zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bedrijven niet klaar voor consumententechnologieën op de werkvloer

29 juni 2010 - Een nieuw onderzoek door International Data Corp (IDC) in opdracht van Unisys Corporation, toont aan dat de IT infrastructuur van Europese bedrijven nog niet voldoende voorbereid is op het snelgroeiende gebruik van consumenten elektronica en applicaties, zoals netbooks, iPads en social media, op de werkvloer.

Met name op het gebied van support en security schieten bedrijven nog te kort. Daarnaast zien de bedrijven nog niet welke mogelijkheden deze technologieën en applicaties allemaal bieden. 



Breed vertegenwoordigd
Voor het onderzoek ondervroeg IDC 987 eindgebruikers en 204 CIO’s en IT-directors uit het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, België en Nederland naar het gebruik van consumententechnologieën op de werkvloer. Hieruit kwam onder andere naar voren dat het gebruik van consumenten elektronica op de werkvloer al breed vertegenwoordigd is. 95 Procent van de i-Workers geeft aan tenminste één apparaat dat door henzelf is aangeschaft, voor werk te gebruiken. 

Meer dan verwacht
Dit gebruik overstijgt ruimschoots de verwachtingen van hun werkgevers en IT-afdelingen. In Nederland bijvoorbeeld, maakt 27 procent van de i-Workers gebruik van een smartphone zoals een Blackberry, en achttien procent gebruikt netbooks en PC tablets op het werk. Dit in sterk contrast met de verwachting van hun werkgevers. Zij denken dat respectievelijk negen en vier procent gebruik maakt dergelijke technologieën. Ook in het Verenigd Koninkrijk zit er een kloof tussen realiteit en verwachting. Hier geeft 38 procent van de i-Workers aan smartphones te gebruiken voor werk, terwijl de werkgever denkt dat dit slechts veertien procent is.
Volgens het onderzoek van IDC wordt de helft van deze consumententechnologieën wereldwijd gebruikt voor zowel zakelijke als privé doeleinden, met als gevolg een mix van bedrijfsinformatie en persoonlijke data. Dit brengt diverse risico’s voor de bedrijven met zich mee. 

Snelle groei
Eddie Wakelam, vice president of Application Modernisation and Outsourcing Services bij Unisys zegt: "Dit onderzoek toont dat de consumerization van IT op de werkvloer sneller groeit dan bedrijven hebben voorzien. Bedrijven kunnen het zich niet veroorloven zich tegen deze trend af te zetten. Het gebruik van dergelijke apparaten en applicaties simpelweg verbieden zal de vloedgolf ook niet doen stoppen. Bedrijven die zich hier succesvol doorheen slaan zijn juist die bedrijven die erkennen dat hun werknemers eigen technologieën zullen blijven gebruiken voor zakelijke doeleinden. Deze bedrijven zorgen ervoor dat hun werknemers altijd en overal toegang krijgen tot de data die zij nodig hebben, met het systeem dat zij wensen, waarbij het security aspect niet uit het oog verloren wordt." 

Aankoopregelingen
Uit het onderzoek komt ook naar voren dat in veel delen van Europa bedrijven gebruik maken van aankoopregelingen voor consumenten elektronica binnen hun organisaties. 42 Procent van het IT-management in Nederland en 40 procent in Duitsland bieden hun werknemers kortingen en toelagen aan om hen te helpen bij de aanschaf van nieuwe elektronica. Ook vergoedt 57 procent van het Nederlandse en 43 procent van het Duitse IT-management de aankopen van de werknemers, waarbij alle zakelijke gebruikerskosten worden gedekt.
In de rest van Europa domineert nog altijd de traditionele opvatting: slechts 22 procent van het IT-management in België en 27 procent in het Verenigd Koninkrijk bieden dezelfde kortingen en vergoedingen. Hierbij bieden zij hun werknemers echter de standaard technologieën die door het bedrijf normaal toch al worden aangekocht. 

Openheid
Europese bedrijven tonen openheid met betrekking tot het gebruik van social media platformen en applicaties op de werkvloer. In Nederland, denkt 64 procent van het IT-management dat hun werknemers tijdens het werk privéberichten plaatsen op chatrooms en blogs. Echter, 41 procents van de i-Workers geeft aan dit ook daadwerkelijk te doen. In Duitsland denkt 54 procent van het IT-management dat hun werknemers tijdens het werk social networking sites bezoeken, tegen 37 procent van de i-Workers. 

Meer sociale media
Het onderzoek onthult verder dat bedrijven verwachten dat hun gebruik van social media zoals Twitter en Facebook, in de aankomende jaren verder zal groeien om op die manier de communicatie met hun werknemers, klanten en media te verbeteren. In Nederland en België verwacht het IT-management de grootste groei van deze social media tools. Hoewel momenteel 29 procent van de Nederlandse CIO’s zakelijk gebruikmaakt van Twitter, verwacht 37 procent dit volgend jaar te doen. Hetzelfde geldt in België voor het gebruik van Facebook voor zakelijke doeleinden. De voorspelling is dat deze van twintig procent zal groeien naar 39 procent in 2011. 

Beveiligingszorgen
Ondanks het feit dat bedrijven openstaan voor het gebruik van apparatuur en applicaties, toont het onderzoek wel enkele gaten in het vermogen van bedrijven om deze gebruikers effectief te kunnen ondersteunen, waardoor de bezorgdheid rondom security en controle toeneemt. Zowel i-Workers als het IT-management kennen hun eigen bedrijf met betrekking tot support van consumententechnologieën een laag cijfer toe. Hierbij geeft het IT-management overigens aan meer vertrouwen te hebben in hun vermogen tot ondersteuning. 

Cijfers voor ondersteuning
Beide partijen is gevraagd een cijfer toe te kennen aan de ondersteuning van verschillende technologieën, hierbij stond het cijfer één voor slecht en vijf voor zeer goed. De Nederlandse i-Workers gaven hun bedrijf voor de ondersteuning van social networks gemiddeld een 1,8, terwijl de IT-directors een gemiddelde 2,6 uitdeelden. Hetzelfde geldt voor het Verenigd Koninkrijk. I-Workers gaven een gemiddelde 1,5 voor deze dienst, het IT-management gaf henzelf een gemiddelde 2,7. 

Informatiehonger
Erwin uit de Bos, Intelligent IT Infrastructures Architect bij Unisys zegt hierover: "De consumerization van IT wordt niet top down aangewakkerd door de IT-afdelingen, maar door tech-savvy i-Workers die hongerig zijn naar informatie en uitgesproken ideeën hebben over nieuwe manieren om te innoveren, klanten te helpen en efficiënter te opereren. Ons onderzoek toont aan dat de bedrijven in Nederland nog een lange weg te gaan hebben om de innovaties van hun werknemers bij te kunnen houden. Bedrijven die weten hoe zijn voordeel kunnen halen uit dit potentieel – zonder hun bedrijfssysteem in het gedrang te brengen – zullen zich succesvol staande weten te houden in de consumentengedreven markt van de toekomst."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zakenreiziger is gek op mobiele technologie
 Medewerkers bepalen zelf welke technologie ze gebruiken
 Bedrijven profiteren meetbaar van Web 2. 0
 Manager kan zich nu al voorbereiden op de werkplek van 2018
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10