Reactie: Dat de employmentcrisis mer rasse schreden nadert, dat roep ik al jaren, maar heb soms het gevoel de roepende in de woestijn te zijn.
Bedrijven en organisaties met een goed en geintegreerd management systeem, dat uitgaat van de kracht van mensen, zullen naar mijn mening deze crisis overleven, ja zelfs sterker worden.
De grap is dat door het invoeren van een systeem gebaseerd op empowerment en talentmanagement het mogelijk zal maken met minder mensen meer te doen met een betere kwaliteit.
Bedrijven die dit nieuwerwetse praat noemen, zullen straks spijt hebben dat ze nu niet geacteerd hebben. Wij zien dat bedrijven waar we dit soort systemen implementeren, nu al stukken beter presteren, ook in sectoren waar het nog niet echt goed gaat. Rendementsverbeteringen van 10 tot 30% zijn eerder regel dan uitzondering.
Reactie: Martha, de 'wal doet het schip wel keren'! Ondanks de (naar het zich laat aanzien: conjuncturele) economische dip (met de effecten die jij beschrijft) stevenen we natuurlijk ook met open ogen af op een toekomstig strucureel(!) tekort aan mensen op de arbeidsmarkt. Daarmee komt het grootste managementvraagstuk van voor de crisis terug: Waar haal ik de mensen vandaan & vooral: hoe houd ik ze vast?
Reactie: Ad heeft, zoals zo vaak, gelijk.
Spijtig is dat de economische druk de mooie woorden en initiatieven zoals IIP veel sneller wegvaagt dan dat we ze in de afgelopen jaren hebben geintroduceerd. Net toen we dachten dat 'human capital' gemeengoed was, bleek dat 'hard currency' het enige belangrijke kapitaal wordt gevonden.
Reactie: Ad, wat sla je de spijker weer op de kop. Kan alleen maar hopen dat men het artikel 'de drie HR trends voor 2010' ook gelezen heeft van 18 januari jl in MO:
http://managersonline.nl/nieuws/9298/drie-hr-trends-voor-2010.html.
Let daarbij vooral ook op de aanhef: Wat worden de drie belangrijkste uitdagingen voor HR-managers én algemeen directeuren(!) in 2010? Daarnaast hoorde ik onlangs op BNR een interview met een vertegenwoordiger van de vacaturesite www.vacaturerunner.nl die aangaf dat ze de eerste week van januari 2010 tot zijn verbazing 50%! meer bezoekers dan normaal hadden ontvangen. Een deel van de verklaring hiervoor werd gezocht in 'de goede voornemens van mensen voor 2010'.... Eens kijken wat er gaat gebeuren als de economie weer aantrekt...
Reactie: Eigenlijk wordt er in dit artikel met zoveel woorden gezegd, dat je als leidinggevende alleen kritisch op jezelf moet zijn. Hoe breng je jouw boodschap naar buiten, wat is je houding en uitstraling daarbij en hoe voorkom je zelf uit pure emotie te reageren.
Nou durf ik rustig te stellen dat mensen allemaal eilandjes zijn, die graag hun eigen territorium verdedigen. De één zal dat heftiger doen als de ander, maar het gebeurt wel. Iedere werknemer wil zich namelijk van belang voelen in zijn of haar functie en vaak ook een eigen inbreng het werk hebben. Waar de een bijvoorbeeld een gevraagd lijstje simpel in een Word bestand uittypt, zal de ander een uitgebreide Excel-sheet maken met zoek en sorteerfuncties. Zo heeft ook ieder individu een eigen werkindeling en werkethiek.
Als leidinggevende wil je misschien dat alles op dezelfde manier gebeurt en wordt aangeleverd. Dat is voor de duidelijkheid en het gemak ook wel zo logisch. Maar hoe voorkom je nou dat medewerkers het gevoel krijgen dat ze een eenheidsworst zijn en individueel niet onderscheidend? Misschien kun je bepaalde zaken oplossen door vragend te sturen. Bijvoorbeeld als je iedere dag een overzicht wil ontvangen van alle bestellingen van de vorige dag. Je zou dan aan de afdeling kunnen voorleggen dat jij dit graag iedere ochtend wil ontvangen in een Excel-sheet met een zoekmogelijkheid, sorteerfunctie en totalen. Vraag dan of zij met elkaar binnen een bepaalde tijd, jou een voorbeeld kunnen overleggen hiervan. Zo zet je aan tot samenwerking, leg je de verantwoording niet bij een enkele persoon en kun je makkelijker bijsturen als het nog niet helemaal naar je zin is, door te vragen of ze ook nog een mogelijkheid zien iets toe te voegen of aan te passen.
Als het gaat om een opdracht aan een enkele persoon, dan is het inderdaad goed om heel specifiek te zeggen wat je wilt, gevolgd door de vraag: ''Zou jij dit voor mij kunnen maken voor morgen?'' Hiermee geef je het gevoel voor verantwoordelijk en vertrouwen aan die persoon, wat hem of haar direct een positief gevoel van eigenwaarde en belang geeft.
Hoe je het ook went, draait of keert, het komt allemaal neer op goede communicatie. Hierbij is zelfreflectie zeker van belang. En weet je niet zeker hoe je nu overkomt op je personeel? Vraag het ze dan gewoon!
Reactie: Ik mis de belangrijkste trend:
Aandacht voor het echte kapitaal van de organisatie, de medewerkers.
Medewerkers zijn de enige productiefactor waarop bedrijven zich kunnen onderscheiden van de mededingers.
KLM, Klanten, Leveranciers, Medewerkers, de big M, mensen. De factor die het verschil zal maken tussen succes en mislukking.
Reactie: Tja, met de klantvriendelijkheid en klantgerichtheid is het bij veel bedrijven droevig gesteld. Bedrijven en organisaties hebben niet eens door wat de kosten hiervan zijn.
Die lopen vaak in de tonnen en zijn makkelijk te voorkomen.
in ieder geval is duidelijk dat veel beloven weinig geven weliswaar gekken in vreugde doen leven, maar dat de klant van vandaag de dag zeker niet gek is!
En wat betreft SpecSavers, daar kan ik ook wel verhalen over vertellen!
Reactie: Het is natuurlijk Apple, dus mooi en vernieuwend. Maar ook te duur waarschijnlijk.
Waarschijnlijk zal de concurrentie snel met iets vergelijkbaars komen en dan ben ik zeker in voor iets dergelijks, is gewoon makkelijk in de trein.
Reactie: Ik herken veel in wat je schrijft. Ieder van ons loopt van tijd tot tijd tegen dergelijke problemen aan. Soms is het DHL, dan KPN, dan weer .... In mijn beleving heeft het weinig met het bedrijf in kwestie te maken, maar veelal meer met de persoon die je aan de lijn krijgt. Indien het 'klikt' met de persoon aan de andere kant, prima.. maar als je zogezegd 'on the wrong foot' start, dan pak maar in. Het bedrijf is daarentegen natuurlijk wel aan te spreken op het verstrekken van foutieve telefoonnummers etc. Hopelijk heeft het van je afschrijven van deze ellende je wat opgelucht :)
Ik lees jullie reactie en weet nu nog niet waarom ik de ipad niet of juist wel moet aanschaffen. Welke aspecten maken het een apparaat voor de 'grote hersenloze massa' en wat is er nu 'helemaal niks' aan de ipad? Misschien kunnen jullie een meer specifieke reactie geven. Ik ben echt benieuwd waarom wel of waarom niet.
Reactie: Had toch maar die TomTom gekocht! Navigeert ten eerste veel prettiger en is ook nog eens goedkoper. Schandalig wat Navteq voor die nieuwe kaarten durft te vragen. Ik heb het 1 keer voor mijn inbouw systeem gekocht, maar nooit weer.
Reactie: Sorry hoor maar.... Ik kan mij niet aan de mening onttrekken dat als een project bijna 2,5 keer over het budget gaat dat er groove fouten zijn gemaakt bij de berekening en budgettering. Dat is met Project Management ook niet meer te redden. Met of zonder Eckhart Wintzen, PrinceII of OBG.
Barbara, bedankt voor de verwijzing. Ongelofelijk inspirerend!!!!!!!!