Reactie: Mooi artikel. Over kritiek is zoveel kritisch te zegen. Is kritiek bijvoorbeeld niet heel vaak de ontvanger je eigen wil opleggen, waardoor je zelf prettiger gaat voelen? Al helemaal als de ontvanger zich ook nog aanpast. Maar werkt het dan ook echt zo? De kritische mens laat vaak zijn welbevinden, zijn goed voelen, afhangen van zijn omgeving. Dat dit een queste zonder einde is moge duidelijk zijn. Net als de vraag die de criticus zich zelf zou kunnen stellen: ''En wat kan IK doen wat IK nog niet gedaan heb, waardoor mijn kritiek nuanceert of zelfs verdwijnt?''
Reactie: Goed artikel. Je moet inderdaad mensen in de juiste richting weten te wijzen. Zeggen wat niet goed is, betekent zeggen in welke richting de mensen niet moeten lopen. Maar daar moet je dan bij vertellen welke kant ze wel op moeten.
En inderdaad, door alleen te vertellen welke kant ze wel opmoeten, zullen ze zelf wel de conclusie trekken dat ze de verkeerde kant opgingen.
Reactie: Kritiek of feedback?
Bij feedback geef je weer, wat er volgens jou bij de ander moet veranderen en welke emoties het oude gedrag bij jou opwekt. Je meldt het gedrag + emoties dus in de ik-vorm. Klinkt soft, werkt wel.
Reactie: Kritiek of feedback?
Bij feedback geef je weer, wat er volgens jou bij de ander moet veranderen en welke emoties het oude gedrag bij jou opwekt. Je meldt het gedrag + emoties dus in de ik-vorm. Klinkt soft, werkt wel.
Reactie: Leuke samenvatting en verduidelijking van de begrippen. Alleen worden hier, volgens mij, de begrippen wat door elkaar gehaald.
Kort samengevat: visie is: waar je voor staat. Missie is wat je moet gaat doen en strategie is hoe je dat doet.
De ezelsbrug, die mogelijk helpt, heb ik van het Ministerie van defensie en dan heel verkort.
Er is een leger. Wat willen we ermee?
Visie: het land verdedigen en als vredesleger optreden.
Dat kan leiden tot één of meer missies: als een missie Uruzgan.
Daarna zal de strategie moeten worden bepaald.
Hoe gaan we daar invulling aangeven. Welk mandaat hebben we nodig, hoeveel mensen sturen we wanneer en welk materieel nemen we mee.
Reactie: Kritiek zegt in eerste instantie alles over de spreker; hoe hij het (niet) zou willen zien, wellicht iets over zijn normen, waarden of behoeften. Dat maakt het interessant om daar naar te vragen en luisteren. Ik neem de ander serieus en het kan mij een nieuw inzicht, standpunt, invalshoek op leveren. Daar kan ik van leren en het kan er voor zorgen dat ik dingen anders doe. Ik weet dat er genoeg dingen zijn die ik beter of anders kan doen, ik weet dat ik niet onfeilbaar ben. Een volgende keer dat de kritiekgever wat te zeggen heeft, zit er voor de gever minder lading op, want die weet dat ik bereid ben te luisteren.
Er zijn nogal wat mensen die kritiek persoonlijk opvatten. Maar stel nou dat je kritiek ziet als een vraag en behoefte van de ander…
Hoe je kritiek ontvangt zegt veel over de wijze waarop jij kritiek beleeft. Zegt kritiek iets over jou en/of zegt het iets over de ander?
Reactie: Mensen die kritiek niet zien als een mogelijkheid zich zelf verder te ontwikkelen zijn, om Maxima te citeren, ''een beetje dom''.
Om kunnen gaan met kritiek is eigenschap die inderdaad niet iedereen beheerst, maar die meteen verlammend werkt op de persoonlijke ontwikkeling van zowel het individu als de samenleving.
Stel dat we geen kritiek meer zouden mogen geven omdat tere zieltjes daarmee worden gekwetst. Dan kunnen Wilders, Bos, Balkenende lekker doorgaan met het om zeep helpen van maatschappij en culuur.
Kortom, een beetje jaren '60 artikel, niet van deze tijd.
Reactie: Mijn complimenten over het scherp neerzetten van de verschillen tussen missie en visie. De enige opmerking is dat visie dikwijls ook wel een toekomst heeft die verder weg ligt. Het voorbeeld van Bill Gates is hiervan een goed voorbeeld. Naast adviseur ben ik ook actief als freelance docent voor deeltijdstudenten die een marketingplan moeten schrijven. Met permissie gebruik ik deze samenvatting als extra studiemateriaal.
Reactie: Te vaak lees ik artikelen die uitgaan van het reageren van de ontvanger - in dit geval van degene die kritiek ontvangt (en daar dan niet tegen blijkt te kunnen). Terwijl wat mij betreft het ook nodig is de managers te laten lezen en leren wat de kunst van goed feedback geven is. Er zijn maar weinig managers die ik tegenkom die dat goed kunnen - en waarbij het mij niet verbaast dat de ontvanger niet tegen de geuitte kritiek of gegeven feedback kan. Je oogst wat je zaait - de rol hierin van de manager is cruciaal.
De kans dat de ontvanger niet tegen kritiek kan is net zo groot als de kans dat de manager niet uitblinkt in de wijze van kritiek uiten/feedback geven.
Reactie: Laat u niets wijsmaken. Het is één en al hebzucht. Meer...meer...meer... Ze hebben hun les nog ‘steeds’ niet geleerd. Het zal hen nog zuur opbreken.
Reactie: Ben het niet helemaal eens met dhr. Hoekstra. Kritiek is moeilijk te accepteren omdat met meestal vergeet te vertellen waarom het gedrag van de ander stoort. Wanneer het voor de ander aannemelijk is dat zijn gedrag storend werkt, wanneer de ander kan inzien dat ander gedrag beter op z'n plaats zou zijn, dan is deze zeker geneigd zijn gedrag aan te passen. Het blijft gaan om de manier waarop je om ander gedrag vraagt.
Ook als je direct zegt welk gedrag je wil zien, zul je moeten vertellen waarom je dat wilt, anders blijft je opmerking gezien worden als kritiek en blijft het effect weg! (
En Jos, jij bent de enige die ervoor kan zorgen dat niemand jouw dag kan bederven... nl. door OM te gaan met de kritiek. Jij kunt voor de ander niet bepalen of hij je kritiek geeft of niet. Jij kunt alleen bepalen of je er je dag door laat bederven...
Reactie: Erg goed. Achter de emoties die je voelt bij kritiek zit ook vaak veel dat meer te maken heeft met degene die kritiek geeft dan met degene voor wie hij bedoeld is. Dat maakt het ook zo ingewikkeld. Je ziet iets dat jou niet bevalt, en je uit je gevoel daarop. Daarom is het nooit opbouwend en kan het dat ook bijna niet zijn.
Zeg gewoon wat je anders wilt en hoe en laat de rest bij jezelf!
Ik zeg wel eens; elke 'feedback' die langer dan 5 zinnen duurt gaat over degene die hem geeft meer dan over degene die hem krijgt.
Fijn dat dit onderwerp aangesneden wordt hier!!! Erg fijn!