel iets in zit. Tevens is de maatschappelijke status van vrijwilliger of para-professional in Nederland een van 'loser' en 'dombo'of 'geiten wollen sok', waar maar weinigen zich niets van aan zullen trekken door er boven te staan. Ook misbruik en het niet serieus nemen van de vrijwilliger komt erg veel voor in het bedrijfsleven. Hoogstens als 65 plusser is het vrijwilligerswerk een fenomeen wat waardering en status oplevert maar dan ook alleen als het werk niet in de omgeving van pubers afspeelt. Dit is mijn ervaring en die van velen met mij. Nederland gaat te respectloos om met ouderen, vrijwilligers, hulpverleners, docenten etc. Dit is een probleem in de samenleving waar weinig daadwerkelijk aan gedaan wordt. Pas als de status van vrijwilliger zou verbeteren zal ook het percentage vrijwilligers toenemen, denk ik.
Reactie: Talent, what ever daar dan ook mee moge worden bedoeld, is aangeboren. De vraag werpt zich dan op ,''Welk Talent?'' Ik volg hiermee even Henk Jan Smit. Iedereen heeft 'Het', alleen is het ene 'Het' de ander niet. Het ligt hem wat mij betreft in een combinatie van factoren.
Bij een kind ontdek je een bepaald 'talent', vaak door toeval. Daar kun je dan iets mee. Het heeft erg weinig zin om, zoals je inderdaad zoveel ouders ziet doen, een kind tot iets te dwingen. Als je weet wat de 'talenten' van je kind zijn, kun je je daar als ouder wat meer op richten.
En daar zit hem volgens mij nu dus de crux. Waar ligt nu de talent van een persoon. Een heel oud onderwerp want hoe meet je dat en hoe keer je dat. Mijn ervaring is dat ik heel veel mensen zie en heb gezien die op een bepaald moment een soort carrière change maakten.
Een bankmanager die de tuinen aan ging leggen, hij was de 'rattenrace' zo verschrikkelijk moe. Een IT CEO die plotseling een kleine camping begon in Italie, een grote Cpt of Industrie die een hele simpele bed & breakfast begon in Frankrijk.
Zomaar wat gevallen. Als iemand een bepaald talent heeft, is het nog een hele kunst dat te gelden te maken in de zin dat het er maar helemaal aan ligt hoe ouders er mee omgaan, hoe de lagere school na de Cito iemand afleveren en wat het vervolg onderwijs zal zijn.
Dan nog de realisering, vaak pas tegen de 40, dat die of gene met iets bezig is wat helemaal niet zijn of haar ding bleek te zijn geweest, maar ja, de schoorsteen moest ook roken natuurlijk.
Vanuit onze eigen ervaring hebben we wel iets kunnen 'extraheren' waar het bepaalde aanleg betrof, maar nog steeds niet vast kunnen stellen waar nou het betreffende talent voor die of gene lag.
We hoeven in elk geval er niet verder over na te denken of talent 'maakbaar' zou zijn of niet. Neen dus. Kun je talent dan wel vroegtijdig herkennen en stimuleren? Ja dus. Maar of je dat nu vanuit een 'sales point of view' zou moeten bezien of niet, goed talent is erg dun gezaait, blijkt vaak.
Reactie: Ik mis Fujitsu-Siemens Amilo....
Misschien geluk gehad, maar na 5 jaar nog steeds een zeer betrouwbare laptop.
Draait op XP en altijd meteen ge-upgrade.
Eén maal een harddisk crash maar dat heeft niets met de laptop te maken. En nu al 2 jaar in de Filipijnen met temperaturen en een vochtigheid....
Reactie: Schoenmaker blijf bij je leest, leer ongelijk toe te geven.
Wat zijn verkopers toch eigenwijs en laten ze zich makkelijk beïnvloeden!
Talent is aangeboren, 10.000 uur regel of niet.
Neem 10 willekeurige jongens, laat ze 10.000 uur trainen op voetbal, ik wed dat als één van die 10 jongens Johan Cruyff heeft, dat hij er met kop en schouders bovenuit steekt. Ook dat was een uitspraak van Matser.
Ieder jaar brengen duizenden hoopvolle vaders jongens en meiden naar het voetbal veld, duizenden uren besteden ze aan het onder de knie krijgen van techniek, tactiek, spelinzicht.
Maar zag je die jongen enkele dagen eerder in DWDD? Die de bal met zijn rug naar het doel aannam hem daartikte, draaide en de bal uit de lucht in het doel trapte? Dat is talent, dat kun je niet trainen. Dat is dat stukje hersenen dat sneller denken dan dat we bij kunnen houden.
Natuurlijk zijn er boekjes geschreven zoals ''het maakbare brein'' waarin dingen worden beweerd die gewoon niet juist zijn, wetenschappelijk bewezen dat het onzin in. Natuurlijk zijn er flustels zoals ''The Secret'' waarin men laat zien hoe een enkel individue slaagt. Dat er miljoenen zijn die met dezelfde inzet niet slagen, wordt niet vertelt, want dan verkopen die boekjes niet.
Kortom, als je talent of kennis hebt over verkopen, houd je daar dan bij en ga niet op basis van een enkel artikel meningen zitten verkondigen die door de wetenschap al lang als onzin bestempelt zijn.
Reactie: Ik geloof de stelling dat talent is aangeboren, maar het juiste gebruik ervan moet worden geleerd. Iemand met talent voor b.v. voetbal zal nooit een topvoetballer worden als hij de eerste 10-12 jaar van zijn leven achter een schaakbord wordt gezet.
Reactie: Ergens geen tijd voor hebben is altijd een zwak excuus. Geef gewoon eerlijk aan dat je je prioriteiten anders stelt.
Helaas beseffen te weinig mensen dat vrijwilligerswerk een waardevolle bijdrage kan leveren. Enerzijds voor het werkbare leven en anderszijds kan het een verrijking voor de persoon zelf zijn.
Helaas wordt het inderdaad in Nederland te weinig zo gezien. Allerlei verenigingen, stichting en beroepsorganisaties die met vrijwilligers werken, schreeuwen om hulp.
Toch zijn we daar zelf debet aan, omdat we zo nodig veel geld moeten verdienen. Status en dik doenerij is belangrijker dan een evenwichtig leven waar bijvoorbeeld vrijwilligerswerk deel van uit kan maken. De balans in werk en prive is ook voor een rijk werkbaar leven van essentieel belang.
Reactie:
Als ik terug kijk naar het begin van mijn carriere en ik vergelijk welke mannen carriere gemaakt hebben, dan vallen 3 zaken op:
- het zijn niet de harde werkers met top intellectuele vaardigheden en dito resultaten
- het zijn wel de politieke dieren
- het zijn mannen die argressief zijn naar vrouwen, die op de grens van strafbare handelingen zitten als het om sociale vaardigheden naar sterke vrouwen gaat. De mannen die mij fysiek bedreigd hebben op het werk, zijn precies de mannen die carriere gemaakt hebben.
Dit is geen toeval. Om bij top management in de smaak te vallen, moet je agressief zijn en zeker agressief naar vrouwen.
Reactie: Ik herken vele goede inzichten in de uitgelegde aanpak om de betrokkenheid van medewerkers te vergroten. Ik zou hierbij wel 2 handvatten oftewel randvoorwaarden aan willen toevoegen:
1) doe dit met mate, want in het sociaal dynamische werkveld komen vele politiek geladen belangen elkaar tegen die soms tot ongewenste bij-effecten kunnen leiden;
2) toets de bijdragen van medewerkers aan de bereikte resultaten in de praktijk en beloon hen voor bereikte effecten; bij negatieve resultaten is het ook raadzaam de betrokkenen hiervan de consequenties te laten dragen.
Het betrekken van medewerkers bij belangrijke beslissingen is een groot goed maar dient weloverwogen plaats te vinden.
Reactie: Kan niet wachten op de TopGear aflevering! Heb btw meer foto's hier gevonden: http://www.spyshots.nl/SpyShots/Nieuwe_supercar_uit_Amerika:_Devon_GTX
Reactie: Uiteraard zijn de voordelen van opleiden en trainen m.b.v het internet evident. Ook sluit online leren aan bij de behoefte van jonge generaties (Einstein). Of online leren live opleidingen en trainingen volledig zal vervangen is m.i. opportuun. Ook de logische keuze tussen het een en de andere methode, staat voor mij niet per definitie vast. Immers, we moeten niet voorbij gaan aan leerstijlen en drijfveren van mensen en aan de samenhang tussen organisatie-ontwikkeling en mensontwikkeling. Dan is de vraag ook gerechtvaardigd hoe de kwaliteit van de implementatie van de nieuwe vaardigheden en gedrag zal worden gerealiseerd. Ik voorzie een meer glijdende schaal, waarin eerst de combinatie online leren en live opleiden en trainen zich zal ontwikkelen. En dan zullen er nog verschillen zijn op basis van vraag, doelgroep en interventiekeuze. Immers, een training onderhandelingsvaardigheid vraagt een ander programmaontwerp dan een MD of verandertraject. Bovendien zullen erkende diploma's ook een belangrijke doelstelling blijven van zowel cursisten als organisaties (functiekwalificatie en/of mobiliteit). Daarnaast zoeken steeds meer mensen en organisaties naar de verbinding tussen IQ, EQ en SQ. Dat online leren een duidelijke toekomst heeft, staat wel vast. Enige strategiche nuance is wel op z'n plaats.
Reactie: Voor veel trainingen is internet training een volwaardig alternatief, en soms is het zelfs veel beter dan een klassikale cursus. Denk aan knoppentrainingen voor programma's als Xcel en PowerPoint, of productkennistrainingen voor verkopers. Probleem is wel dat het aanzienlijke investeringen vergt in de leermodules. Ontwerp en uitvoering van goede simulaties vergt namelijk veel tijd en goede samenwerking van verschillende specialisten.
Voor trainingen waarbij wel interactie tussen docent en medecursisten gewenst is - denk aan management- en adviesvaardigheden, persoonlijke effectiviteit etc. - kan internet training ingezet worden als aanvulling op de sessies. Bijvoorbeeld door deelnemers na afloop van de training toegang te geven tot een website voor downloads, artikelen, zelftests, tips en Q&A's en waar ze specifieke vragen kunnen posten aan hun trainer of hun mededeelnemers.