Reactie: Je kunt dit oppakken als zijnde de manager, dus duidelijk laten blijken dat jij de baas bent, maar je kunt ook een gesprek gaan voeren, heel gemoedelijk, en vragen hoe het thuis gaat of ze financieel in de problemen zitten. Het hoeft helemaal niets met het werk te maken hebben. Als de werknemers andere zorgen hebben kan dat ook doorzetten in hun functioneren op het werk. Geef duidelijk aan dat als er iets dwars zit ze dat ook kunnen komen vertellen. Je bent er ook voor hen als het niet over het werk gaat.
Reactie: Wat ook belangrijk is, is om te kijken of er sprake is van beinvloeding, als mensen samenwerken met een collega die niet gemotiveerd is heeft dat op den duur invloed op de ander. Zelfs goed functionerende werknemers kunnen dan de moed verliezen.
Reactie: Goede tips! Mijn ervaring is dat ik de eerste 4 punten het meest tegenkom. Ondernemers zijn er zo van overtuigd dat de klanten 3 rijen dik voor de deur staan om hun product of dienst te kopen en rekenen zich bij voorbaat al rijk.
Dat dit gedrag zich de eerste twee jaren manifesteert is nog tot daar aan toe. Er zijn echter ook ondernemers die na 10 jaar 'struggle' nog steeds de overtuiging hebben dat hun product of dienst een 'break thru' is of wordt. Ondertussen groeit het aantal concurrenten.
Om die reden ben ik voorstander van een 'pop-up' bedrijf. Geef jezelf 2 of 3 jaar de tijd om een succes te worden. Lukt dat niet, ga dan wat anders doen. En ga niet dezelfde fouten maken oftewel denk aan de eerste 4 punten in dit artikel.
Reactie: Creatief maar passief artikel en tips. Ik vind alleen de laatste goed en passend. Bij de overige 6 ben je afhankelijk van de alertheid, assertiviteit van andere netwerkers. Wees je bewust wanneer je op netwerk bijeenkomst bent dat mensen daar komen... OMDAT ZIJ MENSEN (lees: jou!) WILLEN ONTMOETEN/INFO WILLEN. Belangrijkste van netwerken is initiatief nemen en Open staan voor contact.
Mijn tip: Stel je netjes voor en stel de open vraag; Van welk bedrijf bent u? of; Heeft u al leuke mensen gesproken? Mensen praten graag over zichzelf, over zijn/haar bedrijf en successen. Indien je verlegen bent, valt het hen niet op, omdat zij dan aan het woord zijn. Stel geinteresseerde vragen tussen door en laat zien dat je plezier hebt.
Succes!
Reactie: Handige tips! Ik zie in de praktijk vooral punt 8 voorbij komen:''Ik doe alles lekker zelf''. Ik zie veel voorbeelden van ondernemers die heel goed zijn in hun vak maar het communiceren ervan onder de mat schuiven. Jammer, want door samen met een communicatieprofessional je communicatieplan opstellen en (laten) uitvoeren neemt iedereen je vanaf het begin serieus. Denk daar niet te makkelijk over in deze tijd waarin communicatie je kan maken of breken!
Reactie: Geen probleem met MS, ze hebben bewezen dat je met goede marketing rommel kunt verkopen.
Alleen hebben ze nog niet door dat klanten inmiddels veranderd zijn en niet meer in dit soort doorzichtige verkoopkunstjes trappen.
Tja, op een gegeven moment maakt arrogantie dom. Tradiotionele verkooptechnieken, vol leugens en misleiding hebben het verloren van de steeds slimmere en beter geinformeerde klanten.
Reactie: Niet presterende medewerkers zijn DE test voor managers. Op de juiste manier aangepakt is het een stimulans voor de gehele organisatie maar een verkeerde aanpak kan zeer serieuze gevolgen hebben. Voordat je aanpakt moet je eerst vast stellen WAAROM die personen niet presteren. Meestal is dit METEN is WETEN. Zorg dat iedereen goed weet wat hij/zij moet doen, dat er gemeten wordt om te stimuleren, wat de gewenste waardes zullen zijn en wanneer er ge-evalueerd word.
Als is vast komen te staan dat deze medewerkers echt minder presteren dan is het zaak uit te zoeken waarom dat zo is. Kunnen ze het niet? Zien ze het nut niet van de verwachte output? Hebben ze geen goed voorbeeld? of worden ze nooit opgevolgd?
In 9 van de 10 gevallen is het probleem met AANDACHT opgelost. Met de strakke hand regeren is meestal niet de oplossing.
Reactie: Een ochtendmens heeft meer energie dit is al lang achterhaald.
Het is al lang bewezen dat iemand presteerd zoals deze is, en dat het niets met energie en inzet heeft uit te staan.
Het probleem is dat wij in een maatschapij leven waarin alles volgens klokmensen moet gebeuren, dit is ook een van de redenen dat er voor bedrijven veel creatieve werknemers niet tot uiting komen.
Alles moet gedaan worden op gestelde tijden toch!
Uit veel onderzoeken blijkt dat als je dit laat varen je veel productiever en efficenter kunt werken waarbij het bedrijfs resultaat toeneemt.
Reactie: Genoemde punten zijn absoluut waar, maar je kunt het ook in je voordeel gebruiken. Zo is een grote onderneming inderdaad niet zo flexibel, maar ipv het als een concurrent te zien kan je wel uitdragen dat jij enorm flexibel bent. Uw opdrachtgevers weten zelf wel dat grote ondernemingen niet zo flexibel zijn en kan dus een bewuste keuze zijn voor een klein bedrijf.
Het allemaal zelf willen doen is ondernemer eigen, maar bekijken waar je wel aan het roer moet blijven versus wat je aan een bekwame manager over moet laten kan een goede tussenweg zijn. Enkele gesprekken zijn dan meestal nodig om e.e.a. helder te krijgen. De ondernemer wil meestal wel betrokken blijven bij zijn eigen business.
Natuurlijk moet je kijken of er markt voor je product of dienst is, maar een bepaalde mate van enthousiasme voor je product of dienst lijkt me een must. Het feit dat je volledig achter je product of dienst staat en dit uitstraalt, helpt wel in het verkoopproces.
Reactie: Wat is slecht functioneren. Voor mij is dat een oordeel maar vanuit wiens focus. Op welke objectieve feiten (wat zie en hoor je) kom je tot de conclusie dat iemand slecht functioneert? Of werken de medewerkers anders dan je wilt? Dat blijft onduidelijk. Op welke wijze is met deze medewerkers gesproken? Is er een neiging van dwingen of een dubbele agenda als met hen gesproken wordt? Zo'n gesprek is dan niet meer authentiek en dat voelen medewerkers. Als de hakken in het zand gaan dan wordt het strijd en dus nog ingewikkelder.
Hoe wordt het nieuws gebracht dat er anders gewerkt gaar worden? Is het een dienstmededeling of wordt uitgelegd wat de echte redenen van verandering zijn, welke emotie er voor het bedrijf en de medewerker bij zit, welke wederzijdse wensen er zijn en of er meerdere strategieen zijn op aan een oplossing te werken naar de verandering? De kunst is om de medewerkers belangrijk te maken zodat ze zich ook waardevol voelen in het beďnvloeden van het beleid en de kansen die ze kunnen pakken. Wat zijn hun potenties die helpend zijn en willen ze die potenties inzetten? Hoe wordt dit gestimuleerd?
Een mooie uitdaging voor het managment en de betreffende medewerkers.
Reactie: Vanuit MM&P boardroomcounseling hadden wij al de slogan:
Meer vrouwen aan de top? Nonsens!
Het gaat om meer balans in de top.
Blij dat dit onderzoek dat ook bevestigt.
Des te eerder kunnen we met elkaar alle wijsheden van alle bovenstaande schrijvers integreren in het geheel (diversiteit optima forma). En dus alle kwaliteiten optimaal inzetten, benutten en waarderen.
Hartelijke groeten,
Marjolein Hins
MM&P boardroomcounseling